Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στα δύο σπάει η Εγνατία Οδός

Οι μικροπολιτικές σκοπιμότητες, που οδήγησαν σε καθυστέρηση της επιβολής διοδίων στην Εγνατία Οδό με συνέπεια την υπερχρέωση και τις μεγάλες ζημίες, προκαλούν σοβαρά προβλήματα στο σχέδιο παραχώρησης του οδικού άξονα.

Στα δύο σπάει η Εγνατία Οδός
Οι μικροπολιτικές σκοπιμότητες, που οδήγησαν σε καθυστέρηση της επιβολής διοδίων στην Εγνατία Οδό, με συνέπεια την υπερχρέωση και τις μεγάλες ζημίες, προκαλούν σοβαρά προβλήματα στο σχέδιο παραχώρησης του οδικού άξονα.

Με την κίνηση να έχει περιοριστεί κατά 20% - 30%, ειδικά στα λίγα τμήματα της Εγνατίας όπου λειτουργούν σταθμοί διοδίων, στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων προγραμματίζουν το σπάσιμο της εταιρείας στα δύο.

Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους, με βάση το χρονοδιάγραμμα του νέου μνημονίου, θα υπάρξει διαχωρισμός της διαχείρισης - λειτουργίας της Εγνατίας Οδού από τις υπηρεσίες διαχείρισης έργων ανά την Ελλάδα.

Η διαχείριση - λειτουργία του οδικού άξονα θα μεταφερθούν σε νέα εταιρεία, η οποία σχεδόν σίγουρα θα είναι ελεύθερη από τα βάρη των τεράστιων χρεών του παρελθόντος και έτσι θα μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον επενδυτών.

Το 2010 η Εγνατία Οδός είχε έσοδα περί τα 5 εκατ. ευρώ και υποχρεώσεις γύρω στα 810 εκατ. ευρώ!

Οι ζημίες εκτοξεύτηκαν από τα 8 εκατ. το 2008 στα 91,2 εκατ. ευρώ το 2010. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, επί Γ. Σουφλιά στο υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, είχε υπογράψει δάνεια περί το 1 δισ. ευρώ, με ενέχυρο τα μελλοντικά έσοδα της Εγνατίας από διόδια (και ΦΠΑ) και τώρα στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων προσπαθούν να τετραγωνίσουν τον κύκλο.

Ο παραλογισμός που διέπει τη λειτουργία του τεράστιου οδικού άξονα των 670 χιλιομέτρων αποκαλύπτεται από το ότι το κόστος συντήρησης προσεγγίζει τα 80 - 90 εκατ. ευρώ ετησίως, όταν τα έσοδα από διόδια είναι μηδαμινά.

Το χρονοδιάγραμμα για τη λειτουργία σταθμών διοδιών έχει τιναχθεί εδώ και χρόνια στον αέρα γιατί οι συναρμόδιοι υπουργοί ξεχνούν να υπογράψουν (ή υπογράφουν με μεγάλη καθυστέρηση) την τελευταία απόφαση, αυτή που ορίζει την ημερομηνία λειτουργίας των σταθμών.

Οι ελάχιστοι σταθμοί που λειτουργούν ξεκίνησαν μόνο και μόνο επειδή η Ευρωπαϊκή Ένωση απείλησε με επιστροφή των κοινοτικών κονδυλίων (περισσότερα από 3 δισ. ευρώ) που είχαν δοθεί για την κατασκευή της Εγνατίας. Επειδή λειτουργούν με καθυστέρηση ετών, τα έσοδα της Εγνατίας Οδού είναι πολύ χαμηλότερα καθώς εξαιτίας της κρίσης έχουν περιοριστεί και οι μετακινήσεις.

Τη «φιλολαϊκή» πολιτική των τελευταίων κυβερνήσεων που οδήγησε στην υπερχρέωση της Εγνατίας Οδού θυμήθηκαν τώρα και οι εργαζόμενοι της εταιρείας, οι οποίοι αντιδρούν στο σχέδιο ιδιωτικοποίησης.

Σε μια πρόσφατη ανακοίνωση υπενθύμιζαν πως σήμερα η διαδρομή Αθήνα-Θεσ/νίκη, μήκους 500 χιλιομέτρων, στοιχίζει περί τα 27 ευρώ (με τμήματα υπό κατασκευή όπως το Μαλιακός - Κλειδί), ενώ η διέλευση ολόκληρης της Εγνατίας μήκους 670 χιλιομέτρων στοιχίζει μόνο 10 ευρώ!

Οι ίδιοι υπολόγισαν πως γενικότερα στα έργα παραχώρησης η χρέωση σήμερα έχει φτάσει πλέον στο 0,064 ευρώ ανά χιλιόμετρο, ενώ στην ολοκληρωμένη Εγνατία Οδό η χρέωση τώρα είναι 0,015 ευρώ ανά χιλιόμετρο και προβλέπεται να φτάσει στο 0,023 ευρώ το 2012 με την εγκατάσταση 2 ακόμα συμβατικών σταθμών.

Τον γρίφο με τις τεράστιες δανειακές υποχρεώσεις, τα μηδαμινά έσοδα και το σημαντικό κόστος λειτουργίας καλείται να λύσει το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων προκειμένου να προχωρήσει η παραχώρηση της Εγνατίας, σε μια περιόδο όπου οι υπόλοιποι οδικοί άξονες με συγχρηματοδότηση παραμένουν στα χαρτιά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v