Alpha: Μπορεί να μειωθεί η ύφεση στην Ελλάδα

Η Ελλάδα θα πρέπει να ανακτήσει την πρωτοβουλία των κινήσεων παρουσιάζοντας από τις αρχές του 2012 δημοσιονομικά αποτελέσματα κατά πολύ καλύτερα από τις υποβαθμισμένες εκτιμήσεις της τρόικας, αναφέρει η Alpha Bank.

Alpha: Μπορεί να μειωθεί η ύφεση στην Ελλάδα
Η Ελλάδα θα πρέπει να ανακτήσει την πρωτοβουλία των κινήσεων παρουσιάζοντας από τις αρχές του 2012 δημοσιονομικά αποτελέσματα (ιδιαίτερα στον τομέα των εσόδων της γενικής κυβέρνησης) κατά πολύ καλύτερα από τις πολύ υποβαθμισμένες εκτιμήσεις της τρόικας, αναφέρει η Alpha Bank στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων.

Το νέο ΜΟΠ περιέχει σημαντικά μέτρα πολιτικής που αν εφαρμοστούν με αποφασιστικότητα μπορεί να συμβάλουν το 2012 τόσο σε πολύ πιο προωθημένη δημοσιονομική προσαρμογή όσο και σε πολύ χαμηλότερη ύφεση, υποστηρίζει η τράπεζα και προσθέτει:

Αν αυτό γίνει, τότε το οικονομικό κλίμα θα βελτιωθεί σταδιακά και οι πολύ αρνητικές προβλέψεις της τρόικας για την ανάπτυξη της χώρας μετά το 2013 θα ανατραπούν ουσιαστικά. Με την ολοκλήρωση του PSI και με την αποτελεσματική εφαρμογή του νέου ΜΟΠ, το δημόσιο χρέος της χώρας μπορεί να μειωθεί κάτω του 100% του ΑΕΠ το 2020.

Σύμφωνα με την Alpha Bank:

Σε χώρες που έχουν δικό τους νόμισμα, η προσαρμογή επιλέγεται συνήθως να γίνει με μεγάλη υποτίμηση του νομίσματός τους, εάν μπορεί να διασφαλιστεί ότι οι μισθοί δεν θα αυξηθούν όσο και ο πληθωρισμός που θα προκύψει.

Η Ελλάδα έχει το μεγάλο πλεονέκτημα να έχει ένα σταθερό και ισχυρό νόμισμα, το ευρώ, που είναι κοινό για όλες τις χώρες της ΖτΕ και η κυβέρνησή της δεν μπορεί να υποτιμήσει. Χωρίς τη δυνατότητα υποτίμησης, η προσαρμογή επιχειρείται με ευθείς και ορθολογικούς τρόπους επιδιώκοντας τη μείωση των ελλειμμάτων με την εξάλειψη των αντιοικονομικών καταστάσεων και καταστροφικών πολιτικών επιλογών που οδήγησαν σε αυτά τα ελλείμματα.

Διότι η μείωση των ελλειμμάτων του δημοσίου απαιτεί όχι μόνο την κάλυψή τους με πρόσθετους φόρους, αλλά κυρίως την εκ βάθρων αναδιοργάνωση της κεντρικής διοίκησης, των ΟΤΑ και των ΔΕΚΟ και την αλλαγή των αντικοινωνικών πολιτικών πρακτικών (της πλειοδοσίας σε παροχές χωρίς την ανάγκη τήρησης ακριβών εισοδηματικών προϋπολογισμών).

Επίσης, μετά τη μεγάλη πτώση της εγχώριας ζήτησης, που προκύπτει από τη μείωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων αλλά και από την πτώση του επιπλέον δανεισμού από το εξωτερικό, η διατήρηση της ανταγωνιστικότητας και των πωλήσεων των επιχειρήσεων στην εγχώρια και στις ξένες αγορές απαιτεί την προς τα κάτω προσαρμογή του κόστους λειτουργίας.

Επομένως, μία από τις βασικές επιδιώξεις των νέων μέτρων που εξειδικεύτηκαν και συμπεριλαμβάνονται στο νέο ΜΟΠ είναι να άρει τα εμπόδια που υπήρχαν στην προς τα κάτω προσαρμογή των μισθών των ασφαλισμένων εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα, όπως επιβάλλει η παρατεταμένη ύφεση και η μείωση της ζήτησης για τα προϊόντα των επιχειρήσεων στις οποίες εργάζονται.

Ωστόσο, η επιτυχία και του νέου ΜΟΠ φαίνεται να εξακολουθεί να υπονομεύεται από τους ίδιους παράγοντες που, όπως προαναφέρθηκε, έθεσαν αξεπέραστα εμπόδια στην υλοποίηση και οδήγησαν στα αρνητικά αποτελέσματα του α΄ ΜΟΠ.

Η ελληνική κυβέρνηση υποχρεώνεται να υλοποιήσει και το β΄ ΜΟΠ σε ένα οικονομικό περιβάλλουν που εξακολουθεί να επιβαρύνεται από την υπέρμετρα διογκωμένη αβεβαιότητα και το εξαιρετικά αρνητικό κλίμα που δημιουργείται κατά κύριο λόγο από την αρνητική στάση της τρόικας και των δανειστών της χώρας όσον αφορά τις προοπτικές της οικονομίας της για ανάπτυξη και για δημοσιονομική προσαρμογή και για την ολοκλήρωση του β΄ ΠΧΕ.
 
Είναι χαρακτηριστικό ότι η τρόικα επιβάλλει πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα μείωσης των δημοσίων δαπανών ύψους € 3,3 δισ. το 2012 και παρ' όλα αυτά προβλέπει και πάλι πρωτογενές έλλειμμα στη γενική κυβέρνηση ύψους 2,05 δισ. (δηλαδή -1,0% του ΑΕΠ), από πλεόνασμα € 2,9 δισ. (1,6% του ΑΕΠ) που προέβλεπε ο Π2012.

Με κάποιον τρόπο, μέσα σε δύο μήνες φαίνεται πως εξαφανίστηκε (στις προβλέψεις της τρόικας) ποσό ύψους άνω των € 8 δισ.

Την ίδια στιγμή, η τρόικα ασκεί αφόρητες πιέσεις στην κυβέρνηση για να προσδιορίσει η τελευταία επιπλέον μέτρα ύψους € 0,325 δισ., διότι, κατά τη γνώμη της, μόνο έτσι θα επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές έλλειμμα -1% του ΑΕΠ το 2012. Και ο πρόεδρος του eurogroup αναβάλλει τη συνεδρίαση του eurogroup της 15ης Φεβρουαρίου 2012 διότι κατά τη γνώμη του η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει προσδιορίσει επακριβώς τα μέτρα αυτά.

Με αυτές τις πρακτικές, το οικονομικό κλίμα και η οικονομική δραστηριότητα στη χώρα συμπιέζονται περαιτέρω και καθιστούν πολύ πιθανή την απώλεια πολύ περισσότερων εσόδων για την κυβέρνηση από το € 0,325 δισ. που θα κερδίσει με τις περικοπές που, άλλωστε, ήδη προσδιόρισε.

Επίσης, μετά την πτώση του ΑΕΠ κατά -6,8% το 2011, η τρόικα αλλάζει την πρόβλεψή της για την πτώση του ΑΕΠ το 2012 στο -5,0%, από -3,9% που ήταν η πρόβλεψή της τον Ιανουάριο του 2012, από -3% τον Δεκέμβριο του 2011, από -2,8% τον Σεπτέμβριο του 2011 και από 0,5% τον Ιούνιο του 2011.

Επιπλέον, η τρόικα εκτιμά τώρα ότι η αύξηση του ΑΕΠ θα είναι αρνητική και το 2013, ενώ η αύξηση του ΑΕΠ για το έτος ως σύνολο θα επιτευχθεί μόνο από το 2014. Δεδομένου ότι στην τρέχουσα περίοδο οι προβλέψεις της για την Ελλάδα θεωρούνται οι μόνες αξιόπιστες, είναι σε μεγάλο βαθμό αυτοπραγματοποιούμενες.

Αυτό συμβαίνει πολύ περισσότερο όταν οι εξαιρετικά αρνητικές προβλέψεις για την ανάπτυξη οδηγούν στην επιβολή ακόμη πιο εκτεταμένων μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής, που πράγματι οδηγούν σε επιπλέον πτώση της οικονομικής δραστηριότητας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v