Οι τάσεις εξέλιξης των ασφαλιστικών εργασιών

Οι τάσεις εξέλιξης των ασφαλιστικών εργασιών και οι στρατηγικές που μπορούν να οδηγήσουν τις ασφαλιστικές εταιρείες σε πορεία ανάπτυξης παρουσιάστηκαν στο συνέδριο Insurance Money Conference 2012.

Οι τάσεις εξέλιξης των ασφαλιστικών εργασιών
Οι τάσεις εξέλιξης των ασφαλιστικών εργασιών και των προϊόντων και οι στρατηγικές που μπορούν να οδηγήσουν τις ασφαλιστικές εταιρείες και τους διαμεσολαβούντες σε πορεία ανάπτυξης παρά τις δυσκολίες που υπάρχουν στην ελληνική αγορά, παρουσιάστηκαν στο συνέδριο Insurance Money Conference 2012 με τίτλο «Ασφαλιστικές Εταιρείες & Διαμεσολαβούντες: Στρατηγικές Επιτυχίας στο Νέο Οικονομικό Περιβάλλον», που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2012, στο ξενοδοχείο Athenaeum InterContinental.

O κ. Γιώργος Κώτσαλος, Πρόεδρος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ) ανέφερε ότι στη δύσκολη αυτή συγκυρία η ιδιωτική ασφάλιση παραμένει αρκετά ισχυρή σε αντιδιαστολή με άλλες αγορές όπως η τραπεζική. Επίσης, τόνισε ότι σήμερα οι ασφαλιστικές εταιρείες αντιμετωπίζουν μία σειρά από διλήμματα καθώς οι συνθήκες αλλάζουν στην ασφαλιστική αγορά ενώ οι τάσεις που διαμορφώνονται είναι οι ακόλουθες:

• Υπάρχει τεράστια πίεση για απλότητα και διαφάνεια
• Ο καταναλωτής «αυτοκατευθύνεται» περισσότερο από ότι στο παρελθόν
• Ο πελάτης εμπιστεύεται σε μεγάλο βαθμό το διαδίκτυο, τα μέλη της οικογένειάς του και τα φιλικά πρόσωπα στις επιλογές που κάνει
• Χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες του διαδικτύου. Είναι χαρακτηριστικό ότι τραπεζικός οργανισμός με 10.000 πελάτες, ανταλλάσσει για τις συναλλαγές του με τους πελάτες 30.000 e-mails και τηλέφωνα και 750.000 διαδικτυακές πράξεις
• Ο καταναλωτής αισθάνεται πάντα την ανάγκη να βρίσκεται σε επικοινωνία με τον ασφαλιστή του

Στο μήνυμά του ο κ. Χαράλαμπος Βογιατζής, Διευθυντής της Διεύθυνσης Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης της Τράπεζας της Ελλάδος ανέφερε τα εξής: «Είναι γενική ομολογία ότι η ελληνική ασφαλιστική αγορά διαχειρίζεται αρκετά ικανοποιητικά τις αρνητικές συνέπειες της χρηματοοικονομικής κρίσης, ενώ παράλληλα προσπαθεί να αντιπαρέλθει μια σειρά διαρθρωτικών προβλημάτων που εμποδίζουν την ασφαλή και ταχύτερη ανάπτυξή της. Στο πλαίσιο αυτό, η εποπτική αρχή με συνεχείς παρεμβάσεις δίνει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να προσαρμοσθούν στις νέες συνθήκες και να εξοικειωθούν με τις απαιτήσεις του Solvency II».

Ο κ. Γιώργος Στεργίου, Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή τόνισε ότι: «Η κρίση είναι μία χρυσή ευκαιρία να δείξει ότι η ελευθερία προσφέρει ευκαιρίες ανάπτυξης αλλά και υπηρεσίες για τους πελάτες, που θα τους λύσουν βασικές ανάγκες». Αναφερόμενος στον Κώδικα Δεοντολογίας, τόνισε ότι αποτελεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό βήμα, στο οποίο θα ήθελε και η Γενική Γραμματεία να συμμετέχει και να συμβάλλει. Τέλος, παρουσίασε στοιχεία σχετικά με την υπηρεσία διαχείρισης παραπόνων της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή, σύμφωνα με τα οποία από το σύνολο των παραπόνων – καταγγελιών που έχουν κατατεθεί στην υπηρεσία από τον Ιανουάριο έως και τον Σεπτέμβριο του 2012, το ποσοστό που σχετίζεται με την ιδιωτική ασφάλιση ανέρχεται στο 12,1%. Οι καταγγελίες αφορούν κυρίως: υπέρμετρη αύξηση ασφαλίστρων, άρνηση καταβολής ΦΠΑ, άρνηση καταβολής ασφαλιστικής αποζημίωσης, διαφορά εκτίμησης της καταβαλλόμενης αποζημίωσης κατόπιν νοσηλείας, διαφορά εκτίμησης καταβαλλόμενης αποζημίωσης σε πολυασφαλιστήρια αυτοκινήτου και πρόωρη εξαγορά αποταμιευτικών προγραμμάτων.

