Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τα 4 νέα έργα με συμβάσεις παραχώρησης

Στον νέο διαγωνισμό για την κατασκευή και την εκμετάλλευση του αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης επικεντρώνονται οι προσπάθειες του υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών. Τι γίνεται στα υπόλοιπα έργα.

Τα 4 νέα έργα με συμβάσεις παραχώρησης
Στον νέο διαγωνισμό για την κατασκευή και την εκμετάλλευση του αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης επικεντρώνονται οι προσπάθειες του υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών καθώς αρκετές από τις υπόλοιπες προκηρύξεις έργων με συμβάσεις παράχωρησης θα μπουν στο ψυγείο μέχρι νεωτέρας.

Η τύχη πολλών από τους νέους διαγωνισμούς, που προκηρύχθηκαν βιαστικά από την προηγούμενη κυβέρνηση και τώρα μετατίθενται συνεχώς, κι οι ημερομηνίες υποβολής προσφορών θα εξαρτηθούν από τις διαπραγματεύσεις για τους οδικούς άξονες.

Με τις ξένες τράπεζες που συμμετέχουν στη χρηματοδότηση των οδικών αξόνων να αποχωρούν και τα ελληνικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να βρίσκονται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, θεωρείται δύσκολη η υλοποίηση έργων όπως ο οδικός άξονας Ελευσίνας - Θήβας - Υλίκης, η υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας - Αιτωλοακαρνανίας και η στοιχειωμένη υποθαλάσσια ζεύξη της Σαλαμίνας.

Οι προσφορές για τους συγκεκριμένους διαγωνισμούς, μάλιστα, επρόκειτο να κατατεθούν εντός του Ιουλίου, αλλά με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης και Υποδομών Κ. Χατζηδάκη μετατέθηκαν για τις αρχές Νοεμβρίου.

Στις 30 Οκτωβρίου έχει προγραμματιστεί η υποβολή προσφορών για την υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας, στις 6 Νοεμβρίου για τη Σαλαμίνα και στις 13 Νοεμβρίου για τον άξονα Ελευσίνας - Θήβας - Υλίκης. Θεωρείται σχεδόν σίγουρη η νέα αναβολή, με δεδομένα το πρώιμο στάδιο αρκετών μελετών για τα τρία έργα, αλλά κυρίως την αδυναμία των κατασκευαστών να βρουν χρηματοδότηση.

Ο Κ. Χατζηδάκης επανέφερε προ ημερών στην επικαιρότητα το θέμα του αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου, το οποίο θεωρείται κρίσιμο για την τουριστική ανάπτυξη της Κρήτης.

Είπε πως θα καταβληθεί προσπάθεια ώστε να προχωρήσει το έργο, το οποίο εξαγγέλλεται εδώ και περίπου 20 χρόνια, αλλά η υλοποίησή του σκοντάφτει στα μεγαλεπήβολα σχέδια των πρώτων διαγωνισμών και στην οικονομική κρίση της τελευταίας τετραετίας.
 
Όπως είχαν υποστηρίξει στελέχη κατασκευαστικών εταιρειών, οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών εμφανίζονταν να χρηματοδοτούν έργα σε αεροδρόμια μικρότερων νησιών (για ψηφοθηρικούς λόγους), αφήνοντας στην τύχη τους τα αεροδρόμια της Κρήτης, στα οποία επικρατεί το αδιαχώρητο κατά την αιχμή της τουριστικής περιόδου. Μόνιμο άλλοθι των κυβερνήσεων ήταν το περίφημο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, που παραμένει στα χαρτιά.

Ο τελευταίος διαγωνισμός για το Καστέλλι, τον περασμένο χειμώνα, απέβη άκαρπος, αν και η τότε ηγεσία του υπουργείου Υποδομών υποστήριζε πως είχε εκδηλωθεί σοβαρό ενδιαφέρον.

Οι ελληνικοί και οι ξένοι όμιλοι που πήραν τα τεύχη της προκήρυξης δεν κατέθεσαν προσφορές κι επίσης ζήτησαν αλλαγές στο έργο, το οποίο θεώρησαν φαραωνικό για τις απαιτήσεις της Κρήτης.

Μετά τον διαγωνισμό στο υπουργείο ανακάλυψαν πως χρειάζονται «επαναπροσδιορισμός των τεχνικών χαρακτηριστικών και κατασκευή κατά φάσεις, ώστε να βελτιωθεί η χρηματοοικονομική βιωσιμότητα του έργου».

Τότε κατάλαβαν πως προσπαθούσαν να φτιάξουν στο Ηράκλειο ένα αεροδρόμιο αντίστοιχο με το «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Σπάτα, εγχείρημα που δεν θεωρήθηκε σοβαρό από εργολήπτες και τράπεζες. Ακόμα και η σύμβαση παραχώρησης ήταν στα πρότυπα του «Ελευθέριος Βενιζέλος», αφού προέβλεπε συμμετοχή του δημοσίου με 55% και της κοινοπραξίας κατασκευής με 45%, ενώ η περίοδος εκμετάλλευσης οριζόταν στα 35 χρόνια.

Ο αρχικός προϋπολογισμός προσέγγιζε το 1 δισεκατομμύριο ευρώ, αλλά οι τεχνικές αλλαγές που προωθούνται (π.χ. περιορισμός του αεροδιαδρόμου) θα μειώσουν σημαντικά το κόστος στη νέα προκήρυξη, αν βγει σύντομα στον αέρα.
 
Κρίσιμος παράγοντας για τους κατασκευαστές είναι και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου (από το πού θα πάνε τα μπάζα, μέχρι τη μεταφορά των αδρανών υλικών), θέμα για το οποίο έχουν υπάρξει τοπικές αντιδράσεις.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v