«Κόκκινες γραμμές» των εμπόρων για την αγορά

Υπέρ της διατήρησης του υπάρχοντος καθεστώτος σε ό,τι αφορά τις εκπτώσεις, τις προσφορές αλλά και τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές τάσσεται η συντριπτική πλειονότητα των εμπόρων μελών της ΕΣΕΕ.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
«Κόκκινες γραμμές» των εμπόρων για την αγορά
Υπέρ της διατήρησης του υπάρχοντος καθεστώτος σε ό,τι αφορά τις εκπτώσεις, τις προσφορές αλλά και τη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές τάσσεται η συντριπτική πλειονότητα των εμπόρων μελών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου.

Οι θέσεις αυτές, όπως αποτυπώνονται στην έρευνα για το πλαίσιο της αγοράς που πραγματοποίησε η ΕΣΕΕ μέσω του Ερευνητικού της Ινστιτούτου και παρουσιάζει σήμερα το Euro2day, είναι επί της ουσίας οι κόκκινες γραμμές που έχει θέσει μέρος του εμπορικού κόσμου στις διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Ανάπτυξης.

Γιατί και μέσα στους κόλπους των λιανεμπόρων υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις και δεν είναι λίγες οι φορές όπου μικροί (ΕΣΕΕ) με μεγάλους (Σύνδεσμος Λιανικών Επιχειρήσεων Ελλάδος - ΣΕΛΠΕ), αλλά και μικροί (ΕΣΕΕ) με μικρούς (Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών - ΕΣΑ) έχουν βρεθεί στα μαχαίρια.

Την ώρα πάντως όπου ο εμπορικός κόσμος, ο οποίος ήταν από τους πρώτους, αν όχι ο πρώτος, που βίωσαν στο πετσί τους την ύφεση, δεν μπορεί να χαράξει κοινή γραμμή, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης διά στόματος του υφυπουργού Αθανάσιου Σκορδά ετοιμάζεται να προχωρήσει σε αναμόρφωση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της αγοράς και να προσπαθήσει να συγκεράσει τι θέλει η αγορά, οι καταναλωτές και η εποχή.

Οι αλλαγές περιλαμβάνουν τη διάρκεια των εκπτώσεων και των προσφορών, ενώ ανοιχτό παραμένει και το θέμα της λειτουργίας των καταστημάτων τις Κυριακές.

Ειδικά για το τελευταίο, παράγοντες δεν αποκλείουν η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης να υιοθετήσει μια σολομώντεια λύση.

Σημειώνεται ότι ο ΕΣΑ τάσσεται υπέρ του ανοίγματος των καταστημάτων 6 Κυριακές τον χρόνο, η θέση του ΣΕΛΠΕ είναι για άνοιγμα ορισμένες Κυριακές τον χρόνο, ενώ η ΕΣΕΕ είναι επί της ουσίας αντίθετη σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, όπως προκύπτει και από σχετικές δηλώσεις του προέδρου της Β. Κορκίδη.

Πάντως, από την έρευνα της ΕΣΕΕ προκύπτει ότι το 61,3% των εμπορικών συλλόγων τάσσεται υπέρ της λειτουργίας μιας επιπλέον Κυριακής τον χρόνο εφόσον υπάρχει σχετική απόφαση του τοπικού εμπορικού συλλόγου, ενώ το 37,3% είναι αντίθετο σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο καθώς πιστεύει πως θα πρέπει να ισχύει ακριβώς ό,τι προβλέπει ο νόμος, για το συγκεκριμένο ζήτημα.

Πάντως, το 86,7% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι οι εξαιρέσεις της κυριακάτικης αργίας, όπως αυτές αναφέρονται από τον νόμο, δεν θα έπρεπε να αλλάξουν.

Αντίθετη άποψη εκφράζει το 13,3%, ενώ το 40% προτείνει ότι θα μπορούσαν καταστήματα να παραμένουν ανοιχτά μία επιπλέον Κυριακή και το 20% κάνει λόγο για δύο επιπλέον Κυριακές.

Αναφορικά με τη διενέργεια των εκπτώσεων, η συντριπτική πλειονότητα (78,7%) των συμμετεχόντων στην έρευνα τάσσεται υπέρ της διατήρησης του ισχύοντος καθεστώτος και διενέργειας των εκπτώσεων 2 φορές τον χρόνο, ενώ το 12% προτείνει τη διεξαγωγή τους 4 φορές και το 4% μιλά για 3 φορές σε ετήσια βάση.

Οι απόψεις των περισσότερων εμπορικών συλλόγων, όσον αφορά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων, συγκλίνουν σε μία περίοδο από 10 μέχρι και 28 ημέρες (48,7%), το 33,3% των ερωτηθέντων επιθυμεί τη διάρκειά τους για έναν περίπου μήνα, ενώ το 43,2% προτείνει μεγαλύτερης διάρκειας χειμερινές εκπτώσεις από 4 έως και 6 εβδομάδες.

Σχεδόν 1 στους 2 εμπορικούς συλλόγους (48,6%) πιστεύει πως οι θερινές εκπτώσεις θα πρέπει να διαρκούν από 10 έως 30 ημέρες, η πλειονότητα όμως των ερωτηθέντων (41,9%) εκτιμά πως η διάρκειά τους θα πρέπει να είναι από 3 εβδομάδες μέχρι και έναν μήνα.
 
Ένα ιδιαίτερα σημαντικό ποσοστό (44,6%) δηλώνει πως οι εκπτώσεις κατά τη θερινή περίοδο θα πρέπει να έχουν διάρκεια από 31 έως 45 ημέρες.

Αναφορικά με την ιδέα των mid season sales για διενέργειά τους δύο φορές τον χρόνο, επιπλέον από τις εκπτώσεις, το 37,3% του δείγματος είναι δεκτικό σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, με την προϋπόθεση την παράλληλη κατάργηση του θεσμού των προσφορών.

Σε ό,τι αφορά το ωράριο λειτουργίας του εμπορικού συλλόγου, 8 στους 10 ερωτηθέντες το κρίνουν ικανοποιητικό, ενώ για 2 στους 10 χρήζει βελτιώσεων.

Συγκεκριμένα, προτείνονται ο καθορισμός ωραρίου από τον εμπορικό σύλλογο ή την τοπική αυτοδιοίκηση με ισχύ και για τα πολυκαταστήματα, εφαρμογή συνεχούς ωραρίου και πιθανή διεύρυνσή του σε ορισμένες περιπτώσεις (για τη χειμερινή περίοδο και για τον Ιούλιο - Αύγουστο) αλλά και νομοθετική ρύθμιση για λειτουργία 45 έως 48 ώρες εβδομαδιαίως για καταστήματα και υπεραγορές.

***Η έρευνα με θέμα το πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v