Στις τάσεις και τις προκλήσεις της ευρωπαϊκής ασφαλιστικής αγοράς και τις εποπτικές αλλαγές που συνεπάγεται η εφαρμογή των Solvency II, FATCA, IFRS και Rating Agencies αναφέρθηκε η κα. Δέσποινα Ξενάκη, Partner στην Deloitte Insurance Leader Greece. Σύμφωνα με έρευνα της Deloitte τα κυριότερα εμπόδια στην εφαρμογή της SII είναι η απροθυμία των στελεχών για αλλαγές στην εταιρεία (82%), η μη εξεύρεση πόρων (72%), εξωπραγματικές προσδοκίες (65%), η ελλιπής παρακολούθηση έργου (54%), η αμφισβήτηση των ωφελειών (46%) και η έλλειψη προσόντων (44%).

Στην πρώτη θεματική ενότητα του συνεδρίου ο κ. Ανδρέας Βασιλείου, Αντιπρόεδρος Δ.Σ. της Εθνικής Ασφαλιστικής ανέφερε, ότι οι ασφαλιστικές πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν και να αναβαθμίσουν το επάγγελμα, παρέχοντας αξιοπιστία στην αγορά. Ο κ. Πάνος Ζαμπέλης, Αναλογιστής, μέλος της ΕΑΕ (Ένωση Αναλογιστών Ελλάδας) και Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της AON Hewitt Ελλάδας, τόνισε την ανάγκη προσαρμογής των ασφαλιστικών εταιρειών στο νέο περιβάλλον, ώστε να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις.

Ο κ. Νικόλαος Μακρόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Ευρώπη Ασφαλιστική, ανέδειξε τη σημασία του ευέλικτου ασφαλιστικού σχήματος που μπορεί να αποτελέσει την αιχμή του δόρατος στην αγορά τα επόμενα χρόνια. Ο κ. Λάμπρος Τσόλκας, Partner της Accenture, μίλησε για την αρνητική εικόνα που έχουν οι καταναλωτές διεθνώς για την ασφαλιστική αγορά και προέτρεψε τις εταιρείες να ξεχάσουν το παλιό επιχειρηματικό μοντέλο όπου μία μεγάλη εταιρεία μπορούσε να ασφαλίσει τα πάντα και να προσαρμοστούν στις συνθήκες κρίσης που τείνουν να μετατραπούν σε μία νέα φυσιολογική κατάσταση.

Στοιχεία σχετικά με την ετοιμότητα των ασφαλιστικών εταιρειών στις απαιτήσεις που ορίζει η Solvency II παρουσίασε ο κ. Λάμπρος Γκόγκος, Partner Ασφαλιστικών & Αναλογιστικών Υπηρεσιών στην Κεντρική & Νοτιανατολική Ευρώπη της Ernst & Young. Σύμφωνα με τη μελέτη της εταιρείας οι μισές ασφαλιστικές εταιρείες δε θα είναι έτοιμες να εφαρμόσουν την οδηγία την 1/1/2014. Σε σχέση με την πρόοδο που έχει επιτευχθεί στους τρεις πυλώνες επισήμανε ότι: α) στο σύνολο της η ασφαλιστική αγορά βρίσκεται σε καλό επίπεδο προετοιμασίας στον πρώτο πυλώνα, β) στο δεύτερο πυλώνα μόνο το 17% έχουν ήδη θέσει σε λειτουργία τμήματα διαχείρισης κινδύνου και γ) στον τρίτο πυλώνα οι εταιρείες δεν έχουν προετοιμαστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό.

Ο κ. Γιάννης Τζίτζικας, Διευθυντής Επιχειρηματικών Ασφαλίσεων της Chartis, αναφέρθηκε στη γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στην οικονομία, η οποία χαρακτηρίζεται από παρατεταμένη ύφεση, αύξηση της ανεργίας, συρρίκνωση της ρευστότητας των επιχειρήσεων, πτώση των επενδύσεων και μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών. Ο κ. Τζίτζικας υπογράμμισε ότι όλα τα παραπάνω έχουν οδηγήσει τις επιχειρήσεις να δίνουν προτεραιότητα στον εξορθολογισμό των εξόδων, να δίνουν έμφαση στη διαφύλαξη της ρευστότητας και να προσανατολίζονται σε νέες αγορές.

Ο κ. Κωνσταντίνος Δημητρουλάκης Διευθύνων Σύμβουλος της Saint – Gobain Autover Hellas, αναφέρθηκε στην Glassdrive, που αποτελεί ένα πανευρωπαϊκό δίκτυο επισκευής και αντικατάστασης κρυστάλλων, τονίζοντας ότι προτεραιότητα της Glassdrive είναι η ασφάλεια των καταναλωτών που εξασφαλίζεται με την ποιότητα των κρυστάλλων, την τεχνογνωσία και το υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης.

Στο δεύτερο πάνελ ο κ. Βασίλης Νικηφοράκης, Γενικός Διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών, Στρατηγικού Σχεδιασμού & MIS της Eurolife Ασφαλιστικής, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στα νέα δεδομένα σχετικά με το πώς θα αποτιμώνται οι μακροχρόνιες εγγυήσεις καθώς και οι εφεξής μεγαλύτερες κεφαλαιακές ανάγκες των εταιρειών εξαιτίας της Solvency II, ενώ η Άλκηστις Χριστοφίλου, LSE Εταίρος της Κ. Ρόκας & Συνεργάτες, επικεντρώθηκε στο μεγάλο εύρος δραστηριοτήτων και εφαρμογής οδηγιών των καινούριων εποπτικών αρχών που δημιουργούνται στην Ευρώπη. Γενικότερα οι ομιλητές ανέπτυξαν το θέμα της ετοιμότητας των ασφαλιστικών εταιρειών να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της Solvency II και της εποπτικής αρχής τόσο στην Ελλάδα όσο και πανευρωπαϊκά.

Στο τρίτο πάνελ του συνεδρίου με θέμα «Τα οφέλη της συνεργασίας ιδιωτικής και δημόσιας ασφάλισης» ο κ. Ροβέρτος Σπυρόπουλος, Διοικητής του ΙΚΑ, τόνισε ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια συνεργασίας μεταξύ του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα, ωστόσο «είναι απαραίτητο να γίνουν κάποια βήματα ένα εκ των οποίων είναι και η ανανέωση του νομοθετικού πλαισίου της δημόσιας, της ιδιωτικής και της επαγγελματικής ασφάλισης. Πρέπει να μπούμε στη λογική αναμόρφωσης του διαλόγου για να οικοδομήσουμε τη λειτουργία της δημόσιας και προαιρετικής ασφάλισης και να ξανασυζητήσουμε από την αρχή τις βασικές προϋποθέσεις τόσο των παροχών από το δημόσιο τομέα όσο και της ανάπτυξης παροχών από τον ιδιωτικό τομέα».

Στη συνέχεια η κα Μαργαρίτα Αντωνάκη, Γενική Διευθύντρια της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, ανέφερε ότι «στην Ελλάδα το τελευταίο διάστημα έχουν γίνει αρκετές κινήσεις για την αναμόρφωση του πρώτου πυλώνα, ο οποίος πλήττεται από την οικονομική κρίση, τις δημογραφικές αλλαγές και την ανεργία, όμως δεν υπάρχει πρόοδος όσον αφορά στους άλλους δύο πυλώνες». Πρόσθεσε πως οι ασφαλιστικές εταιρείες πιστεύουν στον τομέα των συντάξεων και προχωρούν σε ανακεφαλοποιήσεις οι οποίες πραγματοποιούνται με χρήματα των μετόχων και όχι του ελληνικού δημοσίου.

Στην έλλειψη κοινού οράματος μεταξύ των φορέων δημόσιας και ιδιωτικής ασφάλισης αναφέρθηκε ο Δρ. Γιώργος Βελιώτης, Γενικός Διευθυντής Ζωής & Υγείας της Interamerican, ο οποίος τόνισε ότι η μεγαλύτερη πρόκληση στη συνεργασία ιδιωτικής και δημόσιας ασφάλισης είναι η υλοποίηση, η εφαρμογή ενός σχεδίου. «Αντί να προσπαθούμε να ανακαλύψουμε από την αρχή τον τροχό πρέπει να συζητήσουμε για την οικοδόμηση των ορθών βημάτων και να εστιάσουμε στην πρωτοβάθμια περίθαλψη, καθώς εκεί αντιμετωπίζονται οι χρόνιες παθήσεις αλλά και οι ελλείψεις του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα».

Στο τέταρτο πάνελ με τίτλο «Το μέλλον της διανομής ασφαλιστικών προϊόντων: Agency, Bancassurance, ανεξάρτητο δίκτυο, direct πωλήσεις και άλλες ανερχόμενες μέθοδοι προώθησης εργασιών»ο κ. Θοδωρής Βαλσαμίδης, Key Account Manager, Carglass, ο οποίος ανέφερε ότι η θραύση κρυστάλλων αποτελεί το 4% του συνόλου των αποζημιώσεων και το 25% του συνόλου των claims, ενώ πρόσθεσε ότι η Carglass διατηρεί αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα 16 εταιρικά καταστήματα.
 
Ο κ. Αντώνης Βαρσαμής, Διευθύνων Σύμβουλος, Easy Insurance Agency, από την πλευρά του, ανέφερε ότι το διαδίκτυο αποτελεί αυτή τη στιγμή παγκόσμια δύναμη αλλά δεν μπορούν να πωληθούν μέσω αυτού όλα τα προϊόντα που μπορεί να πουλήσει ένας ασφαλιστής. Η κα. Σοφία Καλλέργη, Head of Bancassurance, Τράπεζα Πειραιώς, τόνισε ότι η πώληση ασφαλιστικών προϊόντων μέσω της τράπεζας έχει περάσει από το στάδιο της απλής σύστασης στο στάδιο της στοχευμένης προσέγγισης.

Ο κ. Χρήστος Σταυρίδης, Πρόεδρος, Ινστιτούτο Χρηματοοικονομικών Σπουδών, αναφέρθηκε στο μέγεθος της πανευρωπαϊκής ασφαλιστικής αγοράς η οποία παράγει πάνω από 1 τρισ. ευρώ ασφάλιστρα, επενδύει 7 τρισ. ευρώ και απασχολεί 1 εκατομμύριο υπαλλήλους.

Τέλος ο κ. Γιώργος Φουφόπουλος, Επιθεωρητής Πωλήσεων, Εθνική Ασφαλιστική, είπε ότι σε περιόδους που μία εταιρεία θέλει να αναπτυχθεί φτιάχνει δίκτυο, όταν όμως χάνει 30-40% των εργασιών της το δίκτυο χάνει σε παραγωγικότητα καθώς αυξάνει τα κόστη του. Το πραγματικό κόστος ενός agency όμως, σύμφωνα με τον ίδιο βρίσκεται στο 2% επί του χαρτοφυλακίου του.

Στο πέμπτο πάνελ του συνεδρίου οι συμμετέχοντες επικεντρώθηκαν στους αναγκαίους προσανατολισμούς της διαμεσολάβησης για την ποιοτική αναβάθμιση και παραγωγική ανάπτυξη του κλάδου.

Ο κ. Παναγιώτης Ψαριανός, Οικονομολόγος, Διευθύνων Σύμβουλος στην Εταιρία Ελεγκτών – Συμβούλων Επιχειρήσεων «Γραφείο Ψαριανού Α.Ε.», ανέφερε ότι οι επιχειρήσεις εμφανίζουν ελλείψεις τόσο σε επίπεδο οργάνωσης (έρευνα, επιλογή προσωπικού κ.α) όσο και σε επίπεδο χρήσης της τεχνολογίας.

Ο κ. Δημήτρης Ζαφειρίου, Επίτιμος Πρόεδρος της Comergon SA Risk Managers Insurance Brokers μίλησε για τη σημασία της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, που αποτελεί ένα πεδίο στο οποίο η ασφαλιστική αγορά τα τελευταία σαράντα χρόνια δεν έχει σημειώσει καμία πρόοδο. Η διαπίστωση αυτή όπως τόνισε προέρχεται από το γεγονός ότι η «πίτα» στην αγορά δεν έχει μεγεθυνθεί.

Για την τυποποίηση των πληροφοριών των ασφαλιστικών εταιρειών και τη χαμηλή απορρόφηση των τεχνολογικών συστημάτων στην ασφαλιστική αγορά μίλησε ο κ. Παναγιώτης Κατσαϊδώνης, Διευθύνων Σύμβουλος της PK Data. Όπως είπε «το περιβάλλον που καλούμαστε να ενώσουμε θυμίζει τη Βαβέλ, καθώς κάθε ασφαλιστική εταιρεία ακολουθεί στο σύστημά της διαφορετική νοοτροπία. Έτσι οι άνθρωποι που καλούνται να συνεργαστούν με πολλές εταιρείες καλούνται να χειριστούν και πολλά διαφορετικά συστήματα».

Από την πλευρά του ο κ. Δημήτρης Γαβαλάκης, Πρόεδρος του ΠΣΣΑΣ και της ΕΑΔΕ επισήμανε ότι «η εξασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουν οι διαμεσολαβούντες εξαρτάται από τη μηχανογράφηση, την οργάνωση, την τυποποίηση, τις υποδομές και τη λειτουργία κάθε επιχείρησης. Η τεχνολογία δεν έχει αξιοποιηθεί στο βαθμό που πρέπει από τους επαγγελματίες της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, έχουμε όμως καταφέρει μέσω της επικοινωνίας της ΕΑΔΕ και του ΕΕΑ να οργανώσουμε δράσεις για την εκπαίδευση των διαμεσολαβούντων».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v