ΠΣΕ: Οι νέοι πρωταγωνιστές των εξαγωγών

Στη λίστα των 100 πιο εξαγώγιμων ελληνικών προϊόντων καταγράφονται 15 νέες είσοδοι, που αφορούν κυρίως προϊόντα αλουμινίου, δομικά υλικά, λιπάσματα και συσκευές μεταφοράς δεδομένων. Δείτε τον σχετικό πίνακα.

ΠΣΕ: Οι νέοι πρωταγωνιστές των εξαγωγών
Τη διεθνούς εμβέλειας δυναμική ελληνικών προϊόντων, και ιδιαίτερα του αλουμινίου και των προϊόντων έντασης τεχνολογίας και εξειδικευμένης εργασίας, επικυρώνει έρευνα του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), που συγκρίνει τις εξαγωγικές επιδόσεις της χώρας τη διετία 2010-2011.

Παράλληλα, αναδεικνύει και νέες αγορές-στόχους που σημειώνουν αξιοσημείωτη άνοδο, απορροφώντας ολοένα και περισσότερα ελληνικά προϊόντα.

Όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση, στο πλαίσιο της ετήσιας έρευνας για τα 100 πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα και τις 100 πιο σημαντικές αγορές για την Ελλάδα παγκοσμίως, ο ΠΣΕ και το ΚΕΕΜ καταγράφουν σημαντικές ανακατατάξεις, που αφενός επιβεβαιώνουν μετασχηματισμό του εξαγωγικού προτύπου της χώρας προς όφελος των τυποποιημένων και μεταποιημένων προϊόντων και αφετέρου συνθέτουν έναν νέο παγκόσμιο χάρτη για το εξωτερικό εμπόριο της χώρας.

Πιο συγκεκριμένα, η πρόεδρος του ΠΣΕ Χριστίνα Σακελλαρίδη δήλωσε:
«Τα στοιχεία δείχνουν ότι η Ελλάδα και παράγει και εξάγει προϊόντα υψηλής ποιότητας, τεχνογνωσίας και καινοτομίας. Παράλληλα, όμως, αναδεικνύουν και τον γενικότερο ρόλο που καλείται να διαδραματίσει στο παγκόσμιο εμπόριο, αξιοποιώντας τη γεωγραφική της θέση, τις θαλάσσιες και επίγειες εμπορικές οδούς. Από τον πρωτογενή τομέα και τα αγροτικά προϊόντα, ως τις νέες τεχνολογίες και τις υπηρεσίες, προκύπτουν δυνάμεις και προοπτικές ικανές να προκαλέσουν οριστικό μετασχηματισμό του παραγωγικού προτύπου της χώρας. Το μόνο που απαιτείται είναι η συναίνεση προς ένα σταθερό επιχειρηματικό περιβάλλον και η ουσιαστική τόνωση της ρευστότητας στην αγορά. Σε αντίθετη περίπτωση, η απώλεια της ευκαιρίας για ενίσχυση της εξωστρέφειας της οικονομίας θα αποτελέσει εθνική ήττα, με μακροπρόθεσμες και μάλλον μη αναστρέψιμες συνέπειες».

Σύμφωνα με την έρευνα του ΠΣΕ και του ΚΕΕΜ, στη λίστα των 100 πιο εξαγώγιμων ελληνικών προϊόντων καταγράφονται 15 νέες είσοδοι, που αφορούν κυρίως προϊόντα αλουμινίου, δομικά υλικά, λιπάσματα και συσκευές μεταφοράς δεδομένων. Άξιες αναφοράς οι αυξημένες εξαγωγές σε φράουλες, καπνιστά ψάρια, εμφιαλωμένο νερό και παιδικά παιχνίδια.

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο LinkedinΑντίθετα, από το ΤΟΡ 100 του 2011 απουσιάζουν προϊόντα όπως: αρτοποιήματα και ζαχαρώδη προϊόντα, μανταρίνια και πεπόνια, ορισμένοι τύποι χρωμάτων, ορμονούχα φάρμακα, είδη υγιεινής και πλοία. Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν, επίσης, και την κρίση που διέρχεται ο άλλοτε κραταιός κλάδος της κλωστοϋφαντουργίας και της ένδυσης, με την απουσία των νημάτων denim και των μη πλεκτών ενδυμάτων. Την κατάσταση εξισορροπούν οι εξαγωγές πλεκτών ενδυμάτων-υφασμάτων και προϊόντων γουνοδερμάτων.

Αυτό που θα πρέπει να τονιστεί είναι το γεγονός της αύξησης της συμμετοχής των 100 πρώτων προϊόντων στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών στο 76% από 57% το 2010.

Σε ό,τι αφορά τα κορυφαία εξαγώγιμα προϊόντα της χώρας (σε 5ψήφια ανάλυση και με εξαγωγές άνω των 200 εκατ. ευρώ), η λίστα του 2011 διαμορφώνεται ως εξής:


Σειρά κατάταξης 2011

Σειρά κατάταξης 2010

Περιγραφή προϊόντος

Αξία το 2011

(εκατ. ευρώ)

1

1

Ορυκτέλαια πετρελαίου

6.366,2

2

6

Πλάκες, ταινίες και φύλλα, από αργίλιο

562,5

3

4

Εμπιστευτικά προϊόντα

530,1

4

2

Φάρμακα

475,6

5

3

Ψάρια, νωπά ή διατηρημένα με απλή ψύξη

452,6

6

14

Ράβδοι από σίδηρο ή χάλυβες

356,8

7

7

Σωλήνες κάθε είδους

340,8

8

8

Λαχανικά, παρασκευασμένα ή διατηρημένα

264,4

9

9

Βερίκοκα, κεράσια και ροδάκινα

251,2

10

5

Βαμβάκι

234,8

11

10

Φέτα-κεφαλοτύρι

234,2

12

12

Είδη από γουνοδέρματα

215,9

13

11

Παρθένο ελαιόλαδο

211,1

14

23

Κράματα αργιλίου

204,4


Σημαντικές ανακατατάξεις, όμως, προκύπτουν και στις κυριότερες αγορές προορισμού των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων. Η Ιταλία ξεπέρασε στην πρώτη θέση τη Γερμανία, ενώ αξιοσημείωτη άνοδο 3 θέσεων σημείωσε η γειτονική Τουρκία, εκτοπίζοντας από την τρίτη θέση της κατάταξης την Κύπρο.

Για μία ακόμη χρονιά συνεχίστηκε η αύξηση των εφοδιασμών πλοίων προς τρίτες χώρες, που διεθνώς υπολογίζεται ως ξεχωριστή αγορά στο διεθνές εμπόριο. Οι εφοδιασμοί πλέον κατατάσσονται στην κορυφαία πεντάδα των αγορών προορισμού, πάνω από τη Βουλγαρία και τις ΗΠΑ, οι οποίες ακολουθούν στην υποομάδα των αγορών με εισαγωγές άνω του 1 δισ. ευρώ από την Ελλάδα.


Οι 10 πρώτες αγορές προορισμού των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων το 2011


