Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Έρχεται «λουκέτο» στα ΚΤΕΟ του Δημοσίου

Λουκέτο στα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων του Δημοσίου πρόκειται να μπει το επόμενο διάστημα και πλέον ο τεχνικός έλεγχος θα αποτελεί αντικείμενο μόνο των ιδιωτικών ΚΤΕΟ που λειτουργούν σε όλη τη χώρα.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Έρχεται «λουκέτο» στα ΚΤΕΟ του Δημοσίου
Λουκέτο στα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων του Δημοσίου πρόκειται να μπει το επόμενο διάστημα και πλέον ο τεχνικός έλεγχος θα αποτελεί αντικείμενο μόνο των ιδιωτικών ΚΤΕΟ που λειτουργούν σε όλη τη χώρα.

Ο σχεδιασμός για το κλείσιμο των ΚΤΕΟ του Δημοσίου είχε ξεκινήσει στις αρχές του έτους όταν ο τότε υπουργός Υποδομών κ. Βορίδης είχε ανακοινώσει τα σχέδια αυτά, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «δεν υπάρχει κανένας λόγος το κράτος να διαθέτει συνεργεία».

Παρότι στις προθέσεις του τότε υπουργού ήταν το κλείσιμο να προχωρήσει σύντομα, αυτό δεν έγινε. Ωστόσο, δέκα και πλέον χρόνια μετά την είσοδο του ιδιωτικού τομέα στον χώρο του τεχνικού ελέγχου φαίνεται ότι έχουν πλέον ωριμάσει οι συνθήκες για την απόσυρση του κράτους από μια δραστηριότητα την οποία καλύπτουν επαρκώς τα περίπου 130 ΙΚΤΕΟ που δραστηριοποιούνται σε όλη την Ελλάδα.

Ενδεικτικό, πάντως, του αποσπασματικού σχεδιασμού από την πλευρά του Δημοσίου είναι το γεγονός πως τα δημόσια ΚΤΕΟ την προηγούμενη χρονιά προχώρησαν στην προμήθεια εξοπλισμού, ενώ κάποια εξ αυτών προχώρησαν και στην κατασκευή νέων κτιρίων, δράσεις που κόστισαν συνολικά περίπου 5 εκατ. ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, πριν από το κλείσιμό τους θα πρέπει να δοθεί λύση στο θέμα των εργαζομένων. Στα ΚΤΕΟ του Δημοσίου απασχολούνται σήμερα περίπου 550 άτομα, τα οποία ανήκουν στις περιφέρειες, στην αρμοδιότητα των οποίων έχουν περάσει τα ΚΤΕΟ. Οι εργαζόμενοι αυτοί αναμένεται ότι θα απορροφηθούν σε άλλες θέσεις των περιφερειών.

Αποφυγή ελέγχου

Η διενέργεια τεχνικών ελέγχων σε όλα τα κυκλοφορούντα οχήματα έχει θεσμοθετηθεί εδώ και χρόνια, ωστόσο η οικονομική κρίση, σε συνδυασμό με τους ελλιπέστατους ελέγχους που διενεργεί η Τροχαία, φαίνεται ότι έχει οδηγήσει χιλιάδες οδηγούς στο να αποφεύγουν να περάσουν το αυτοκίνητό τους από ΚΤΕΟ.

Μάλιστα, τη διόγκωση του προβλήματος των ανέλεγκτων οχημάτων δεν φαίνεται ότι έχει καταφέρει να ανακόψει ούτε το γεγονός ότι πλέον ο τεχνικός έλεγχος είναι απαραίτητος ώστε ένα όχημα να μπορεί να ασφαλιστεί.

Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για περίπου 2,5 εκατομμύρια οχήματα, οι ιδιοκτήτες των οποίων, παρότι έχουν τη σχετική υποχρέωση, δεν έχουν προσέλθει για τεχνικό έλεγχο.

Με δεδομένο ότι τα καταχωρισμένα οχήματα στην Ελλάδα ανέρχονται περίπου σε 7,9 εκατομμύρια, προκύπτει ότι 1 στα 3 που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους δεν έχει περάσει από τεχνικό έλεγχο, ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οδική ασφάλεια.

Στα 300 εκατ. τα διαφυγόντα έσοδα

Φυσικά η αποφυγή της υποχρέωσης ελέγχου έχει και οικονομική διάσταση, και μάλιστα πολύ σοβαρή. Τα διαφυγόντα έσοδα υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τα 300 εκατ. ευρώ, ποσό ιδιαίτερα υπολογίσιμο σε μια περίοδο όπου το Δημόσιο καίγεται ακόμη και για πολύ μικρότερα ποσά.

Αξίζει, επίσης, να σημειώσουμε ότι το πρόστιμο που επιβάλλεται σε περίπτωση όπου όχημα εντοπιστεί να μην έχει υποβληθεί σε τεχνικό έλεγχο ανέρχεται σε 400 ευρώ, και αυτό σημαίνει ότι δυνητικά, αν οι ελεγκτικές υπηρεσίες μπορούσαν να ελέγξουν όλα τα οχήματα που αποφεύγουν το ΚΤΕΟ και να επιβάλουν το προβλεπόμενο χρηματικό πρόστιμο, τα έσοδα για τα ταμεία του Δημοσίου θα μπορούσαν να προσεγγίσουν το 1 δισ. ευρώ.

Αντιπαλότητα δημόσιων και ΙΚΤΕΟ

Να σημειώσουμε, τέλος, ότι εδώ και πολλά χρόνια τα δημόσια και τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ βρίσκονται σε αντιπαράθεση καθώς οι εκπρόσωποι των ΙΚΤΕΟ κατηγορούν το Δημόσιο για αθέμιτο ανταγωνισμό αφού τα κρατικά ΚΤΕΟ ουδέποτε πιστοποιήθηκαν, ως όφειλαν, από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ). Το αρμόδιο υπουργείο, το πάλαι ποτέ Μεταφορών, φρόντιζε πάντα να δίνει παρατάσεις στην υποχρέωση διαπίστευσης των δημόσιων ΚΤΕΟ.

Ο σύνδεσμος των ΙΚΤΕΟ επανειλημμένως έχει προχωρήσει σε καταγγελίες για σε απαξίωση του θεσμού του ΚΤΕΟ με ευθύνη της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας της χώρας, επισημαίνοντας ότι το κόστος από τα τροχαία ατυχήματα, στα οποία σε μεγάλο βαθμό συμβάλλει και η κακή κατάσταση των εμπλεκόμενων οχημάτων, ανέρχεται σε ποσό ίσο με το 10% του ΑΕΠ ετησίως.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v