Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μέχρι τον Οκτώβριο η απόφαση για αγωγό ΤAP

Μέχρι τον Οκτώβριο η απόφαση κυβέρνησης για αγωγό ΤΑΡ. Προς παραγγελίε?ς έως 500 εκατ. ευρώ στη Σωληνουργεία Κορίνθου. Tι σχεδιάζει η κυβέρνηση στο ενεργειακό μέτωπο. Το γεωπολιτικό παιχνίδι. 

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Μέχρι τον Οκτώβριο η απόφαση για αγωγό ΤAP
Περιθώριο μέχρι τον προσεχή Οκτώβριο έχει η ελληνική κυβέρνηση για να αποφασίσει για τη στάση που θα κρατήσει απέναντι στο σχέδιο του αγωγού Trans Adriatic Pipeline, του μοναδικού πλέον αγωγού του λεγόμενου Νότιου Διαδρόμου, ο οποίος διέρχεται από το ελληνικό έδαφος.

Σύμφωνα με τους ανθρώπους της εταιρείας του αγωγού (συμμετέχουν η Statoil, η EGL, η E.ON και πρόκειται να εισέλθουν η ΒΡ και η ιταλική ENEL), τα στενά χρονικά περιθώρια τα θέτει η κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ στην Κασπία, προκειμένου στη συνέχεια να επιλέξει μεταξύ του ΤΑΡ και του ανταγωνιστικού σχεδίου Nabucco για τη μεταφορά του αερίου της στην Ευρώπη.

Συγκεκριμένα, μιλώντας με ΄Ελληνες δημοσιογράφους, τα στελέχη του ΤΑΡ Ρίκαρ Σκούφιας και Μίκαελ Χόφμαν τόνισαν ότι η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ για την επιλογή του αγωγού θέτει απαράβατο όρο αυτός να έχει εξασφαλισμένη την πολιτική στήριξη από τις κυβερνήσεις των κρατών τα οποία διασχίζει.

Όπως εξήγησαν, μάλιστα, η προϋπόθεση αυτή τίθεται για τον απλούστατο λόγο ότι παρόμοια έργα με βαρύνουσα γεωπολιτική σημασία δεν μπορούν να υλοποιηθούν χωρίς πολιτική στήριξη, καθώς απαιτούνται διακρατικές συμφωνίες κ.λπ.

Στην περίπτωση των αγωγών του Νότιου Διαδρόμου, επισημαίνουν ότι ο μεν Nabucco έχει την πολιτική στήριξη των κυβερνήσεων της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας, της Αυστρίας, αλλά και της Ε.Ε. Σε ό,τι αφορά τoν ΤΑΡ, το σχέδιο έχει εξασφαλίσει τη στήριξη της Αλβανίας, τα εδάφη της οποίας διασχίζει μετά την Ελλάδα, και της Ιταλίας, η οποία αν και μέχρι πρόσφατα στήριζε τον ελληνοϊταλικό αγωγό, τώρα από τα πράγματα στηρίζει τον ΤΑΡ, ενώ αδιευκρίνιστη παραμένει η στάση της ελληνικής κυβέρνησης.

Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Ρίκαρ Σκούφιας, επικεφαλής του γραφείου του ΤΑΡ στην Αθήνα, εάν για οποιονδήποτε λόγο η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ δεν προκρίνει τον ΤΑΡ, τότε η Ελλάδα μένει οριστικά έξω από το παιχνίδι των αγωγών μεταφοράς του αερίου της Κασπίας στην Ευρώπη.

Ο ίδιος επισήμανε ότι το σχέδιο του ΤΑΡ σε σύγκριση με τον Νabucco στη νέα εκδοχή του (Νabucco West ή μικρός Νabucco) έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα από άποψη οικονομική (μικρότερο κόστος κατασκευής), εμπορική και τεχνική (βρίσκεται σε απείρως πιο προχωρημένο στάδιο όσον αφορά την προετοιμασία, τις αδειοδοτήσεις κ.λπ). Αυτό που λείπει, για την ώρα τουλάχιστον, από τον ΤΑΡ είναι η πολιτική στήριξη από την ελληνική κυβέρνηση.