Σειρά κατάταξης 2011

Σειρά κατάταξης 2010

Χώρα

Αξία

1

2

Ιταλία

2.123,8

2

1

Γερμανία

1.763,5

3

6

Τουρκία

1.752,3

4

3

Κύπρος

1.367,7

5

13

Εφοδιασμοί πλοίων με τρίτες χώρες

1.348,6

6

4

Βουλγαρία

1.239,2

7

7

Η Π Α

1.191,8

8

5

Ην. Βασίλειο

890,6

9

8

Γαλλία

651,0

10

9

Ρουμανία

596,5


Στην κατάταξη των 100 πρώτων αγορών προορισμού για τα ελληνικά προϊόντα υπάρχουν 7 νέες είσοδοι: Τόγκο (απευθείας στην 61η θέση, με 28,7 εκατ. ευρώ), Αργεντινή (63η, με 27,1 εκατ.), Νήσοι Φάλκλαντ (73η θέση, με 17,4 εκατ.), Μπενίν (74η θέση, με 16,4 εκατ.), Μπαγκλαντές (84η θέση, με 8,6 εκατ.), Περού (94η θέση, με 6,4 εκατ.) και Αγία Ελένη (98η θέση, με 5,6 εκατ. ευρώ). Αντίθετα, εκτός της κατάταξης των 100 πρώτων αγορών βρέθηκαν χώρες όπως: Μπαχρέιν, Μπαχάμες, Καμερούν, Ουρουγουάη, Βιετνάμ, Φιλιππίνες και Σουρινάμ.

Η αξία των ελληνικών εξαγωγών στο 2011 αυξήθηκε κατά 37% (σε 22.451 εκατ., έναντι 16.391,8 εκατ. το 2010). Η σημαντική ανοδική πορεία τους οφείλεται στη γενικευμένη αύξηση της αξίας των εξαγωγών προς όλες τις γεωγραφικές περιοχές κυρίως προς τον ανεπτυγμένο κόσμο, αλλά και προς τις παραδοσιακά σημαντικότερες εξαγωγικές αγορές της χώρας μας.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις εξαγωγών καταγράφονται σε ποσοστιαία βάση για χώρες όπως: το Ουζμπεκιστάν (1044%, στα μόλις 7,9 εκατ. ευρώ), η Αργεντινή (645%), η Σιγκαπούρη (470,6%), η Γεωργία (434,1%), η Σ. Αραβία (145%), η Ν. Κορέα (143%), τα Ην. Αρ. Εμιράτα (123,9%), η Συρία (109,8%), η Τουρκία (104,2%), η Κίνα (81,9%), οι ΗΠΑ (81%), η Ουκρανία (75,7%), η Βραζιλία (72,4%), το Ισραήλ (67,1%) και η Αίγυπτος (65,9%).

Πτωτικά κινήθηκαν οι εξαγωγές της Ελλάδας μόλις σε 23 χώρες του κόσμου, και συγκεκριμένα στις εξής: Ιορδανία (-49,2%), Νίγηρας (-48%), Μπαχρέιν (-47%), Φιλιππίνες (-40%), Ισλανδία (-35,7%), Μεξικό (-32%), Μπαχάμες (-31%), Καζακστάν (-28%), Λιβύη (-23%), Αζερμπαϊτζάν (-18,3%), Ιράκ (-17,2%), Κατάρ (-16%), Ελβετία (-16%), Μαρόκο (-14,5%), Ινδία (-12,9%), Ιρλανδία (-11,2%), Λευκορωσία (-8,2%), Σουηδία (-6,2%), Λετονία (-4,6%), Νοτ. Αφρική (-4%), Ιαπωνία (-3,2%), Γερμανία (-2%) και Ρουμανία (-1%). Υπολογίζεται ότι η Ελλάδα διατηρεί εμπορικές σχέσεις συνολικά με 217 χώρες.

Οι εισαγωγές

Σε ό,τι αφορά τις εισαγωγές, η αξία τους το 2011 διαμορφώθηκε σε 43.272,6 εκατ. ευρώ έναντι 48.106,6 εκατ. το 2010, παρουσιάζοντας υποχώρηση 10%. Η υποχώρηση αυτή οφείλεται στη μείωση των εισαγωγών από τις περισσότερες γεωγραφικές περιοχές και κατά κύριο λόγο από τον ανεπτυγμένο κόσμο, που καλύπτει περίπου το 60% των συνολικών εισαγωγών μας.
Αναλυτικότερα, οι ελληνικές εισαγωγές από τις 29 χώρες του ΟΟΣΑ μειώθηκαν κατά 13,9% (σε 24.469,9 εκατ.από 28.412,5 εκατ.), από την Ε.Ε. (15) κατά 10,2% (σε 19.350,5 από 21.556,3 εκατ.), την Ε.Ε. (25) κατά -9,1% (σε 21.148,3 εκατ. από 23.254,2 εκατ.) και από την Ε.Ε. (27) κατά 7,7% (σε 22.779,4 εκατ. από 24.667,3 εκατ.).

Μειωμένες επίσης ήταν οι εισαγωγές από τη Β. Αμερική κατά 28,1% (σε 941,5 εκατ. από 1.309,8 εκατ.), τις υπόλοιπες χώρες ΟΟΣΑ κατά 13,8% (σε 1.851,5 εκατ. από 2.146,9), τις άλλες ανεπτυγμένες χώρες κατά 36,7% (σε 386,9 εκατ. από 611,2), την Κοινοπολιτεία Ανεξαρτήτων Κρατών (ΚΑΕ) κατά 14,1% (σε 5.259,4 εκατ. από 6.125,3), από τις χώρες της Αφρικής κατά 2,7% (σε 122,4 εκατ. από 125,9), τη ΝΑ. Ασία κατά 36,3% (σε 1.533,3 εκατ. από 2.406,3 εκατ.), τη Λατινική Αμερική κατά 53% (σε 367 εκατ. από 781) και την Κίνα κατά 12,2% (σε 2.525,3 εκατ. από 2.875,7).

Αντίθετα, οι εισαγωγές αυξήθηκαν από τις χώρες της νέας διεύρυνσης της Ε.Ε. κατά 5,9% (σε 1.797,9 εκατ. από 1.697,9), τα Βαλκάνια κατά 9,3% (σε 2.166 από 1.981 εκατ.), τη Μ. Ανατολή και Β.Αφρική κατά 6,2% (σε 5.745 από 5.409 εκατ.), την Ινδία κατά 25,2% (σε 545 από 436 εκατ.) και τις λοιπές χώρες κατά 5,6% (σε 681 από 645 εκατ.).

Από πλευράς εισαγόμενων προϊόντων, η σημαντικότερη υποχώρηση η οποία καθορίζει και τη συνολική μείωση τους το 2011 (κατά 10%), σημειώθηκε στα βιομηχανικά προϊόντα κατά 17,6% (στα 24.284 εκατ. από 29.463), που συμμετέχουν με ποσοστό 56% στο σύνολο των ελληνικών εισαγωγών.

Αυξημένες (2,2%) ήταν οι εισαγωγές της τρίτης σε σημασία κατηγορίας προϊόντων, των αγροτικών (στα 5.917 εκατ. έναντι 5.788 εκατ. στο 2010), αλλά και οι μικρότερης αξίας εισαγωγές της κατηγορίας πρώτες ύλες κατά 20,4% (σε 1.434 από 1.191 εκατ.). Στα ίδια επίπεδα με το 2010 κυμάνθηκαν οι εισαγωγές της δεύτερης σε σημασία κατηγορίας προϊόντων, τα καύσιμα (στα 11.617 εκατ).

Ενώ οι πολύ χαμηλές σε αξία εισαγωγές της κατηγορίας είδη και συναλλαγές μη ταξινομημένα κατά κατηγορίες μειώθηκαν κατά 39% (στα 21 εκατ. από 34 εκατ.).

Η αύξηση της αξίας των εξαγωγών (37%) σε συνδυασμό με την υποχώρηση των εισαγωγών (-10%) είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του εμπορικού ελλείμματος κατά 10,9 δισ. ευρώ (σε 20,8 δισ. το 2011 έναντι 31,7 δισ. το 2010), στα επίπεδα του 10% περίπου του ΑΕΠ.

* Ο σχετικός πίνακας δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v
Απόρρητο