Μέσα στη βδομάδα το ν/σ για τα ταξί

Μέσα στην εβδομάδα αναμένεται ότι θα γίνουν γνωστές οι λεπτομέρειες για την απελευθέρωση του κλάδου των ταξί. To υπουργείο ανακοίνωσε τις λεπτομέρειες προγράμματος επιδότησεων για τον κλάδο των φορτηγών.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Μέσα στη βδομάδα το ν/σ για τα ταξί
Μέσα στην εβδομάδα που ξεκινά σήμερα αναμένεται ότι θα γίνουν γνωστές οι λεπτομέρειες για την απελευθέρωση του κλάδου των ταξί.

Η ρύθμιση, όπως είχε ήδη προαναγγελθεί, θα κινείται στη λογική της υιοθέτησης περιβαλλοντικών και συγκοινωνιακών κριτηρίων τα οποία και θα έχουν ως αποτέλεσμα σημαντικούς περιορισμούς στην έκδοση νέων αδειών, ικανοποιώντας με τον τρόπο αυτόν το πάγιο αίτημα των υφιστάμενων κατόχων αδειών.

Το πλέον πιθανό είναι ότι η ρύθμιση που καταρτίζει ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων θα λάβει πρώτα το «πράσινο φως» από τους εκπροσώπους της τρόικας και στην συνέχεια θα έρθει για έγκριση στο υπουργικό συμβούλιο.

Ο υπουργός κ. Βορίδης σε καμία περίπτωση δεν θέλει να διακινδυνέψει το ενδεχόμενο απόρριψης της προτεινόμενης ρύθμισης από την τρόικα καθώς, ας μην ξεχνάμε, ότι η προηγούμενη ρύθμιση, την οποία κλήθηκαν να εγκρίνουν οι εκπρόσωποι των δανειστών, προέβλεπε την πλήρη απελευθέρωση του κλάδου, οπότε δεν αποκλείεται η υιοθέτηση κριτήριων από την ελληνική πλευρά να εκληφθεί ως διατήρηση εμποδίων στην πρόσβαση στο επάγγελμα.


Μεταξύ άλλων, βέβαιο θεωρείται ότι η νέα ρύθμιση θα επιτρέπει την μεταβίβαση των αδειών που κατέχουν οι ιδιοκτήτες σήμερα αλλά με φορολόγηση της υπεραξίας τους. Το ύψος της εισφοράς που θα πληρώνουν οι ενδιαφερόμενοι να εισέλθουν στο επάγγελμα αναμένεται να καθοριστεί κοντά στο διοικητικό κόστος για την έκδοσή της, το οποίο υπολογίζεται ότι, όπως και στην περίπτωση των φορτηγών, δεν υπερβαίνει τα 1.500 ευρώ.

Επιμένουν οι ιδιοκτήτες φορτηγών για μεταβατική περίοδο

Εν τω μεταξύ μέσα στην εβδομάδα, το πιθανότερο την Πέμπτη, αναμένεται ότι θα ψηφιστεί από την Βουλή και το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών στο οποίο έχει ενσωματωθεί και ρύθμιση για την απελευθέρωση του κλάδου των φορτηγών.

Παρότι η ρύθμιση προχωρά προς την νομοθέτηση και την εφαρμογή της, που όπως έχει προσδιοριστεί θα ξεκινήσει από το τέλος Φεβρουαρίου, οι εμπλεκόμενοι φορείς, και κυρίως οι εκπρόσωποι του κλάδου των εθνικών μεταφορών, συνεχίζουν να εκδηλώνουν την αντίθεσή τους κυρίως για το ζήτημα της κατάργησης της μεταβατικής περιόδου.

Κατά την εξέταση του σχεδίου νόμου από την αρμόδια Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδικάτου Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών (ΠΣΧΕΜ) Πέτρος Σκουλικίδης ζήτησε την διατήρηση της μεταβατικής περιόδου για 1,5 έτος ακόμη, όπως προέβλεπε ο νόμος Ρέππα, υποστηρίζοντας ότι το άνοιγμα του κλάδου θα έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία καρτέλ και, μακροπρόθεσμα, την εκτόξευση των κομίστρων.