Σε ερωτήσεις για το πώς αντιμετωπίζει η εταιρεία του αγωγού τους όρους που ανεπισήμως θέτει η ελληνική κυβέρνηση για να προσφέρει στήριξη, δηλαδή εξασφάλιση ωφελειών και συμμετοχή ελληνικής εταιρείας, οι εκπρόσωποι του ΤΑΡ επισημαίνουν ότι η κατασκευή του αγωγού σε ελληνικό έδαφος θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη άμεση ξένη επένδυση άνω του 1 δισ. ευρώ για τα 500 χιλιόμετρα μεταξύ Κομοτηνής και Καστοριάς.

Σημαντική θα είναι η ενίσχυση της εγχώριας βιομηχανίας κατασκευής σωλήνων (πληροφορίες αναφέρουν ότι για την προμήθεια αξίας άνω των 500 εκατομμυρίων ευρώ γίνονται συζητήσεις με τη Σωληνουργεία Κορίνθου), ενώ θα προσφερθεί απασχόληση σε χιλιάδες εργαζόμενους από τις περιοχές όπου θα διέλθει ο αγωγός.

Επίσης, με την κατασκευή του αγωγού θα αποκτήσουν πρόσβαση στο αέριο και περιοχές της χώρας που βρίσκονται εκτός προγραμματισμού (Δυτική Μακεδονία, Ήπειρος).

Σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή ελληνικών εταιρειών στο σχήμα, και ειδικότερα της προς ιδιωτικοποίηση ΔΕΠΑ, ο κ. Σκούφιας τόνισε ότι εδώ και 2 χρόνια ο ΤΑΡ εμμένει στο ότι είναι ανοιχτός σε συνεργασίες. Ειδικότερα για τη ΔΕΠΑ, τονίζει ότι εφόσον η κρατική ακόμη εταιρεία θέλει τη συνεργασία μπορεί να απευθυνθεί στους μετόχους του ΤΑΡ. Συμπλήρωσε δε με νόημα ότι δεν είναι η ΔΕΠΑ η μόνη ενεργειακή που θα μπορούσε να συνεργαστεί με τον ΤΑΡ, αφήνοντας να εννοηθεί ότι και άλλοι παίκτες είναι καλοδεχούμενοι.

Ακόμη, σε ερωτήσεις για το κατά πόσον ο ΤΑΡ θα διευκολύνει την τροφοδοσία της χώρας με επιπλέον ποσότητες αερίου, οι άνθρωποι του ΤΑΡ απαντούν ότι οπωσδήποτε η κατασκευή ενός αγωγού προσφέρει στις περιοχές από τις οποίες διέρχεται πρόσβαση στο φυσικό αέριο. Ωστόσο, ποιος θα αγοράσει το αέριο και σε ποιες ποσότητες είναι θέμα εμπορικό που αφορά τους πωλητές του αερίου, δηλαδή τις εταιρείες της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ. «Εμείς, ο ΤΑΡ, είμαστε αυτοί που μεταφέρουμε το αέριο και όχι αυτοί που το πουλάμε ή το αγοράζουμε», είπαν χαρακτηριστικά. Το ίδιο είπαν ότι ισχύει και για πιθανή χρήση του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB, μέσω του οποίου θα μπορεί να τροφοδοτείται η Βουλγαρία από το ελληνικό δίκτυο.

Ακόμη, σε ερωτήσεις για το πώς απαντά ο ΤΑΡ σε αναφορές για ενδεχόμενα γεωπολιτικά προβλήματα που προκαλεί ο ΤΑΡ, ο κ. Χόφμαν είπε ότι η αντιμετώπιση των γεωπολιτικών θεμάτων είναι αρμοδιότητα των κυβερνήσεων και όχι εταιρειών.

Τέλος, να σημειωθεί ότι την Τετάρτη οι εκπρόσωποι της εταιρείας θα έχουν συνάντηση με τον υφυπουργό ΠΕΚΑ αρμόδιο για θέματα ενέργειας Ασημάκη Παπαγεωργίου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο