Επέλαση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας

Διπλασιασμό του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, γνωστών και ως PL, μέχρι το 2025, «προβλέπει» έρευνα της ολλανδικής Rabobank. Πώς έχει η κατάσταση στην Ελλάδα.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Επέλαση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Διπλασιασμό του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, γνωστών και ως PL, μέχρι το 2025, «προβλέπει» έρευνα της ολλανδικής Rabobank. Η έκθεση εστιάζει στη δυναμική των συγκεκριμένων προϊόντων, στις προοπτικές που προδιαγράφονται για αυτά στο μέλλον και στο ενδεχόμενο μέχρι το 2025 το μερίδιό τους να φθάσει στο 50% μέσα σε ένα τυπικό σούπερ μάρκετ.

Κάτι πάντως που ήδη έχει αρχίσει να καταγράφεται σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων αλλά και αγορές (βλ. Ελβετία) όπου η διείσδυσή των συγκεκριμένων προϊόντων είναι σημαντική.

Η τάση αυτή δεν διαφαίνεται μόνο στις “ανεπτυγμένες” αγορές. Πρόσφορο είναι το έδαφος και σε αγορές που μαστίζονται από την οικονομική κρίση και την ύφεση, όπως η ελληνική. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 30% των πωλήσεων σε αξία μεγάλης αλυσίδας του παραδοσιακού λιανεμπορίου και το 50% των πωλήσεών της σε όγκο προέρχεται από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Καμπανάκι προς τις βιομηχανίες

Στην έκθεση της η Rabobank υποστηρίζει ότι η ραγδαία εξάπλωση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, πέραν του δικτύου των αλυσίδων hard discount, αποτελεί ιδιαίτερη πρόκληση κυρίως για εταιρείες που διαθέτουν στην αγορά μάρκες που δεν κατέχουν ηγετικά μερίδια και “πάσχουν” από πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα οπότε μια πιο αποτελεσματική χρήση των περιουσιακών τους στοιχείων είναι ζωτικής σημασίας για την κερδοφορία τους.

Ως εκ τούτου, όπως αναφέρεται στην έκθεση, οι βιομηχανίες αυτές θα πρέπει να επικεντρωθούν αφ ενός στη μείωση του κόστους και αφ ετέρου να βρουν νέες στρατηγικές για να διατηρήσουν την παραγωγική τους ικανότητα. Για τον λόγο αυτό η Rabobank “προτρέπει” τους προμηθευτές να βρουν τη χρυσή τομή μετά της παραγωγής επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Συγκεκριμένα αναφέρει ότι η παραγωγή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, εάν δεν μπορεί κάποιος να κάνει διαφορετικά, θα πρέπει να είναι οικονομικά βιώσιμη και πλήρως ενσωματωμένη στη στρατηγική του προμηθευτή, γιατί σε αντίθετη περίπτωση είναι αρκετά επικίνδυνη για τη βιωσιμότητα της εταιρείας.

Ο Sebastiaan Schreijen αναλυτής της Rabobank, υποστηρίζει ότι ελλοχεύει ο κίνδυνος να αποδυναμωθεί η διαπραγματευτική θέση των προμηθευτών που παράγουν επώνυμα προϊόντα και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Για τον λόγο αυτό ο ίδιος σημειώνει ότι η παραγωγή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας πρέπει να είναι μια βιώσιμη επιχείρηση από μόνη της και να είναι πλήρως ενσωματωμένη στην οργάνωση του προμηθευτή.

Τι συμβαίνει στην Ελλάδα

Το 99,7% των νοικοκυριών έχει αγοράσει τουλάχιστον ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας. Το 24,4% της συνολικής δαπάνης των νοικοκυριών κατευθύνεται στην αγορά προϊόντων Private Label . Έξι στα 10 καλάθια περιέχουν τουλάχιστον ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας. Το 93% των καταναλωτών έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο καταναλώνει, 7 στους 10 ψωνίζουν με λίστα και 6 στους 10 γνωρίζουν τις τιμές.

Αποτέλεσμα το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας από το ταπεινό 8,7% (εξαιρείται η Lidl) εν έτη 2007 να αγγίξει πέρυσι το 14,9% με τάση σαφώς αυξανόμενη. Αν συμπεριληφθεί και η Lidl τότε το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν πλέον το ? (24,4%), από 1/5 (19,7%) που ήταν το 2007, της συνολικής αξίας της αγοράς του λιανεμπορίου τροφίμων.

Από την εξέλιξη του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην αγορά προκύπτει ότι από το 2007 – 2011 οι παραδοσιακές αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν μπει δυναμικά στο παιγνίδι ενισχύοντας τη θέση τους στην εν λόγω αγορά.

Την ίδια ώρα το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανά κατηγορία ποικίλει αισθητά. Συγκεκριμένα ο βαθμός διείσδυσης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σύμφωνα με έρευνα της ICAP διαμορφώθηκε σε 18,8% το 2010 έναντι 16,8% το 2009. Σχετικά με τη διάρθρωση της αγοράς, κυρίαρχη κατηγορία παραμένουν τα τρόφιμα με ποσοστό συμμετοχής 64% περίπου το 2010, αυξημένο σε σύγκριση με το 2009 (61%). Ακολουθεί η κατηγορία που περιλαμβάνει τα προϊόντα καθημερινής συντήρησης του νοικοκυριού (απορρυπαντικά, χαρτικά, καθαριστικά) με ποσοστό της τάξης του 16% και η κατηγορία που περιλαμβάνει τα πάσης φύσεως χρηστικά είδη του νοικοκυριού, καθώς και τα είδη ένδυσης με ποσοστό 10,5%.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v