Πολιτική παρέμβαση 7 επιμελητηρίων

Πολιτική παρέμβαση με αρκετά μηνύματα και αποδέκτες τόσο τους πολιτικούς όσο και τους ψηφοφόρους απηύθυναν πριν από λίγο οι πρόεδροι 7 διμερών επιμελητηρίων και ο πρόερδρος της ΕΔΕΕ.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Πολιτική παρέμβαση 7 επιμελητηρίων
Πολιτική παρέμβαση με αρκετά μηνύματα και αποδέκτες τόσο τους πολιτικούς όσο και τους ψηφοφόρους απηύθυναν πριν από λίγο οι πρόεδροι 7 διμερών επιμελητηρίων και ο πρόερδρος της ΕΔΕΕ παρουσιάζοντας τις 10 Δέσμες Δράσεων Οργάνωσης και Διοίκησης για την Επανεκκίνηση της Οικονομίας.

Αυτές την περασμένη Δευτέρα τις παρέδωσαν στον πρωθυπουργό και στους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων. Παραμονές της πιο κρίσιμης εκλογικής αναμέτρησης της χώρας οι εκπρόσωποι των εν λόγω διμερών επιμελητηρίων έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου, επισημαίνοντας ότι παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει για την προσέλκυση επενδύσεων δεν πρόκειται να γίνει τίποτα διότι η αδιαφάνεια, η γραφειοκρατία και η διαφθορά εμποδίζουν την προσέλκυσή τους αλλά και την υλοποίηση μεγάλων επενδυτικών projects που αναμένουν εδώ και χρόνια τις αποφάσεις διοικητικών υπηρεσιών. Επισημαίνουν δε ότι στόχος είναι να διατηρηθούν οι υπάρχουσες επενδύσεις με τις θέσεις εργασίας που προσφέρουν.

Οι πρόεδροι των επιμελητηρίων σημείωσαν ότι το Forum δεν έχει καταγγελτικό χαρακτήρα, αλλά συμβουλευτικό ώστε ενωτικά να υλοποιηθούν ουσιώδεις και αναγκαίες δομικές μεταρρυθμίσεις για να τονωθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και να διευκολυνθεί η μετάβαση σε καθεστώς ανάπτυξης και τήρησης των διεθνών υποχρεώσεων που έχει αναλάβει η χώρα.

Μεταξύ των προτάσεων είναι η δημιουργία ενός Κέντρου Διακυβέρνησης (Project Management Office) το οποίο θα στελεχωθεί από μια ομάδα 15-20 στελεχών της αγοράς managers και όχι πολιτικών. Παράλληλα προτείνονται η δημιουργία Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Πάταξης της Διαφθοράς και η άμεση υλοποίηση των αποκρατικοποιήσεων και της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας. Οι δράσεις που προτείνουν τα επιμελητήρια βασίζονται στις καλύτερες διεθνείς πρακτικές και αποτελούν απαύγασμα της συνεργασίας της Boston Consulting Group και του ΙΟΒΕ.

10 Δέσμες Δράσεων Οργάνωσης και Διοίκησης για την Επανεκκίνηση της Οικονομίας

1. Σύσταση Κέντρου Διακυβέρνησης για τον κεντρικό συντονισμό του μεταρρυθμιστικού έργου της κυβέρνησης: Άμεση αναφορά στον πρωθυπουργό της υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων, στη στόχευση των δράσεων, στη διαμόρφωση προϋπολογισμού ανά υπουργείο, στη συσχέτιση δαπανών, στόχων και αποτελεσμάτων. Στο κέντρο πρέπει να συμμετέχει κεντρική ομάδα 15-20 στελεχών managers που θα έχουν τη γενική εποπτεία όπως το Project Management Office (PMO). Βασική προϋπόθεση να μη συμμετέχουν πολιτικά πρόσωπα και να έχουν ευρύτατες αρμοδιότητες. Αντίστοιχο κέντρο λειτούργησε στο Ηνωμένο Βασίλειο επί κυβέρνησης Τόνι Μπλερ.

2. Εφαρμογή των νόμων και των αποφάσεων: Σε αυτόν το στόχο θα διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο το Κέντρο Διακυβέρνησης. Επίσης απαραίτητη είναι η κωδικοποίηση της υφιστάμενης νομοθεσίας με στόχο τη μείωση του όγκου της ρυθμιστικής ύλης. Επίσης, δεν πρέπει να εισάγεται ρύθμιση χωρίς προηγούμενη ενδελεχή ανάλυση των επιπτώσεών της.

3. Λειτουργική και αποτελεσματική Δημόσια Διοίκηση:
- Τοποθέητηση μόνιμων Γενικών Γραμματέων και κατάργηση των συμβούλων των υπουργείων, Ειδικών Γραμματέων και Ειδικών Γραμματειών. Θα πρέπει να υπάρχει ένας Γενικός Γραμματέας ανά υπουργείο ως υπηρεσιακός διοικητής. Οι Γ.Γ. θα εγκρίνονται από διακομματική επιτροπή με συγκεκριμένους στόχους και κίνητρα.

- Τα ΝΠΔΔ/ΝΠΙΔ θα πρέπει να κατηγοριοποιηθούν με βάση το πεδίο πολιτικής που καλύπτουν και την προστιθέμενη αξία τους στη διοίκηση του πεδίου πολιτικής.

- Οι αρμοδιότητες υπουργείων ΝΠΔΔ καθορίζονται, τροποποιούνται και καταργούνται μόνο με Π.Δ. και μετά από ανάλυση των επιπτώσεων από το Κέντρο Διακυβέρνησης.

4. Υποχρεωτικό e-Government:
Το κράτος θα ωφεληθεί από τη μείωση του κόστους, τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και τη μεγαλύτερη διαφάνεια. Επίσης, η ψηφιακή ανίχνευση στοιχείων μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Οι δράσεις προς την ταχύτερη ανάπτυξη της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, που θα μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τα 2 δισ. ευρώ κονδύλια του ΕΣΠΑ για την Ψηφιακή Σύκλιση περιλαμβάνουν:

- Υποχρεωτική υποβολή αιτήσεων και έκδοση μέσω διαδικτύου δημόσιων εγγράφων
- αξιοποίηση της διάδοσης των κινητών συνδέσεων για την επιτάχυνση της επικοινωνίας πολίτη - κράτους.
- Την απαίτηση για όλες τις επιχειρήσεις που υλοποιούν δημόσιες συμβάσεις να εκτελούν όλες τις προμήθειές τους ηλεκτρονικά (προσοφορές τιμολόγια κ.λπ.).

5. Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Πάταξης της Διαφθοράς:

Στην Αρχή θα μεταφερθεί η συνολική ευθύνη η οποία θα συνεργάζεται με την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας.
- Έρευνα, προβολή και παραπομπή στη Δικαιοσύνη υποθέσεων διαφθοράς.
- Οι διαδικασίες της δεν θα μπορούν να παρεμποδίζονται, αλλά αντίθετα νομοθετικά θα συνεπικουρούνται από κάθε δημόσια υπηρεσία και ιδιαίτερα από τις αστυνομικές και εισαγγελικές αρχές.

6. Απλοποίηση διαδικασιών για την προσέλκυση επενδύσεων:
- Για όλες τις επενδύσεις μία Αρχή. Το Invest in Greece θα λειτουργεί ως κεντρικό αδειοδοτικό όργανο.
- Με υπεύθυνη δήλωση του επενδυτή θα υποβάλλεται με την υποβολή του φακέλου για την εγκυρότητα των πιστοποιητικών αλλά και με ανάληψη της ευθύνης προσκόμισης οποιουδήποτε άλλου εγγράφου απαιτείται εντός τακτής προθεσμίας η επένδυση θα προχωρά. Με αυτόν τον τρόπο η ευθύνη μετατίθεται στον επιχειρηματία.

- Σύσταση στο Συμβούλιο της Επικρατείας ενός νέου τμήματος ταχύρρυθμης συζήτησης και έκδοσης αποφάσεων με αρμοδιότητα τη δικαιοδοτική κρίση επί επενδύσεων που θα χαρακτηρίζονται εκ του νόμου στρατηγικού ενδιαφέροντος.

7. Άμεση υλοποίηση των αποκρατικοποιήσεων και της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας:

- Σε περίπτωση που μετά το 2014 δεν έχει ολοκληρωθεί το μέχρι τότε σκοπούμενο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, προτείνεται η μεταφορά περιουσιασκών στοιχείων του ελληνικού δημοσίου σε οργανισμούς όπως η ΕΤΕπ ή το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, με άμεση εξόφληση μέρους του δημόσιου χρέους με το τίμημα.

- Εκσυγχρονισμός συστήματος διαίτερα σε θέματα αξιοποιήσης γης μπορεί να γίνει και με τη δημιουργία νέων θεσμών όπως η «επιφάνεια».

- Οι συμφωνίες παραχώρησης για την αξιοποίηση των υποδομών όπως αεροδρόμια, λιμάνια, αυτοκινητόδρομοι, τουριστικές εγκαταστάσεις. Μια ειδική περίπτωση μπορεί να αποτελέσουν τα δημόσια νοσοκομεία με υπερβάλλουσα δυναμικότητα.

- Οι διαδικασίες θα μπορούσαν να επιταχυνθούν εάν το ΤΑΙΠΕΔ ή μια άλλη κατάλληλη δημόσια υπηρεσία αποκτούσε με συνταγματική πρόβλεψη σε σύντομη αποκλειστική προθεσμία τη δυνατότητα καθορισμού χρήσεων γης επί των Δημοσίων Ακινήτων.

8. Σταθεροποίηση και απλοποίηση του φορολογικού συστήματος
- Καθιέρωση φορολογικού πλαισίου για επιχειρήσεις και επενδύσεις για διάστημα τουλάχιστον 10 ετών. Οι αλλαγές του θα απαιτούν ενισχυμένη πλειοψηφία της Βουλής.

- Άμεση αποπληρωμή - συμψηφισμός όλων των οφειλόμενων πληρωμών του δημοσίου προς τις επιχειρήσεις. Καθιέρωση τοκοχρεολυσίων σε περιπτώσεις καθυστερημένων που υπολογίζονται περί τα 6,5 δισ. ευρώ

- Μείωση ασφαλιστικών εισφορών για συνεπείς εταιρείες και φορείς

9. Ενίσχυση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων
- Η κυβέρνηση θα πρέπει να επιλέξει έναν μικρό αριθμό σημαντικών δημοσίων έργων με μεγάλη συμβολή στην οικονομική ανάπτυξη προκειμένου να αυξηθεί με ταχείς ρυθμούς η απορρόφηση των επενδυτικών κεφαλαίων του ΕΣΠΑ (απομένουν 12 δισ. ευρώ)
- Η ΕΤΕπ να παράσχει εγγυήσεις ώστε να καλύψει το κενό χρηματοδότησης που έχουν δημιουργήσει οι ελληνικές και οι ξένες εμπορικές τράπεζες στα δημόσια έργα. Πρέπει να αναζητηθούν νέα εργαλεία κεφαλαιακής ενίσχυσης στα πρότυπα της συμμετοχής EBRD στις πρώην ανατολικές χώρες της Ε.Ε.

10. Ενίσχυση του δυναμικού και του εποπτικού ρόλου της ΤτΕ
- Η ΤτΕ να επενδύσει σε ανθρώπινους πόρους για αποτελεσματική εποπτεία αλλά και την προώθηση λύσεων στα προβλήματα που αντιμετωπίζει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα σε συντονισμό με το Ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

- Καλύτερη δυνατή εποπτεία για τη βέλτιστη χρήση της στήριξης, την ευστάθεια του τραπεζικού συστήματος αλλά και την επινόηση μηχανισμών κινήτρων μέσω της ανακεφαλαιοποίησης για τη διοχέτευση ρευστότητας.

- Ανάγκη Θέσπισης Ενιαίας Ευρωπαϊκής Εποπτικής Αρχής.


Τι ζητούν οι πρόεδροι των 7 διμερών επιμελητηρίων

Τις 10 αυτές Δέσμες Δράσεων παραουσίασαν πριν από λίγο οι πρόεδροι των επτά διμερών επιμελητηρίων και ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Διοίκησης Επιχειρήσεων.

Συγκεκριμένα, τονίστηκε η ανάγκη εκπόνησης ενός στρατηγικού σχεδίου αναφοράς που θα ορίζει τις κεντρικές επιλογές της χώρας για την επόμενη 20ετία. Διότι όπως σημείωσε ο πρόεδρος του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου Γιάννος Γραμματίδης «πρέπει πρώτα να γνωρίζουμε πού θέλουμε να πάμε, τον τόπο, ώστε να κατευθύνουμε ανάλογα τις επιμέρους δράσεις μας, οι οποίες με τη σειρά τους θα πρέπει να υπηρετούν αυτές τις επιλογές. Το έργο αυτό θα πρέπει να αποτελεί προϊόν διακομματικής συννενόησης, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η ευρύτερη νομιμοποίησή του».

Επισημαίνοντας ότι «οι πολιτικές δυνάμεις του τόπου να δεσμευθούν στην τήρησή τους, με την επιπρόσθετη γνώση ότι ο επιχειρηματικός κόσμος θα τις στηρίξει σε αυτήν την προϋπόθεση. Παράλληλα, όμως, θελήσαμε να κατευθύνουμε την προσοχή των πολιτών στην ουσία της εκλογικής αναμέτρησης, πάνω στην οποία θα κριθεί το μέλλον της ελληνικής οικονομίας και ο προσανατολισμός της χώρας».

Απαιτούνται η άμεση διόρθωση και ο εκσυγχρονισμός του αναποτελεσματικού συνταγματικού συστήματος διακυβέρνησης, τόνισε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Ελληνοβρετανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Χ. Οικονομόπουλος.

Είπε χαρακτηριστικά: «Αρκεί να σημειωθεί ότι το βασικό διοικητικό σύστημα του νεότερου ελληνικού κράτους μετράει σχεδόν 200 κυβερνήσεις, 4 εθνικές καταστροφές και 5 με την τελευταία πτωχεύσεις. Οι κυβερνήσεις με θητεία μεταξύ 3 και 4 ετών είναι λιγότερες από 10, ενώ παρά τους, μεταξύ άλλων, 34 νόμους για την επιτάχυνση της Δικαιοσύνης και αναρίθμητους για την αποσυμφόρηση των φυλακών, δεν διαθέτουμε ούτε γρήγορη ούτε αποτελεσματική Δικαιοσύνη, ούτε χώρο στις φυλακές».

Την ανάγκη για σταθερό φορολογικό σύστημα, φιλικό περιβάλλον, καλή λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών, του κεντρικού κράτους και της τοπικής αυτοδιοίκησης επισήμανε ο Χριστόφορος Χατζόπουλος, πρόεδρος ελληνογαλλικού επιμελητηρίου.

Από την πλευρά του ο κ. Μιχάλης Μαΐλλης, πρόεδρος του ελληνογερμανικού εμπορικού και βιομηχανικού επιμελητηρίου, σημείωσε ότι δεν έχουμε άλλο χρόνο για χάσιμο. Ο πρόεδρος του Ελληνοϊταλικού Επιμελητηρίου, από την πλευρά του, είπε ότι για πολλά χρόνια η πολιτική ηγεσία ήταν αποκομμένη από την πραγματικότητα και τις ανάγκες της αγοράς και της επιχειρηματικότητας. Επισήμανε ότι οι πολιτικές δυνάμεις δεν γνώριζαν και δεν έκαναν τον κόπο να μελετήσουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας. Ο ίδιος ζήτησε την έξαλειψη της γραφειοκρατίας, σταθερό φορολογικό σύστημα και διοικητικό μηχανισμό από εξειδικευμένα στελέχη και όχι φίλους και κομματάρχες, όπως είπε, για να σημειώσει ότι θα «δώσουμε τη μάχη της λογικής».

Από την πλευρά του, το μέλος του ελληνοολλανδικού συνδέσμου Γρηγόρης Σκλήκας σημείωσε ότι «βρισκόμαστε σε κρίσιμη καμπή για τη χώρα και τις επιχειρήσεις». Ο κ. Μαρινάκης, πρόεδρος του Ελληνοσουηδικού Επιμελητηρίου, σημείωσε ότι πρέπει να γυρίσουμε την «Επιχείρηση Ελλάδα από ζημιογόνα σε κερδοφόρα. Χρειάζεται όραμα, που θα εκφραστεί με απλό τρόπο για να ξέρουμε αυτά που περνάμε γιατί τα περνάμε».

Ο κ. Λαμπρινόπουλος, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Διοίκησης Επιχειρήσεων, σημείωσε ότι «η χώρα πέραν των μέτρων χρειάζεται και μια ουσιαστική αλλαγή στάσης και φιλοσοφίας αυτού του λαού και είμαστε υποχρεωμένοι αυτό να επιδιώξουμε να το κάνουμε πράξη μέχρι τώρα».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v