Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Την Τετάρτη το ν/σ για την απελευθέρωση των Ταξί

Την Τετάρτη αναμένεται να παρουσιαστεί στο υπουργικό συμβούλιο το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για την απελευθέρωση της αγοράς ταξί.

Την Τετάρτη το ν/σ για την απελευθέρωση των Ταξί
Την Τετάρτη αναμένεται να παρουσιαστεί στο υπουργικό συμβούλιο το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για την απελευθέρωση της αγοράς ταξί, ενώ στη συνέχεια θα απαιτηθεί περίπου ένα δεκαήμερο διαβούλευσης πριν φτάσει στη Βουλή για την τελική συζήτηση και ψήφιση.

Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά, στο σχέδιο νόμου προβλέπονται μια σειρά κριτήρια, συγκοινωνιακού και περιβαλλοντικού χαρακτήρα, η θεσμοθέτηση της ειδικής μεταφοράς καθώς και η δυνατότητα σε έναν ιδιοκτήτη να κατέχει περισσότερες από δυο άδειες.

Παρά το «άνοιγμα» του επαγγέλματος ταξί, η έκδοση νέων αδειών, τουλάχιστον σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, δεν θα πρέπει να αναμένεται άμεσα.

Στις προβλέψεις του σχεδίου περιλαμβάνεται η απελευθέρωση του αριθμού των αδειών, καθώς σήμερα ένας ιδιοκτήτης δεν μπορεί να έχει στη διάθεσή του παραπάνω από δυο άδειες, ενώ ο κάτοχος άδειας συμβατικού ταξί θα μπορεί να τη μετατρέψει σε άδεια για 7θέσιο ή 9θέσιο ταξί, ειδικής μεταφοράς.

Μάλιστα, τα συγκεκριμένα ταξί δεν θα έχουν «καπέλο» και ταξίμετρο αλλά θα λειτουργούν βάσει συγκεκριμένων εμπορικών συμφωνιών που θα έχουν συνάψει οι ιδιοκτήτες τους.

Στις αλλαγές που προωθούνται είναι η διεύρυνση της έδρας για την Αθήνα. Τα νέα όρια που προωθούνται είναι πολύ πιθανό να κινούνται στο πλαίσιο της πρότασης που είχαν υποβάλλει οι ιδιοκτήτες ταξί και επεκτείνονται έως το Λαύριο, το Λαγονήσι, τα Βίλια και το Μαραθώνα. Η επέκταση της έδρας της Αθήνας έχει ως συνέπεια και την επέκταση της μονής ταρίφας εκτός των σημερινών ορίων.

Αντίστοιχα, επεκτείνεται η έδρα της Θεσσαλονίκης, ενώ μεγαλώνουν τα όρια της έδρας των Χανίων και του Ηρακλείου.

Παράλληλα, με την προωθούμενη απελευθέρωση του επαγγέλματος επιχειρείται να μπει τέλος στις «μυστικές» αγοραπωλησίες. Πλέον, θα επιτρέπεται η ελεύθερη πώληση της άδειας βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας για τις εμπορικές επιχειρήσεις και με παρακράτηση 20%.

Το νομοσχέδιο αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση, ωστόσο, τα χρονικά περιθώρια είναι εξαιρετικά στενά καθώς έως τις 30 Μαρτίου το επάγγελμα πρέπει να έχει απελευθερωθεί.

Το "άνοιγμα" του επαγγέλματος έρχεται σε μια χρονική στιγμή που η αγορά βρίσκεται στο ναδίρ της καθώς πλήττεται σημαντικά από την οικονομική κρίση. Ο τζίρος, σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες ταξί έχει καταγράψει πτώση της τάξης του 60%.

Σε αυτή την δύσκολη συγκυρία προστίθεται και η υπερπροσφορά που παρατηρείται ειδικά σε αγορές όπως αυτή της Αθήνας. Ειδικότερα, βάσει μελέτης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, σήμερα αντιστοιχούν 4,25 ταξί ανά 1000 κατοίκους την ώρα που στο προσχέδιο του νόμου προβλέπεται η αναλογία να μην ξεπερνά τα 2,50 ταξί ανά 1000 κατοίκους.
 
Αντίστοιχα, στο Παρίσι η αναλογία είναι 1,8 ταξί ανά 1000 κατοίκους. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ώρα αναμονής στην πιάτσα του αεροδρομίου φτάνει ακόμα και τις εφτά ώρες.

Σύμφωνα με την μελέτη του EMΠ, η πλειοψηφία των αδειών ταξί αφορά μεμονωμένες ιδιοκτησίες μίας ή μισής άδειας, ενώ μικρός μόνο αριθμός ιδιοκτητών διαθέτει περισσότερες από μια άδειες. Ανάλογες συνθήκες επικρατούν και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, όπου οι μεμονωμένοι επαγγελματίες αποτελούν πλειοψηφία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v