Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ελ. Βενιζέλος: Πτώση με χαμόγελα το Νοέμβριο

Επιβεβαιώθηκαν και το Νοέμβριο οι ενδείξεις ανάκαμψης της κίνησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, που φάνηκαν στις αρχές του καλοκαιριού. Η χρονιά πάντως κλείνει με πτώση που υπερβαίνει το 10%.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Ελ. Βενιζέλος: Πτώση με χαμόγελα το Νοέμβριο
Επιβεβαιώθηκαν και τον Νοέμβριο οι ενδείξεις ανάκαμψης της κίνησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, που είχαν αρχίσει να καταγράφονται από τις αρχές του καλοκαιριού.

Ειδικότερα, τον περασμένο μήνα το αεροδρόμιο της Αθήνας κατέγραψε μείωση της επιβατικής κίνησης σε ποσοστό 4,3%, με τους επιβάτες να φτάνουν στις 810.000 έναντι 846.590 τον ίδιο μήνα πέρυσι. Στο εσωτερικό της χώρας η μείωση της κίνησης διαμορφώθηκε στο 3,1%, ενώ οι επιβάτες εξωτερικού ήταν μειωμένοι κατά 5%. Αξίζει να αναφέρουμε ότι το 2009 τον Νοέμβριο είχαν διακινηθεί από τον ΔΑΑ περίπου 1,1 εκατομμύριο επιβάτες, αριθμός που έκτοτε βαίνει συνεχώς μειούμενος.

Την περίοδο Ιανουαρίου - Νοεμβρίου η επιβατική κίνηση του ΔΑΑ ανήλθε σε 12,15 εκατομμύρια, μειωμένη κατά 10,5% σε σύγκριση με τα επίπεδα της αντίστοιχης περιόδου του 2011, αντανακλώντας την αρνητική επίδραση της κρίσιμης πολιτικής και οικονομικής κατάστασης της χώρας στην ταξιδιωτική ζήτηση.

Αναλυτικά, το 11μηνο του έτους η επιβατική κίνηση εσωτερικού παρουσίασε μείωση της τάξης του 7,7% κυρίως ως αποτέλεσμα της μειωμένης ταξιδιωτικής ζήτησης των Ελλήνων.

Παράλληλα, η διεθνής κίνηση σημείωσε σημαντικής απώλειες, 11,9%, αντανακλώντας -εκτός από τη μείωση των ταξιδιών των Ελλήνων προς το εξωτερικό- και τη μείωση των ξένων επισκεπτών ως αποτέλεσμα της εύθραυστης εικόνας της πόλης της Αθήνας και της χώρας, αλλά και της επιβράδυνσης των ευρωπαϊκών οικονομιών.

Η μεγαλύτερη πτώση τον Μάιο

Η πτώση της επιβατικής κίνησης έκανε… υψηλό έτους τον Μάιο, οπότε και κατέγραψε υποχώρηση που πλησίασε το 16%. