Παραμένει η ασάφεια για το Bake Off

Νέα εμπόδια στην απελευθέρωση της αγοράς του Bake Off βάζει σύμφωνα με τον ΠΣΑΜ (Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αρτοποιητικών Μονάδων) το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Παραμένει η ασάφεια για το Bake Off
Νέα εμπόδια στην απελευθέρωση της αγοράς του Bake Off βάζει σύμφωνα με τον ΠΣΑΜ (Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αρτοποιητικών Μονάδων) το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης.

Σύμφωνα με τους ίδιους η τροπολογία που περιλαμβάνεται στο εν λόγω πολυνομοσχέδιο περιπλέκει ακόμη περισσότερο την υπάρχουσα κατάσταση βάζοντας νέα εμπόδια και διαιωνίζοντας ένα ασαφές πλαίσιο.

Όπως αναφέρουν στο Euro2day τα ίδια στελέχη, η κεντρική εξουσία μέσω αυτής της νέας ρύθμισης επί της ουσίας πετά το «μπαλάκι» στη δημόσια διοίκηση και στα δικαστήρια τα οποία καλούνται να ...ερμηνεύσουν το νόμο για το πως θα λειτουργήσει η αγορά.

Για την ιστορία θα πρέπει να αναφέρουμε ότι το πρόβλημα με την απελευθέρωση ή μη της αγοράς του Bake Off χρονολογείται από τις αρχές του 2000. Δώδεκα χρόνια αργότερα και παρά τις καταδικαστικές αποφάσεις από το Δικαστήριο της ΕΕ οριστική λύση στο πρόβλημα δεν έχει δοθεί ακόμη.

Στην αιτιολογική έκθεση του πολυνομοσχεδίου του ΥΠΑαΝ, σημειώνεται πάντως ότι με την προτεινόμενη τροποποίηση του ν. 3526/2007 (Α΄ 24) επέρχεται πλήρης απελευθέρωση της αρτοποιητικής διαδικασίας των ενδιάμεσων προϊόντων αρτοποιίας (bake off).

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο LinkedinΣυγκεκριμένα αναφέρεται ότι με το ν. 3526/2007 (Α΄ 24), για πρώτη φορά, τέθηκαν απαιτήσεις για τους χώρους που πρέπει να διαθέτουν οι εγκαταστάσεις περάτωσης έψησης ενδιάμεσων προϊόντων αρτοποιίας. Με το άρθρο 15 του ν. 3853/2010 (Α΄ 90) τροποποιήθηκαν διατάξεις του ν. 3526/2007, και συγκεκριμένα όσον αφορά την αποκλιμάκωση της απαιτούμενης επιφάνειας της εγκατάστασης περάτωσης έψησης, ώστε τελικά, για δυναμικότητα αρτοκλιβάνου μέχρι 500 χιλιόγραμμα ανά 24ωρο η απαίτηση για επιφάνεια να είναι 25 τ.μ., έναντι των 32 τ.μ. που απαιτούνταν με τον ν. 3526/2007.

Σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ωστόσο, εκτίμησε ότι αυτή η μείωση δεν λαμβάνει υπόψη την ιδιαιτερότητα και τα ειδικά χαρακτηριστικά των ενδιάμεσων προϊόντων αρτοποιίας και απηύθυνε αιτιολογημένη γνώμη στην Ελλάδα λόγω δημιουργίας, με την ισχύουσα νομοθεσία, εμποδίων στην ελεύθερη κυκλοφορία και στο εμπόριο των εν λόγω προϊόντων.

Μετά την εκπνοή της προθεσμίας απάντησης της χώρας στην αιτιολογημένη γνώμη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε την κίνηση διαδικασίας για παράβαση του κοινοτικού δικαίου, με άσκηση προσφυγής κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας ενώπιον του Δικαστηρίου της Ε.Ε.

Τι αναφέρει στην ανακοίνωσή του ο ΠΣΑΜ

Η τροπολογία (Άρθρο 231) που κατατέθηκε στις 22/3/2012 στο «ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ – ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ» κινείται στη σωστή κατεύθυνση, όμως περιλαμβάνει σημαντικές ασάφειες, που θα δημιουργήσουν πρόβλημα κατά την εφαρμογή του νόμου και θα εμποδίσουν το άνοιγμα της αγοράς. Για τον ίδιο λόγο ενδέχεται να μην ικανοποιήσει τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφ’ όσον είναι ιδιαίτερα πιθανό να οδηγήσει σε παρόμοιους ή νέους περιορισμούς.

Συγκεκριμένα:

1) η φράση "μόνιμη κατασκευή" (παρ 1) είναι ασαφής. Πρέπει να διευκρινισθεί.
2) η φράση "αυτοτελής και ανεξάρτητος χώρος" (παρ 1) είναι ασαφής. Πρέπει να διαγραφεί.
3) η πρώτη πρόταση της 2ης παραγράφου (ανάλυση επιμέρους χώρων) είναι ατελής και εντελώς ασαφής καθώς δεν διευκρινίζει ποια είναι η επιφάνεια κάθε επιμέρους χώρου, ποιος την αποφασίζει και αν και πως θα διαχωρίζονται. Πρέπει να διαγραφεί όλη η 2η παράγραφος.

Διαφορετικά, ο νομοθέτης, όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή του ο ΠΣΑΜ, αφήνει ελεύθερη κάθε δημόσια υπηρεσία ν' αποφασίζει πως θα λειτουργεί η αγορά. Κρίνοντας από την εφαρμογή της προηγούμενης νομοθεσίας, η δημόσια διοίκηση επιλέγει συνήθως τη δυσμενέστερη ερμηνεία, συνέπεια μιας περιοριστικής λογικής με την οποία συνήθως αντιμετωπίζεται η επιχειρηματικότητα.

Επιπλέον όπως ήδη συμβαίνει με την προηγούμενη νομοθεσία, κάθε διαφορετική υπηρεσία μπορεί να δίνει τη δική της ερμηνεία μ' αποτέλεσμα να μην υπάρχει ενιαία αντιμετώπιση και ισονομία. Ο Σύνδεσμος μας είχε απευθύνει επανειλημμένα διευκρινιστικά ερωτήματα προς την κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης με σκοπό να αποσαφηνίσουν ασάφειες και λανθασμένες ερμηνείες στην αδειοδότηση του bake-off με την υφιστάμενη νομοθεσία, χωρίς απάντηση.

Όπως σημειώνει στην ίδια ανακοίνωση ο ΠΣΑΜ, δεν πρόκειται να υπάρξουν επενδύσεις και ανάπτυξη χωρίς ξεκάθαρο πλαίσιο λειτουργίας. Είναι απορίας άξιον γιατί στην ιδιαίτερη σημερινή συγκυρία, η τροπολογία δεν αντανακλά την απαιτούμενη νέα κουλτούρα, αλλά επιμένει σε ένα ασαφές πλαίσιο που ενισχύει την παρέμβαση της δημόσιας διοίκησης στη λειτουργία της αγοράς και διώχνει τις επενδύσεις.

Καταλήγοντας ο ΠΣΑΜ, τονίζει "θα είναι κρίμα να χαθεί άλλη μία ευκαιρία για το πραγματικό άνοιγμα της αγοράς bake-off, το οποίο θα φέρει σημαντικές επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων Ευρώ, θα δημιουργήσει πάνω από 2000 νέες θέσεις εργασίας και θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό στην αγορά ψωμιού με αποτέλεσμα να μπορεί ο Έλληνας καταναλωτής να αγοράζει το ψωμί του από περισσότερα σημεία και σε σημαντικά χαμηλότερες τιμές".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v