Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ταχυδρομεία:Θα πληρώνουν για καθολική υπηρεσία

Αντιδράσεις από την πλευρά των ιδιωτικών ταχυδρομικών εταιρειών προκαλεί το σχέδιο υπουργικής απόφασης για την αποζημίωση του φορέα καθολικής υπηρεσίας, δηλαδή των ΕΛΤΑ. Τι θα αφορά ο Ειδικός Λογαριασμός.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Ταχυδρομεία:Θα πληρώνουν για καθολική υπηρεσία
Αντιδράσεις από την πλευρά των ιδιωτικών ταχυδρομικών εταιρειών προκαλεί το σχέδιο υπουργικής απόφασης για την αποζημίωση του φορέα καθολικής υπηρεσίας, δηλαδή των ΕΛΤΑ, το οποίο προβλέπει ότι για την αποζημίωση της εταιρείας που θα παρέχει καθολικές υπηρεσίες στη χώρα, οι υπόλοιποι πάροχοι θα πρέπει, κατά περίπτωση, να συνεισφέρουν έως και ποσοστό 10% του κύκλου εργασιών τους.

Το σχέδιο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση ως την 1η Οκτωβρίου προκειμένου όλες οι ενδιαφερόμενες πλευρές να καταθέσουν τις απόψεις τους. Ωστόσο ήδη εκφράζονται αντιρρήσεις με το σκεπτικό της αφού, επισημαίνουν εκπρόσωποι των ιδιωτικών εταιρειών, δεν πρόκειται για μία κίνηση που οδηγήσει σε απελευθέρωση της αγοράς, αλλά αντίθετα σε διατήρηση του μονοπωλιακού της χαρακτήρα με την ισχυρή παρουσία των ΕΛΤΑ.

Ειδικός λογαριασμός

Ειδικότερα το σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης «Καθορισμός μεθοδολογίας του τρόπου επιμερισμού του μέρους του καθαρού κόστους παροχής της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας (ΚΚΚΤΥ) που επιβαρύνει τους φορείς παροχής ταχυδρομικής υπηρεσίας», το οποίο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, προβλέπει την δημιουργία ειδικού λογαριασμού από τον οποίο θα αποζημιώνεται το καθαρό κόστος της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας.

Τον συγκεκριμένο λογαριασμό θα διαχειρίζεται η ΕΕΤΤ, ενώ η χρηματοδότηση του θα εξασφαλίζεται με τη συμμετοχή – συνεισφορά του Φορέα Παροχής της Καθολικής Υπηρεσίας (Φ.Π.Κ.Υ.), δηλαδή των ΕΛΤΑ, και των φορέων παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών υπό καθεστώς Ειδικής Άδειας, δηλαδή όλων των εταιρειών που παρέχουν ταχυδρομικές υπηρεσίες στην ελληνική αγορά.

Ποσοστό επί του τζίρου

Το ποσό με το οποίο οι εταιρείες παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών θα συμμετέχουν στο Καθαρό Κόστος Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας (ΣΚΚ) θα υπολογίζεται επί του κύκλου εργασιών (τζίρου) που πραγματοποιούν εντός της Καθολικής Υπηρεσίας, λαμβάνοντας υπόψη, μεταξύ άλλων, τη γεωγραφική κατανομή, τον όγκο του εκτελούμενου από κάθε φορέα ταχυδρομικού έργου και τα έσοδα.

Στο σχέδιο αναφέρεται ότι κάθε φορέας που παρέχει ταχυδρομικές υπηρεσίες υπό καθεστώς ειδικής άδειας συνεισφέρει στην αποζημίωση του καθαρού κόστους της καθολικής υπηρεσίας υπέρ του καθορισμένου φορέα παροχής της καθολικής υπηρεσίας ετησίως με ποσό που αντιστοιχεί σε (0,5%) επί του κύκλου εργασιών του κατά την αντίστοιχη χρήση για παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών που εμπίπτουν στην ειδική άδεια λειτουργίας του.

Το ποσό αυτό μπορεί να προσαυξάνεται μέχρι το 10% του κύκλου εργασιών των παρόχων.

Στα ΕΛΤΑ ως το 2028 η καθολική υπηρεσία

Οι προβλέψεις της ΚΥΑ προκαλούν αντιδράσεις από την πλευρά των ιδιωτικών ταχυδρομικών εταιριών, καθώς θεωρούν ότι πρόκειται για μια ακόμη κίνηση ενίσχυσης των ΕΛΤΑ σε μια περίοδο μάλιστα που οι εταιρείες του χώρου αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα λόγω της συνεχιζόμενης συρρίκνωσης του έργου.

Να θυμίσουμε ότι με νόμο της προηγούμενης κυβέρνησης τα Ελληνικά Ταχυδρομεία έχουν οριστεί ως Φορέας Καθολικής Υπηρεσίας ως το τέλος του 2028, σε μία κίνηση που είχε χαρακτηριστεί, από ολόκληρη την αγορά, ως «προίκα» προς την εταιρεία ώστε να προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον στο πλαίσιο της προσπάθειας αποκρατικοποίησης τους.

Η αποκρατικοποίηση των ΕΛΤΑ, τα οποία διαθέτουν δίκτυο 750 καταστημάτων σε όλη τη χώρα, περιλαμβάνεται στις βραχυπρόθεσμες του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, ενώ οι Lazard Freres και Pricewaterhouse Coopers Business solutions έχουν αναλάβει το έργο του χρηματοοικονομικού συμβούλου του Ελληνικού Δημοσίου.

Το Δημόσιο κατέχει το 90% του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΛΤΑ ενώ το υπόλοιπο 10% ανήκει στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο.

Η απελευθέρωση

Η ελληνική ταχυδρομική αγορά θα πρέπει να απελευθερωθεί πλήρως από την 1 Ιανουαρίου του 2013. Η απελευθέρωση θεωρείται ότι θα οδηγήσει σε απώλεια έργου για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία καθώς ακόμη και φορείς του Δημοσίου που σήμερα απευθύνονται στα ΕΛΤΑ για την διακίνηση της αλληλογραφίας τους, από τις αρχές της νέας χρονιάς θα πρέπει να πραγματοποιούν διαγωνισμούς για την ανάθεση των έργων αυτών.

Πάντως τα ΕΛΤΑ έχουν πετύχει εντυπωσιακή βελτίωση των οικονομικών τους κυρίως λόγω της δραστικής περιστολής των δαπανών προσωπικού.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v