Ο εκπρόσωπος των εθνικών μεταφορέων, οι οποίο αντιδρούν κατά κύριο λόγο στο δικαίωμα που δίνει η νέα ρύθμιση στους αυτοκινητιστές διεθνών μεταφορών να πραγματοποιούν και εθνικές μεταφορές, υποστήριξε ότι η μείωση του έργου που έχει σημειωθεί ήδη είναι της τάξης του 40%, ενώ σημαντικός είναι και ο αθέμιτος ανταγωνισμός που υφίστανται οι Έλληνες μεταφορείς λόγω παρανόμων μεταφορών από φορτηγά ελληνικών συμφερόντων που φέρουν ξένες, κυρίως βουλγαρικές, πινακίδες.

Από την πλευρά του όμως ο υπουργός Μεταφορών κ. Μάκης Βορίδης απέκλεισε το ενδεχόμενο διατήρησης της μεταβατικής περιόδου σημειώνοντας ότι «η σύντμηση της μεταβατικής περιόδου αναφέρεται ρητά στο Μνημόνιο και είναι κάτι που πρέπει να εκπληρώσει η χώρα.

Επιπλέον δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι κόστος των αδειών πρέπει να είναι ίσο με το διοικητικό κόστος έκδοσής τους, οπότε θα είναι χαμηλό. Ο αρμόδιος υπουργός παραδέχθηκε το σοβαρό πρόβλημα που υπάρχει με τον αθέμιτο ανταγωνισμό που υφίστανται οι Έλληνες μεταφορείς από οχήματα με πινακίδες Βουλγαρίας, τονίζοντας ότι το θέμα κυρίως έχει να κάνει με τις διαφορές που υπάρχουν στο φορολογικό καθεστώς ανάμεσα στις δύο χώρες.

7.000 ελληνικά φορτηγά έχουν έδρα στη Βουλγαρία

Αξίζει στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι οι υπολογισμοί των Ελλήνων μεταφορέων ανεβάζουν σε περίπου 7.000 τον αριθμό των συναδέλφων τους έχουν μεταφέρει την έδρα των επιχειρήσεων τους στην γειτονική χώρα προκειμένου να έχουν χαμηλότερη φορολογία, χαμηλότερες εργοδοτικές εισφορές, αλλά και σημαντικό όφελος από το φθηνότερο καύσιμο, εξακολουθώντας βέβαια κανονικά την δραστηριότητά τους στην Ελλάδα.

Χαρακτηριστικό είναι ότι η φορολογική επιβάρυνση στη γειτονική χώρα υπολογίζεται σε περίπου 10% την ώρα που στη χώρα μας φτάνει το 45%, ενώ το κόστος των εργοδοτικών εισφορών στην Βουλγαρία είναι μόλις 16% την στιγμή που στην Ελλάδα ξεπερνά το 51%. Ένα πρόβλημα, μικρότερης έκτασης σε σχέση με αυτό των οχημάτων με αλλοδαπές πινακίδες αλλά σε καμία περίπτωση αμελητέο, που καλούνται επίσης να αντιμετωπίσουν οι μεταφορείς είναι η παράνομη μεταφορά που διενεργείται από ιδιωτικά οχήματα χωρίς κανένα παραστατικό.

Πρόγραμμα επιδότησης για εκσυγχρονισμό μεταφορικών εταιρειών

Τα καλά νέα, πάντως, για τους αυτοκινητιστές είναι ότι μπορούν, μέσω του ΕΣΠΑ και του προγράμματος “Εκσυγχρονισμός χερσαίων εμπορευματικών μεταφορών”, το οποίο υλοποιεί η Γενική Γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Ανάπτυξης, να επιδοτηθούν για τον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων τους. Βέβαια απαραίτητη προϋπόθεση για όσους θελήσουν να συμμετάσχουν είναι η ύπαρξη ιδίων κεφαλαίων, ωστόσο το πρόγραμμα δεν παύει να αποτελεί μια ευκαιρία. Οι αιτήσεις για συμμετοχή στο πρόγραμμα θα υποβάλλονται για διάστημα ενός μήνα από τις 20 Φεβρουαρίου έως τις 20 Μαρτίου.

