Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κόσμημα: Για να «λάμψει» χρειάζεται brand name

Μαγική εικόνα που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα της ελληνικής αγοράς κοσμημάτων χαρακτηρίζουν παράγοντες του κλάδου την αύξηση των εξαγωγών το 2011.

Κόσμημα: Για να «λάμψει» χρειάζεται brand name
Μαγική εικόνα που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα της ελληνικής αγοράς κοσμημάτων χαρακτηρίζουν παράγοντες του κλάδου την αύξηση των εξαγωγών το 2011.

Μπορεί η συγκεκριμένη εξέλιξη να δίνει διέξοδο στις επιχειρήσεις που έχουν εξωστρεφή προσανατολισμό -ιδίως σε μια εποχή όπου η ζήτηση εγχωρίως έχει υποχωρήσει περισσότερο από 50%-, αλλά η επίδοση δεν συνάδει με τη μακραίωνη παράδοση της ελληνικής αργυροχρυσοχοΐας.

Οι εξαγωγές του 2011 αφορούσαν κυρίως απομιμήσεις κοσμημάτων και είναι πολύ λίγες σε σχέση με τις αντίστοιχες εισαγωγές από την Τουρκία και την Ιταλία, αναφέρουν επιχειρηματίες του κλάδου, που απαρτίζεται από 7.000 περίπου μικρομεσαίες επιχειρήσεις με 30.000 απασχολούμενους.

Η διάρθρωση του κλάδου παραμένει σε βιοτεχνικό επίπεδο, τη στιγμή όπου η γειτονική Τουρκία διαθέτει 3.000 παραγωγικές επιχειρήσεις, εκ των οποίων οι 50 είναι μεγάλα εργοστάσια που απασχολούν από 200 έως 1.500 εργαζόμενους το κάθε ένα.

Πέρα από τις αδυναμίες της ελληνικής παραγωγής, πρόβλημα ανταγωνιστικότητας δημιουργεί τόσο το λαθρεμπόριο κοσμημάτων και πρώτων υλών όσο και το φορολογικό καθεστώς που διέπει την αγορά κοσμήματος με την υποχρέωση προκαταβολής ΦΠΑ για την αγορά της πρώτης ύλης αλλά και καταβολής φόρου πολυτελείας, ο οποίος μόλις στις αρχές του 2012 αποφασίστηκε να καταργηθεί.

Η ελληνική ανώνυμη παραγωγή υποφέρει, ωστόσο υπάρχουν παραδείγματα επιχειρήσεων που επιδεικνύουν αξιόλογη εξωστρέφεια, βασιζόμενες στη δημιουργία ενός αναγνωρίσιμου και κυρίως εμπορικά αξιόλογου brand.

H Folli Follie στήριξε τη δημιουργία της και την εξάπλωσή της στη δημιουργία κοσμημάτων σε προσιτή τιμή, χρησιμοποιώντας ακόμη και τιτάνιο, για να μειώσει το κόστος, επιτυγχάνοντας σήμερα να πραγματοποιεί τον κύριο όγκο των πωλήσεών της στο εξωτερικό. Το 2011 οι πωλήσεις κοσμημάτων και ρολογιών Folli Follie άγγιξαν τα 493 εκατ. ευρώ, με τον κύριο όγκο αυτών να πραγματοποιείται στην Ασία.

Επιπλέον, ο όμιλος έχει προσαρτήσει ακόμη μία εταιρία επώνυμου κοσμήματος, τη Links of London, η οποία κινείται σε υψηλότερη τιμολογιακή κατηγορία, αλλά διαθέτει διείσδυση στη Βρετανία (είναι μάλιστα ο επίσημος κατασκευαστής κοσμημάτων των Ολυμπιακών Αγώνων του Λονδίνου) και αναπτύσσεται τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ασία.

Καταξιωμένες φίρμες στην εγχώρια αγορά με έντονη διεθνή παρουσία είναι επίσης η Oxette και η Loisir, οι οποίες ελέγχονται από την Perideo με έδρα τη Βόρεια Ελλάδα. Η εταιρία δημιουργήθηκε το 1998 και σήμερα διαθέτει καταστήματα και shop in shops και περισσότερα από 500 συνεργαζόμενα σημεία πώλησης σε 28 χώρες σε όλον τον κόσμο. Η εταιρία παράγει σε σημαντικό ποσοστό τα κοσμήματά της στην Ελλάδα, αλλά εξάγει τόσο στη ΝΑ. Ευρώπη και στη Μέση Ανατολή όσο και στην Ασία.

Η φίρμα Apriati, που δημιουργήθηκε πριν από μία δεκαετία από τους σχεδιαστές κοσμημάτων Αθηνά Αξιώτη και Θέμη Μπόμπολα, σήμερα είναι μια μικρή αλλά υπολογίσιμη δύναμη στην αγορά, με σημαντική ανταπόκριση στο διεθνές κοινό, καθώς δημιουργίες της προωθούνται από blogs μόδας και έχουν την αναγνώριση των fashionistas. Οι δημιουργοί της φίρμας σπούδασαν στην Ιταλία και σήμερα εκτός από παρουσία στην Αθήνα και στη Μύκονο διαθέτουν κατάστημα στο Παρίσι και στη Ζυρίχη αλλά και συνεργασίες με καταστήματα στο Πόρτο, στην Μπολόνια και στο Κατάρ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v