Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Συγκοινωνίες: Mπλόκο στη λαθρεπιβίβαση

Μόνο με αύξηση στα έσοδα των αστικών συγκοινωνιών από την καταπολέμηση της λαθρεπιβίβασης και της εισιτηριοδιαφυγής θα αποφευχθεί η αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων. Το σχέδιο Χατζηδάκη.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Συγκοινωνίες: Mπλόκο στη λαθρεπιβίβαση
Μόνο με αύξηση στα έσοδα των αστικών συγκοινωνιών από την καταπολέμηση της λαθρεπιβίβασης και της εισιτηριοδιαφυγής θα αποφευχθεί η αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων, που σε διαφορετική περίπτωση είναι προγραμματισμένη να γίνει στις αρχές του 2013, όπως προβλέπεται στο μνημόνιο.

Το υπουργείο Ανάπτυξης, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ξεκινά αμέσως συντονισμένη προσπάθεια προκειμένου ως το τέλος του έτους να περιοριστεί κατά 50% το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής για την πάταξη της λαθρεπιβίβασης στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Ο υπουργός Κ. Χατζηδάκης, παρουσιάζοντας χθες τις 10 προτεραιότητες του υπουργείου για την ανάπτυξη και τον πολίτη, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο, αν το μέτρο πετύχει, να μην προχωρήσει η αύξηση των τιμών στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών, παρότι αυτό προβλέπεται από το μνημόνιο, καθώς εκτίμησε ότι το οικονομικό όφελος μπορεί να είναι ισοδύναμο.

Αύξηση 25% προβλέπει το μνημόνιο

Να σημειώσουμε ότι το μνημόνιο προβλέπει ότι το πρώτο τρίμηνο του 2013 θα πρέπει να γίνει αύξηση των εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες κατά 25% με το εισιτήριο για τα μέσα σταθερής τροχιάς να εκτοξεύεται στο 1,70 ευρω από 1,40 ευρώ σήμερα, ενώ αντίστοιχα το εισιτήριο για λεωφορεία, τρόλεϊ ή τραμ από το 1,20 ευρώ θα φτάσει στο 1,50 ευρώ.

Αυξήσεις αναμένεται να επιβληθούν και στα μειωμένα εισιτήρια τα οποία πρόκειται να διαμορφωθούν στο 0,90 ευρώ και στο 0,75 ευρώ αντίστοιχα. Αυξήσεις προβλέπονται επίσης και στα εισιτήρια του προαστιακού σιδηροδρόμου αλλά και του ΟΣΕ.

Στα 37 εκατομμύρια τα διαφυγόντα έσοδα

Κάθε χρόνο λόγω της εισιτηριοδιαφυγής οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας έχουν διαφυγόντα έσοδα που κυμαίνονται από 25 έως 37,5 εκατ. ευρώ. Το φαινόμενο της λαθρεπιβίβασης είναι μεγαλύτερο σε λεωφορεία και τρόλεϊ, φτάνει στο 15% - 20%, ενώ στα μέσα σταθερής τροχιάς υπολογίζεται στο 10% - 15% περίπου.

Δεν πρόκειται όμως για φαινόμενο που αφορά τις αστικές συγκοινωνίες μόνο της Αθήνας, αφού αντίστοιχα υψηλή είναι η εισιτηριοδιαφυγή και στην πόλη της Θεσσαλονίκης, όπου ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών εκτιμάται ότι έχει απώλειες εισιτηρίων 15% - 20%, ενώ η πτώση εισπράξεων κυμαίνεται στα 15 - 20 εκατ. ευρώ.

Ο υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών συνέδεσε τη χρηματοδότηση των συγκοινωνιακών φορέων με συγκεκριμένους μετρήσιμους δείκτες ποιότητας, σημειώνοντας ότι η κρατική ενίσχυση θα εξαρτάται από τις παρεχόμενες υπηρεσίες, κατά το πρότυπο άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Σε κάθε περίπτωση, ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι «δεν ήρθαμε να καταστρέψουμε τις αστικές συγκοινωνίες, ήρθαμε για να δώσουμε κίνητρα και αντικίνητρα προκειμένου να βελτιωθούν».

Επιτέλους να γίνουν κάποια έργα

Ιδιαίτερη σημασία απέδωσε ο κ. Χατζηδάκης στην επιτυχή έκβαση των δύο διαγωνισμών για την τηλεματική στις συγκοινωνίες και το ηλεκτρονικό εισιτήριο, τονίζοντας ότι επιτέλους πρέπει να τελειώσουν κάποια έργα.

Ειδικότερα για την τηλεματική, σημείωσε ότι το πρώτο τρίμηνο του 2013 θα υπάρξει επιλογή αναδόχου και το έργο θα παραδίδεται σταδιακά προς χρήση την περίοδο 2013 - 2014. Αντίστοιχα, η επιλογή αναδόχου για το ηλεκτρονικό εισιτήριο αναμένεται στο πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους ώστε το έργο να παραδοθεί σταδιακά το διάστημα 2014 - 2015. Και στα δύο έργα η σύμβαση ΣΔΙΤ προβλέπει 10ετή συντήρησή τους.

Ξεκινά το τραμ για τον Πειραιά

Πριν από το τέλος του έτους θα ξεκινήσουν τα έργα της επέκτασης του τραμ προς τον Πειραιά και αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Δεκέμβριο του 2015, ενώ επίσης στο τέλος του 2012, όπως εκτίμησε ο κ. Χατζηδάκης, αναμένεται να ολοκληρωθεί το τμήμα του προαστιακού σιδηροδρόμου ΣΚΑ - Τρεις Γέφυρες. Το τμήμα Πειραιάς - Τρεις Γέφυρες πρόκειται να επαναδημοπρατηθεί το ίδιο διάστημα. Πρόκειται για την «αμαρτωλή» σύμβαση 994, ύψους 160 εκατ. ευρώ, που μετά από αλλεπάλληλες παρατάσεις διαλύθηκε τον περασμένο χρόνο χωρίς το έργο να έχει γίνει φυσικά.

Επίσης, σε τρεις περίπου μήνες θα είναι έτοιμο το δίκτυο προς το Ικόνιο, που θα προσφέρει σιδηροδρομική πρόσβαση στο λιμάνι του Πειραιά, γεγονός που μπορεί να αυξήσει τη ζήτηση σιδηροδρομικών υπηρεσιών.

Εξάλλου ως τον Δεκέμβριο του 2015 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα για τις νέες διπλές σιδηροδρομικές γραμμές στο τμήμα Τιθορέα - Λιανοκλάδι - Δομοκός και Αθήνα (ΣΚΑ) - Πάτρα, στο τμήμα Διακοφτό - Ροδοδάφνη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v