Τα ποσοστά επιδότησης είναι μέχρι 70% μπορεί να αφορά το σύνολο των επιλέξιμων δαπανών, εξαιρουμένης της αγοράς νέων οχημάτων. Το ύψος κάθε επενδυτικού σχεδίου μπορεί να κυμαίνεται από €30.000 μέχρι €180.000.

Σε κάθε περίπτωση για τις υφιστάμενες επιχειρήσεις, το ύψος του προϋπολογισμού του προτεινόμενου επενδυτικού σχεδίου δεν δύναται να υπερβαίνει το 50% του Μέσου Όρου του Κύκλου Εργασιών της τελευταίας τριετίας (2008, 2009 και 2010) ή κατά περίπτωση διετίας.

Προϋποθέσεις Συμμετοχής

Οι επιχειρήσεις που μπορούν να αιτηθούν επιδότηση από το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι:

Υφιστάμενες επιχειρήσεις που έχουν αρχίσει τη δραστηριότητά τους το αργότερο μέχρι την 30/9/2010 και λειτουργούν αδιαλείπτως από τότε και οι οποίες έχουν νομική μορφή όπως ορίζεται από το Άρθρο 2 παράγραφος 7α, και 7β του Ν. 3887/2010.

Νέες, νεοσύστατες και υπό σύσταση Μικρές, Πολύ Μικρές Επιχειρήσεις και μεσαίες (start-up επιχειρήσεις) που έχουν αρχίσει την δραστηριότητα τους μετά τις 30/9/2010 και μέχρι την ημερομηνία προκήρυξης του προγράμματος και λειτουργούν αδιαλείπτως από τότε.

Υπό σύσταση επιχειρήσεις: Δικαίωμα συμμετοχής στο πρόγραμμα έχουν φυσικά πρόσωπα, που θα έχουν κλείσει το 18ο έτος της ηλικίας τους κατά την ημερομηνία υποβολής επενδυτικής πρότασης και επιθυμούν να ιδρύσουν πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στους τομείς των αμιγώς χερσαίων εμπορευματικών οδικών μεταφορών. Τα φυσικά πρόσωπα θα πρέπει να συστήσουν εταιρείες ΑΕ ή ΕΠΕ πριν την πρώτη εκταμίευση της αναλογούσας επιχορήγησης.

Να σημειωθεί ότι νεοσύστατες επιχειρήσεις θεωρούνται αυτές που είναι υπό σύσταση καθώς και αυτές που έχουν ιδρυθεί αλλά δεν έχουν κλείσει μια διαχειριστική χρήση μέχρι την ημερομηνία προκήρυξης του προγράμματος

Οι παραπάνω επιχειρήσεις θα πρέπει να:

-Δραστηριοποιούνται στους τομείς των αμιγώς χερσαίων εμπορευματικών οδικών μεταφορών (διεθνών και μη) και διαθέτουν ΚΑΔ 49.4 - Οδικές μεταφορές εμπορευμάτων και υπηρεσίες μετακόμισης

-Να απασχολούν μέχρι 250 εργαζόμενους (ΕΜΕ) και να έχουν ετήσιο τζίρο μικρότερο των 50 εκατ. ευρώ.

-Έχουν νομική μορφή όπως ορίζεται από το Άρθρο 2 παράγραφος 7α, 7β και 7γ του Ν 3887/2010 (περί οδικών και εμπορευματικών μεταφορών)

-Να λειτουργούν νόμιμα με καταστατική έδρας στην Ελλάδα και να έχουν σε ισχύ όλες τις απαιτούμενες από το νόμο άδειες.

-Να διαθέτουν ή να δεσμευθούν να μεριμνήσουν για τις κατάλληλες υποδομές για την ελαχιστοποίηση των εμποδίων πρόσβασης ατόμων με αναπηρία, όπου αυτό είναι απαραίτητο και αναγκαίο.

-Για εταιρείες που ιδρύθηκαν μετά την εφαρμογή του Ν 3887 (30/10/2010) επιλέξιμες θεωρούνται οι εταιρείες με νομική μορφή ΑΕ, ΕΠΕ.

Παρατηρήσεις:

-Δεν είναι επιλέξιμες επιχειρήσεις δικαιόχρησης (franchising), οι κοινοπραξίες και οι αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες

-Για το πρόγραμμα ισχύει ο κανόνας De minimis (όριο 100.000 €)

-Διάρκεια υλοποίησης 18 μήνες

-Βασική προϋπόθεση αποτελεί η διατήρηση του υφιστάμενου προσωπικού και μέχρι ένα (1) έτος από την ολοκλήρωση του έργου

Επιλέξιμες προς επιδότηση δαπάνες

Δαπάνες που επιδοτούνται σε ποσοστό 70%:

1.Κτιριακές εργασίες (ανέγερση / διαμόρφωση) και χώρων συνεργείων, στάθμευσης, αποθήκευσης και συντήρησης (έως 100% του προϋπολογισμού)

2.Μετασκευή οχήματος (δεν είναι επιλέξιμη δαπάνη η αγορά δεύτερης καρότσας), Εξοπλισμός φόρτωσης - εκφόρτωσης, ράφια κτλ, εξοπλισμού συνεργείου συντήρησης και επισκευής οχημάτων, εξοπλισμός πρατηρίου υγρών καυσίμων (έως 100% του προϋπολογισμού)

3.Αγορά οικοπέδου (έως 10% του προϋπολογισμού)

4.Δαπάνες για ΑΠΕ και εξοπλισμού εξοικονόμησης ενέργειας (έως 25% του προϋπολογισμού και ως 15.000€)

5. Αγορά τεχνογνωσίας, λογισμικό, πληροφοριακά συστήματα (έως 10% του προϋπολογισμού)

6. Δαπάνες για τη μετεγκατάσταση υφιστάμενων επιχειρήσεων σε ΒΙ.ΠΕ., Βιοτεχνικά Πάρκα και ενοικίαση οικοπέδου σε περιοχή εκτός ΒΙΠΕ για περίοδο ενός έτους (έως 30% του προϋπολογισμού)

7. Άυλες δαπάνες (έως 20% του προϋπολογισμού): υπηρεσίες παρακολούθησης και διοίκησης έργου (ως 4.000€), εκπόνηση μελετών και ερευνών (ως 6.000€), Μελέτη και πιστοποίηση Συστημάτων Διαχείρισης (ως 6.000€), ενέργειες προώθησης επιχείρησης, δημιουργία διαφημιστικών φυλλαδίων, ιστοσελίδα (ως 8.000€)

8. Μόνο για τις νέες και υπό σύσταση επιχειρήσεις καλύπτονται λειτουργικές δαπάνες (π.χ. ενοίκια, συνδρομές συντήρησης και τεχνικής υποστήριξης, δαπάνες μισθοδοσίας και ασφαλιστικών εισφορών, υπηρεσίες νομικής/διοικητικής υποστήριξης ίδρυσης νέας επιχείρησης / αλλαγής νομικής μορφής /αλλαγή έδρας κλπ).

Απαραίτητη συνθήκη (1)+(2)+(3)+(4)+(5)? 50% του προϋπολογισμού του έργου.

Δαπάνες που επιδοτούνται σε ποσοστό 35% για τις μικρές και πολύ μικρές και 25% για τις μεσαίες επιχειρήσεις:

1.Απόκτηση καινούργιων μεταφορικών οχημάτων των οποίων οι προδιαγραφές υπερβαίνουν τα κοινοτικά πρότυπα ή αυξάνουν το βαθμό προστασίας του περιβάλλοντος ελλείψει κοινοτικών προτύπων με περιβαλλοντική βελτίωση.

Σημειώνεται ότι επιλέξιμες θεωρούνται οι πρόσθετες επενδυτικές δαπάνες που απαιτούνται ώστε να επιτευχθεί υψηλότερο επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος από το επίπεδο που απαιτούν τα κοινοτικά πρότυπα και όχι ολόκληρη η δαπάνη απόκτησης του καινούργιου μεταφορικού μέσου. (άρθρο 19) (12.000€)

2.Δαπάνες απασχόλησης πρόσθετου προσωπικού για συνολική διάρκεια 1 έτους, εργαζομένων σε μειονεκτική θέση κατά την έννοια του κανονισμού 800/2008 (έως 30% του προϋπολογισμού).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v