Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τα "αγκάθια" στο δρόμο της ανάπτυξης

Αρκετές κίτρινες κάρτες κουβαλούσε τελικά στις αποσκευές του ο επικεφαλής της Task Force στην Ελλάδα Horst Reichenbach. "Καμπανάκι" για την κρισιμότητα της κατάστασης. Η κυβέρνηση να τηρήσει τις δεσμεύσεις της.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Τα αγκάθια στο δρόμο της ανάπτυξης
Αρκετές κίτρινες κάρτες κουβαλούσε τελικά στις αποσκευές του ο επικεφαλής της Task Force (Ομάδας Δράσης) στην Ελλάδα Horst Reichenbach.

Για μία ακόμη φορά έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου επισημαίνοντας την κρισιμότητα της κατάστασης και την ανάγκη να μη χαθεί άλλος πολύτιμος χρόνος και ξεκαθαρίζοντας ότι περιμένει η νέα κυβέρνηση να τηρήσει τις δεσμεύσεις της για τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων, που θα ξεκλειδώσουν την ανάπτυξη.

Αυτό το μοντέλο ανάπτυξης εξακολουθεί να αναζητείται, παρά τις όποιες προσπάθειες κι εξαγγελίες έχουν γίνει ακόμη και κατά το πρόσφατο παρελθόν.

Ακόμη και σήμερα βρίσκεται στον αέρα ένα από τα πλέον σημαντικά εργαλεία για τη στήριξη των ΜμΕ και αυτό γιατί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) εμφανίζεται να θέτει προσκόμματα. Για τον λόγο αυτόν, ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Κ. Χατζηδάκης ζήτησε τη συνδρομή του Η. Reichenbach. Και όχι μόνο από εκείνον.
 
Ο υπουργός, μιλώντας χθες στο Economist, αναφέρθηκε στην ανάγκη για την άμεση έναρξη των διαπραγματεύσεων με τους Ευρωπαίους εταίρους για να εξασφαλιστεί η ενεργότερη παρουσία της ΕΤΕπ. Σήμερα, πάντως, ο υπουργός έχει προγραμματισμένο ραντεβού με τον αντιπρόεδρο της Τράπεζας Πλούταρχο Σακελλάρη.

Την ώρα που τα προβλήματα που έχουν ανακύψει με την ΕΤΕπ είναι σίγουρα σοβαρό αγκάθι στην αποκατάσταση, έστω και εν μέρει, της ρευστότητας, η ελληνική κυβέρνηση υπό την πίεση των ξένων αγορών, της τρόικας και της Ομάδας Δράσης, καλείται αφενός να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί και αφετέρου να θέσει σε εφαρμογή το νέο αναπτυξιακό μοντέλο.

Όπως είπε άλλωστε χθες το βράδυ στην ομιλία του στο Economist ο κ. Χατζηδάκης, «στην πραγματικότητα όλοι ξέρουμε τι πρέπει να γίνει για την ανάκαμψη και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Υπάρχουν μελέτες ξένων και ελληνικών φορέων και εταιρειών που τα υποδεικνύουν με λεπτομέρειες. Το ζητούμενο είναι να περάσουμε από τη θεωρία στην πράξη».

Κατά τον Η. Reichenbach, οι προτεραιότητες πρέπει να εστιάσουν στη διαχείριση των εσόδων, στην καλύτερη λειτουργία του δημόσιου τομέα, στη μείωση της γραφειοκρατίας, στην απλοποίηση των διαδικασιών για την έναρξη νέων επιχειρήσεων και στη βελτίωση των εξαγωγών.

Επίσης, ο ίδιος εστίασε στην ανάγκη μείωσης του διοικητικού βάρους κατά 25% τα επόμενα χρόνια και στον έλεγχο των περιορισμών των επιχειρήσεων για πιο ανταγωνιστική Ελλάδα σε τέσσερις τομείς: οικοδομή, τουρισμός, λιανική και χονδρική πώληση.

Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, οι κινήσεις θα γίνουν σε πέντε κυρίως κατευθύνσεις: ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, επιστροφή των καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες, έναρξη διαπραγματεύσεων με τους Ευρωπαίους εταίρους μας για να εξασφαλίσουμε την ενεργότερη παρουσία της ΕΤΕπ, δημιουργία νέου Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου, με στήριξη και από ευρωπαϊκούς πόρους και ταχύτερη επιστροφή οφειλών του Δημοσίου στις επιχειρήσεις ύψους 6 δισ. ευρώ.

Στους στόχους του υπουργείου είναι η αξιοποίηση στον μέγιστο βαθμό των αναπτυξιακών εργαλείων που έχει στη διάθεσή της η Ελλάδα. Πρόκειται για το ΕΣΠΑ, τον Επενδυτικό Νόμο, και το ΕΤΕΑΝ, προσαρμόζοντας τα προγράμματα στις ανάγκες της αγοράς, ειδικότερα των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων.

Ένας ακόμη άξονας της πολιτικής του οικονομικού επιτελείου θα είναι η αναθέρμανση της οικονομίας και η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, με νέο, απλό και σταθερό για αρκετά χρόνια φορολογικό νόμο.

Παράλληλα, πρωταρχικός στόχος είναι το ξεμπλοκάρισμα έργων που θα τονώσουν αμέσως την οικονομία και την ανάπτυξη της χώρας, όπως οι πέντε μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, τα 181 έργα σημαίες, το μετρό της Θεσσαλονίκης και οι επεκτάσεις του μετρό της Αθήνας.

Σε ότι αφορά στις ιδιωτικοποιήσεις, από τις οποίες ελληνική Κυβέρνηση και Τρόικα αναμένουν πολλά, ο υπουργός ξεκαθάρισε χθες μετά τη συνάντηση που είχε με τον επικεφαλής της Task Force ότι δεν είναι θέμα αρμοδιότητας του υπουργείου, αλλά αρμοδιότητα του Ταμείου.

Διευκρίνισε ωστόσο ότι πρέπει να λυθούν κάποια ρυθμιστικά τεχνικά θέματα που αφορούν στη διαδικασία και στο επιχειρηματικό περιβάλλον. Όπως εξήγησε ο ίδιος σε κάποιες αγορές πιθανόν να πρέπει να δημιουργηθούν κάποιες Ρυθμιστικές Αρχές, όπως στο κομμάτι των υδάτων, όπως είπε, προκειμένου να λειτουργούν ομαλά οι αγορές των προς ιδιωτικοποίηση ΔΕΚΟ. Σημειώνεται ότι Ρυθμιστική Αρχή υπάρχει ήδη για τους σιδηροδρόμους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v