Φθηνότερο το ελληνικό καλάθι από το αγγλικό

Φθηνότερο κατά 18% σε σχέση με το αγγλικό και 2% εν συγκρίσει με το ισπανικό είναι το τυπικό ελληνικό καλάθι προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Φθηνότερο το ελληνικό καλάθι από το αγγλικό
Φθηνότερο κατά 18% σε σχέση με το αγγλικό, 16% εν συγκρίσει με το γαλλικό και 2% σε σχέση με το ισπανικό είναι το τυπικό ελληνικό καλάθι προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σούπερ μάρκετ), σύμφωνα με το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Συγκεκριμένα, από την τετραμηνιαία έκθεση του ΙΕΛΚΑ προκύπτει ότι η αξία του τυπικού ελληνικού καλαθιού ανέρχεται σε 35,33 ευρώ, έναντι 41,15 ευρώ του τυπικού καλαθιού του Γάλλου καταναλωτή, 43,4 ευρώ του Άγγλου και 36,1 ευρώ του Ισπανού.

Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά αν αφαιρεθεί ο αναλογούν ΦΠΑ ανά χώρα. Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτήν την περίπτωση δείχνει ότι η Ελλάδα έχει ακόμα χαμηλότερο μέσο καλάθι από την Αγγλία (κατά 22% περίπου) και τη Γαλλία (κατά 17% περίπου), ενώ έχει πλέον και φθηνότερο μέσο καλάθι από την Ισπανία (κατά 5,5% περίπου).

Αυτό είναι αποτέλεσμα της πολύ μεγάλης διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά).

Στην Ελλάδα, ο συγκεκριμένος ΦΠΑ -εφαρμόζεται από τον Ιανουάριο του 2011- είναι 13%, σημαντικά υψηλότερος από ό,τι στην Αγγλία (5%), στη Γαλλία (5,5% ή 7%) και στην Ισπανία (8%), επηρεάζοντας αναπόφευκτα τις τελικές τιμές.

Ιδιαίτερα θετική, για την παρούσα οικονομική συγκυρία, για την ελληνική αγορά είναι η σύγκριση των ελάχιστων τιμών του τυπικού καλαθιού ανά χώρα. Σύμφωνα πάντα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η Ελλάδα διαθέτει το φθηνότερο καλάθι ανά χώρα κατά 13% σε σχέση με το Ηνωμένο Βασίλειο, κατά 16% εν συγκρίσει με τη Γαλλία και κατά 15% σε σχέση με την Ισπανία.

Επίσης χωρίς ΦΠΑ, το φθηνό ελληνικό καλάθι είναι φθηνότερο κατά 18% περίπου σε σχέση και με την Ισπανία και τη Γαλλία και κατά 16% σε σχέση με το Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτή η εξέλιξη είναι αποτέλεσμα των ανατιμήσεων που παρατηρήθηκαν στο εξωτερικό σε κάποια είδη. Στις αιτίες περιλαμβάνονται η αύξηση των πρώτων υλών και ταυτόχρονα η συγκράτηση των τιμών στην Ελλάδα, αλλά και η σταδιακή διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην ελληνική αγορά, λόγω και της οικονομικής κρίσης.

Σημειώνεται ότι στην ανάλυση συγκρίθηκαν οι τιμές σε 18 υποκατηγορίες προϊόντων που συνθέτουν ένα τυπικό καλάθι. Αυτές οι 18 υποκατηγορίες προϊόντων περιελάμβαναν ένα σημαντικό δείγμα τιμών εκατοντάδων προϊόντων.

Για την Ελλάδα 205 προϊόντα, για την Αγγλία 290 προϊόντα, για τη Γαλλία 354 και για την Ισπανία 195 προϊόντα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v