Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Alpha: Λάθος να μην κοπούν τα ειδικά μισθολόγια

Η περικοπή των μισθών των αμειβομένων με ειδικά μισθολόγια είναι επιβεβλημένη, υποστηρίζει η Alpha Bank σε μελέτη της, επιχειρηματολογώντας κατά της προσπάθειας της κυβέρνησης να βρει ισοδύναμα μέτρα.

Alpha: Λάθος να μην κοπούν τα ειδικά μισθολόγια
Η περικοπή των μισθών των αμειβομένων με ειδικά μισθολόγια είναι επιβεβλημένη υποστηρίζει η Alpha Bank σε μελέτη της, επιχειρηματολογώντας κατά της προσπάθειας της κυβέρνησης να βρει ισοδύναμα μέτρα.

Δικαιολογεί αυτήν τη θέση ως εξής:

Πρώτον, διότι η περικοπή στους μισθούς των ειδικών μισθολογίων αποτελεί μέτρο εναρμόνισης με τις πολύ μεγαλύτερες περικοπές που έγιναν στους μισθούς των υπαλλήλων του υπόλοιπου ευρύτερου δημόσιου τομέα και πολύ περισσότερο του ιδιωτικού τομέα. Εάν δεν γίνουν οι περικοπές στα ειδικά μισθολόγια, τότε θα πρόκειται περί της συνήθους πολιτικής προστασίας των ημετέρων, που δεν έχει καμιά θέση στη σημερινή Ελλάδα που πασχίζει να εξέλθει από τη μεγαλύτερη κρίση της ιστορίας της.

Δεύτερον, διότι οι περικοπές αυτές είναι αναγκαίες, όπως απολύτως αναγκαία είναι και τα ισοδύναμα μέτρα, όσα μπορεί να βρεθούν, ιδιαίτερα δε αν αυτά συνιστούν μείωση της σπατάλης και κατάργηση φορέων του Δημοσίου που δεν είναι αναγκαίοι. Σε καμιά περίπτωση, όμως, η εξεύρεση ισοδύναμων μέτρων, τα οποία θα είναι εξίσου επώδυνα, δεν θα πρέπει να αποτελέσει αφορμή αποτροπής της λογικής (και μελετημένης) περικοπής των ειδικών μισθολογίων.

Τρίτον, και σπουδαιότερο, διότι στην τρέχουσα περίοδο δεν συμφέρει την Ελλάδα να επαναφέρει στη συζήτηση μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί και εφαρμόζονται, τη στιγμή που βασική της επιδίωξη θα πρέπει να είναι η ταχύτερη ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με την τρόικα και η κανονική καταβολή των δόσεων της χρηματοδοτικής βοήθειας.

Εφικτό το πρωτογενές πλεόνασμα

Ταυτόχρονα η Alpha Bank σημειώνει ότι, αν και σε έκθεσή του το ΔΝΤ προβλέπει για την Ελλάδα απόκλιση από τον στόχο του προϋπολογισμού 2012 (εκτιμά ότι το πρωτογενές έλλειμμα της ΓΚ θα διαμορφωθεί στα € 3 – 4 δισ. το 2012 [1,5%-2% του ΑΕΠ], από € 2 δισ. [1,0% του ΑΕΠ]), τα στοιχεία εκτέλεσης στο πρώτο εξάμηνο ήταν πολύ ικανοποιητικά κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες για τη χώρα. Σύμφωνα με την ανάλυση, αυτό αναδεικνύει τη δυνατότητα επίτευξης ακόμα και πρωτογενούς πλεονάσματος στη Γενική Κυβέρνηση το 2012, με την υπόθεση, βέβαια, ότι τα μέτρα που έχουν ήδη θεσπισθεί για τον σκοπό αυτό θα υλοποιηθούν όπως έχει σχεδιασθεί.

Ύφεση 3% το 2013 και μέτρα

Η κυβέρνηση πρέπει να προσδιορίσει έως την επόμενη εβδομάδα μέτρα μείωσης των δημοσίων δαπανών ύψους € 7,8 δισ. το 2013 και επιπλέον € 3,9 δισ. για το 2014, τονίζει η μελέτη. Επιπλέον, εάν τελικά επικρατήσει η άποψη ότι η πτώση του ΑΕΠ το 2013 θα διαμορφωθεί στο 3%, τότε τα μέτρα τα οποία θα επιβληθεί να ληφθούν για το 2013 και το 2014 ενδέχεται να είναι περισσότερα από τα € 11,7 δισ, τα οποία είχαν διαμορφωθεί, με την υπόθεση ότι ο ρυθμός μεταβολής του ΑΕΠ το 2013 θα ήταν μηδενικός.

Σχετικά με αυτό το πολύ σημαντικό θέμα, σημειώνονται τα ακόλουθα:

Πρώτον, από κανέναν δεν θα πρέπει να αμφισβητείται η ανάγκη για συνέχιση της διαδικασίας αναδιάρθρωσης και εξορθολογισμού του ευρύτερου δημόσιου τομέα στα επόμενα έτη. Η διαδικασία αυτή, ωστόσο, θα πρέπει να έχει ως στόχο την καλύτερη οργάνωση των κρατικών οργανισμών, τομέων και διευθύνσεων. Η τυχόν μείωση των δαπανών με εσπευσμένα και ανεξέλεγκτα μέτρα δεν θα έχει καμιά αξία. Η εξοικονόμηση πόρων ύψους €3 - 4 δισ. από τη συνέχιση της διαδικασίας αναδιάρθρωσης και βελτίωσης της οργανωτικής δομής του ευρύτερου δημόσιου τομέα (συμπεριλαμβανομένων των ΟΤΑ, των ΔΕΚΟ, των ΟΚΑ, των τομέων της υγεία και της παιδείας κ.ά.) είναι απολύτως εφικτή.

Δεύτερον, από κανέναν δεν θα πρέπει να αμφισβητείται η ανάγκη για συνέχιση της διαδικασίας εξορθολογισμού της κοινωνικής πολιτικής που ασκείται στη χώρα μας. Για παράδειγμα, είναι χαρακτηριστική η εκτίμηση του ΚΕΠΕ ότι, αν τεθεί πλαφόν στις συντάξεις στα € 2.400 μηνιαίως, το σύστημα θα εξασφάλιζε μείωση δαπανών άνω του € 1 δισ. Με την προϋπόθεση ότι κανείς δεν θα πρέπει να λαμβάνει σύνταξη μικρότερη από αυτήν που προσδιορίζεται με βάση τη συγκεντρωθείσα συνταξιοδοτική του αποταμίευση, το θέμα αυτό θα πρέπει προφανώς να εξεταστεί, υποστηρίζει.

Ωστόσο, είναι επίσης προφανές ότι είναι τελείως διαφορετικό πράγμα το να λαμβάνει σύνταξη € 2.500 μηνιαίως ένας συνταξιούχος που βγήκε στη σύνταξη στο 65ο έτος της ηλικίας του με 45 έτη συντάξιμη υπηρεσία, από τη σύνταξη των € 2.500 που λαμβάνει κάποιος στο 58ο έτους της ηλικίας του μετά από 25 έτη συντάξιμης υπηρεσίας, τονίζει η Alpha Bank.

Η ρευστότητα

Οι επόμενες εβδομάδες είναι κρίσιμες καθώς όλες οι προσπάθειες της κυβέρνησης εστιάζονται πλέον στην εξασφάλιση της επόμενης χρηματοδοτικής δόσης στο πλαίσιο του προγράμματος προσαρμογής, εν μέσω γενικευμένης στενότητας πόρων. Συγκεκριμένα, στο 3ο 3μηνο 2012, ο σχεδιασμός ήταν να δοθούν στην Ελλάδα €31,3 δισ. από το EFSF, και η Ελλάδα να συνεισφέρει € 1 δισ. από αποκρατικοποιήσεις για να καλυφθούν οι χρηματοδοτικές ανάγκες του προγράμματος.

Από τους πόρους αυτούς, τα € 23,8 δισ. είναι για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Συνεπώς, σε καθαρή βάση, οι διαθέσιμοι πόροι θα ανέρχονταν σε € 8,5 δισ., εκ των οποίων € 4,6 δισ. είναι για πληρωμή τόκων και χρεολυσίων.

Συνεπώς, το διαθέσιμο ποσό που θα μπορούσε να επηρεάσει θετικά την οικονομική δραστηριότητα για την ελληνική οικονομία περιορίζεται σε € 3,9 δισ. Από αυτό το ποσό, € 1,3 δισ. είχε προβλεφθεί για να πληρωθούν ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου προς τις επιχειρήσεις, και ποσό € 2 δισ. για την αποπληρωμή έντοκων γραμματίων του ελληνικού δημοσίου, έτσι ώστε να αυξηθεί η ρευστότητα στις τράπεζες και κατ’ επέκταση στην οικονομία. Το υπόλοιπο € 0,6 δισ. προοριζόταν για τη χρηματοδότηση του ελλείμματος της γενικής κυβέρνησης του τρίτου 3μήνου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο