Αλκοόλ: Έρχεται κύμα αποχωρήσεων από την αγορά

Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 οι εταιρίες που δραστηριοποιούνταν στον κλάδο ήταν 11, ενώ σήμερα, έπειτα από διαδοχικές συγχωνεύσεις, αποχωρήσεις και κατάργηση αντιπροσώπων, έχουν μείνει μόλις 5.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Αλκοόλ: Έρχεται κύμα αποχωρήσεων από την αγορά
Σε γενναίες μειώσεις τιμών μέσω κουπονιών, που στα ακριβά σήματα έφθασαν ακόμη και τα 6 ευρώ ανά φιάλη, προχώρησαν στην εκπνοή του 2011 αρκετές εταιρίες αλκοολούχων ποτών, στην προσπάθειά τους να περιορίσουν όσο είναι δυνατόν τις σημαντικές απώλειες που καταγράφουν οι πωλήσεις τους.

Αν και η συγκεκριμένη εμπορική πολιτική δελέασε μερικούς καταναλωτές να αγοράσουν τα συγκεκριμένα brands, εντούτοις, όπως υποστηρίζουν κάποιοι παράγοντες, δεν ήταν ικανή να αναστρέψει το κλίμα σε μια αγορά που μετρά απώλειες πάνω από 30% μόνο κατά τη διάρκεια της περασμένης χρονιάς.

Αντιθέτως, οι ίδιοι παράγοντες, οι οποίοι χαρακτηρίζουν τη συγκεκριμένη εμπορική κίνηση ασπιρίνη σε μια βαριά πάθηση, βλέπουν αποχώρηση από την ελληνική αγορά γνωστών εταιριών του κλάδου, οι οποίες, όπως σημειώνουν, θα επιδιώξουν να καλύψουν την αγορά μέσω αντιπροσώπων.

Μέχρι στιγμής, πάντως, μόνο η Berry Bros & Rudd (Λονδίνου) έχει αποχωρήσει από την εταιρία διανομών της στην Ελλάδα. Η κίνηση έφερε νέα δεδομένα στον χώρο των αλκοολούχων ποτών, καθώς η Β.Σ. Καρούλιας εξαγοράστηκε στις αρχές της προηγούμενης χρονιάς από τον διευθύνοντα σύμβουλό της Χρήστο Αργυρού μέσω της ΙΜΑ Α.Ε.

Επί της ουσίας, πρόκειται για το πρώτο management buy-out στον χώρο των αλκοολούχων εντός των ελληνικών τειχών, το οποίο ανέτρεψε τις μέχρι σήμερα ισορροπίες, ενισχύοντας τον ρόλο των ελληνικών παικτών έναντι των πολυεθνικών στον κλάδο. Κι αυτό γιατί η εξαγορά της Καρούλιας από τον διευθύνοντα σύμβουλό της μέσω της ΙΜΑ ήρθε μετά την απόφαση της Berry Bros & Rudd να αποχωρήσει από την εταιρία διανομών της στην Ελλάδα, μετά και την πώληση του Cutty Shark.

Έτσι, εκτός από την Άμβυξ Α.Ε., την παλαιότερη ελληνική εταιρία εισαγωγής, marketing και εμπορίας αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα, στο club των Ελλήνων παικτών προστέθηκε από τις αρχές της περασμένης χρονιάς και η Καρούλιας, μία από τις σημαντικότερες εταιρίες οίνων και αλκοολούχων ποτών, η οποία διακινεί γνωστά ελληνικά και διεθνή σήματα όπως τα Cutty Shark, METAXA, Ούζο Πλωμαρίου Ισ. Αρβανίτη, Stolichnaya, Famous Grouse κ.ά. Από την άλλη πλευρά, το club των μεγάλων πρωταγωνιστών του κλάδου συμπληρώνουν η Diageo Ελλάς, η Pernod Ricard Hellas και η Bacardi Hellas.

«Μισή» η αγορά

To deal, πάντως, ήρθε σε μια περίοδο κατά την οποία ο κλάδος στην ελληνική αγορά αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, που έχουν προκληθεί από την κατακόρυφη αύξηση της τιμής των αλκοολούχων ποτών, λόγω των σημαντικών αυξήσεων στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και στον ΦΠΑ, τα οποία με τη σειρά τους έχουν προκαλέσει τη σημαντική υποχώρηση της κατανάλωσης.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, μετά τις συνεχείς αυξήσεις στον ΕΦΚ στο αλκοόλ και στον ΦΠΑ, από τα μέσα του 2010 καταγράφεται μείωση των πωλήσεων 30% στο σύνολο της χώρας. Μάλιστα, στη Βόρεια Ελλάδα το ποσοστό ανέρχεται στο 50%, καθώς η δυνατότητα προμήθειας αλκοολούχων ποτών από τις γειτονικές χώρες, όπου οι τιμές είναι χαμηλότερες, είναι πιο εύκολη. Η κάμψη στην κατανάλωση οδήγησε σε απολύσεις για πρώτη φορά στον κλάδο, που αγγίζουν πλέον το 20% των εργαζομένων που απασχολούνται σε αυτόν.

Μέλη της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕΝΕΑΠ) αναφέρουν ότι η αύξηση του ΕΦΚΟΠ έχει επιφέρει μέχρι στιγμής το αντίθετο από το προσδοκώμενο για την Πολιτεία αποτέλεσμα, αφού τα έσοδα μειώνονται συνεχώς. Ακόμα, επισημαίνουν ότι υπάρχουν εταιρίες που εξετάζουν το ενδεχόμενο να διακόψουν τη λειτουργία τους στην Ελλάδα, αφού οι περισσότερες αποτελούν θυγατρικές ξένων ομίλων.

Σημειώνεται ότι στις αρχές της δεκαετίας του 1990 οι εταιρίες που δραστηριοποιούνταν στον κλάδο ήταν 11, ενώ σήμερα, έπειτα από διαδοχικές συγχωνεύσεις, αποχωρήσεις και κατάργηση αντιπροσώπων, έχουν μείνει μόλις 5.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v