Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πώς η γραφειοκρατία εμποδίζει τη μείωση τιμών

Μείωση των τιμών από 2,6-3,5%, αύξηση της παραγωγικότητας 42% και όφελος για το κράτος από 165-230 εκατ. ευρώ, θα φέρει ετησίως η άρση εννέα γραφειοκρατικών εμποδίων που διέπουν τη λειτουργία του λιανεμπορίου τροφίμων.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Πώς η γραφειοκρατία εμποδίζει τη μείωση τιμών
Μείωση των τιμών από 2,6-3,5%, αύξηση της παραγωγικότητας 42%, της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας (ΑΠΑ) του κλάδου κατά 3,3 δις. ευρώ, και όφελος για το κράτος από 165-230 εκατ. ευρώ, θα φέρει ετησίως η άρση εννέα γραφειοκρατικών εμποδίων που διέπουν τη λειτουργία του λιανεμπορίου τροφίμων.

Αυτό υποστήριξε χθες ο καθηγητής Γ. Δουκίδης σε συνέδριο για το λιανεμπόριο τροφίμων, παρουσιάζοντας έρευνα του ΙΕΛΚΑ. Ειδικότερα από την εν λόγω έρευνα προκύπτει ότι το όφελος για το μέσο νοικοκυριό θα κυμανθεί περί τα 165-230 ευρώ ετησίως ή 600 εκατ. ευρώ στο σύνολο.

Ακόμη πιο εντυπωσιακά είναι τα αποτελέσματα σε βάθος δεκαετίας. Συγκεκριμένα το όφελος από τη μείωση των τιμών υπολογίζεται στο 5%, που μεταφράζεται στα 400 ευρώ ανά νοικοκυριό ή 1,3 δις. ευρώ στο σύνολο, στα 4,7 δις. ευρώ εκτιμάται η ΑΠΑ, στα 900 εκατ. ευρώ η αύξηση των εσόδων του κράτους και στις 10.000 οι νέες θέσεις εργασίας.

Σε ότι αφορά στα εννέα εμπόδια που πρέπει να αρθούν, προκειμένου να επέλθει η πολυπόθητη ανάπτυξη, ο κ. Δουκίδης και η μακροοικονομική μελέτη του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (Φεβρουάριος 2012), τα εστιάζουν στα εξής:

- 1: Απελευθέρωση προσυσκευασίας τυριών και αλλαντικών εντός του καταστήματος σύμφωνα με τις πρακτικές χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

- 2: Απελευθέρωση προσυσκευασίας και επεξεργασίας νωπών κρεάτων και αλιευμάτων εντός του καταστήματος σύμφωνα με τις πρακτικές χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

- 3: Απελευθέρωση της πώλησης συγκεκριμένων κατηγοριών προϊόντων σύμφωνα με τις πρακτικές χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

- 4: Κατάργηση των περιορισμών στο αντικείμενο εργασίας των εργαζομένων στον χώρο πώλησης του καταστήματος σύμφωνα με τις πρακτικές χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

- 5: Κατάργηση των διαφορών ανάμεσα στα Ι.Χ. και Δ.Χ. φορτηγά αυτοκίνητα στις μεικτές μεταφορές σύμφωνα με τις πρακτικές χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

- 6: Προώθηση της πλήρους υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης (Δελτίο Αποστολής) και γενικώς των ηλεκτρονικών συναλλαγών σύμφωνα με τις πρακτικές χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

- 7: Κατάργηση περιορισμών (π.χ. επιφάνεια) στην ίδρυση και λειτουργία των καταστημάτων και αποθηκών σύμφωνα με τις πρακτικές χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

- 8: Αναθεώρηση κανονιστικού πλαισίου σε σχέση με τη σήμανση σχετική με την ιχνηλασιμότητα σύμφωνα με τις πρακτικές χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης

- 9: Αναθεώρηση εργασιακών, ασφαλιστικών και δικονομικών πρακτικών-ρυθμίσεων.

Όπως υποστήριξε ο κ. Δουκίδης η συνεχής εφαρμογή των εν λόγω προτάσεων θα δημιουργήσει τις αναγκαίες προϋποθέσεις για την αναμόρφωση της αγοράς σε πιο παραγωγικές δομές και στην προσέγγιση των τυπικών δομών των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σήμερα η παραγωγικότητα του λιανεμπορίου τροφίμων (ΑΠΑ/εργατώρα) στην Ελλάδα είναι η δεύτερη χαμηλότερη στην Ευρώπη στα 14 ευρώ, όταν ο μέσος όρος της ΕΕ -15 είναι στα 21 ευρώ και κάτω από το μισό σε σχέση με τη Φιλανδία που είναι στα 32 ευρώ.

Υπό την προϋπόθεση όταν αρθούν τα συγκεκριμένα θεσμικά εμπόδια και η ελληνική αγορά αποκτήσει δομή αγοράς αντίστοιχη της ΕΕ, τότε η ΑΠΑ στην Ελλάδα θα αυξηθεί στα 23 ευρώ.

Επί προσθέτως θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η πολυνομία επιδρά αρνητικά στην παραγωγικότητα, με αποτέλεσμα η Ελλάδα μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ να έχει τον υψηλότερη δείκτη ρύθμισης της αγοράς προϊόντων ήτοι 2,4% αντίστοιχο με τις Τουρκίας και κοντά στην Πολωνία (2,3%) όταν στην Ιταλία είναι 1,4% και στις ΗΠΑ 0,8%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο