Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΤΑΡ & Nabucco ανταγωνίζονται για νότιο διάδρομο

Ο Trans Adriatic Pipeline με διέλευση από την Ελλάδα και ο Nabucco θα είναι οι δύο αγωγοί που θα ανταγωνιστούν για τη μεταφορά του αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ 2 της Κασπίας στην Ευρώπη.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
ΤΑΡ & Nabucco ανταγωνίζονται για νότιο διάδρομο
Ο Trans Adriatic Pipeline με διέλευση από την Ελλάδα και ο Nabucco θα είναι οι δύο αγωγοί που θα ανταγωνιστούν για τη μεταφορά του αερίου από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ 2 της Κασπίας στην Ευρώπη.

Η επιλογή του αγωγού θα γίνει από την κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα (ΒΡ επικεφαλής με 25,5%, με αντίστοιχο ποσοστό η νορβηγική Statoil και με ποσοστό 10% η αζέρικη Socar, η ιαπωνική NICO, η γαλλική Total, η ιταλορωσική Lukagip και με 9% η τουρκική ΤΡΑΟ), μέχρι τον Ιούνιο του 2013, με κριτήρια τα οφέλη που θα προσφέρει στη διάθεση του αερίου η διαδρομή του κάθε αγωγού, αλλά και η ετοιμότητα των εταιρειών που συμμετέχουν στους δύο αγωγούς να ολοκληρώσουν το έργο, μέχρι την ημερομηνία έναρξης εκμετάλλευσης του κοιτάσματος.

Στη διαδικασία για τον ονομαζόμενο Νότιο Διάδρομο μεταφοράς φυσικού αερίου αρχικά συμμετείχαν ο ελληνοϊταλικός αγωγός ITGI (ΔΕΠΑ - Edison) με διαδρομή Κομοτηνή - Ιταλία, με υποθαλάσσιο αγωγό από τη Θεσπρωτία.
 
Ο αγωγός ΤΑΡ, με διαδρομή Κομοτηνή - Αλβανία - Ιταλία, με υποθαλάσσιο αγωγό από τις αλβανικές ακτές. Ο αγωγός Nabucco με διαδρομή τουρκοβουλγαρικά σύνορα - Βουλγαρία - Ρουμανία - Ουγγαρία - Αυστρία και ο Southeast Europe Pipeline (SEEP) με διαδρομή παραπλήσια αυτής του Nabucco.

Τον περασμένο Φεβρουάριο η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ απέκλεισε τον ελληνοϊταλικό από τους υποψήφιους για επιλογή λόγω του υψηλού κόστους και της περιορισμένης ικανότητας για αύξηση της δυναμικότητάς του.

Χθες απέρριψε και την πρόταση του SEEP κυρίως λόγω του ότι ο σχεδιασμός βρίσκεται σε πολύ αρχικό στάδιο, γεγονός που θέτει αμφιβολίες για την έγκαιρη ολοκλήρωσή του, παρότι υποστηριζόταν σθεναρά από την ΒΡ.

Από πλευράς τεχνικών και οικονομικών κριτηρίων, ο αγωγός ΤΑΡ υπερτερεί σημαντικά του Nabucco, καθώς έχει μικρή διαδρομή και χαμηλό κόστος σε σχέση με αυτόν, αφού ο τελευταίος διέρχεται περισσότερες χώρες.

Σε ό,τι αφορά την πολιτική στήριξη που πρέπει να διαθέτουν τα σχέδια, ο Nabucco την έχει εξασφαλισμένη εκ των προτέρων με την υπογραφή διακρατικών συμφωνιών των χωρών τις οποίες διέρχεται, αλλά και με τη στήριξη της Ε.Ε.

Αντίθετα, ο ΤΑΡ, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, δεν μπόρεσε να εξασφαλίσει τη στήριξη της Ελλάδας και της Ιταλίας, οι κυβερνήσεις των οποίων στηρίζουν τον ελληνοϊταλικό αγωγό.

Η απόρριψη του αγωγού αυτού από την κοινοπραξία, ακόμη και μετά τη δεύτερη βελτιωμένη πρόταση που υπέβαλαν η ΔΕΠΑ και η Edison τον περασμένο Απρίλιο, ενδεχομένως να σημάνει την αρχή της στήριξης του ΤΑΡ από τις κυβερνήσεις των δύο χωρών.
 
Ας σημειωθεί ότι η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ κρίνει απαραίτητη την κυβερνητική στήριξη για παρόμοια έργα, καθώς διαφορετικά είναι πιθανόν να εμπλακούν σε καθυστερήσεις για γραφειοκρατικά και διαδικαστικά θέματα, με αποτέλεσμα να μην καταστεί δυνατή η έγκαιρη λειτουργία τους, με επιπτώσεις στην απόδοση των επενδύσεων στην παραγωγή αερίου.

Τέλος, να σημειωθεί ότι σημαντικό ρόλο στην επιλογή του αγωγού (διαδρομής) θα έχουν οι αναλύσεις για τις δυνατότητες που προσφέρουν οι αγορές των χωρών τις οποίες διέρχονται οι αγωγοί να απορροφήσουν το μεταφερόμενο αέριο.

Εάν δηλαδή προσφέρει καλύτερες εμπορικές προοπτικές και περιθώρια η αγορά της Ιταλίας, έναντι των αγορών της ΝΑ. Ευρώπης και των Βαλκανίων, όπου διέρχεται ο Νabucco.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο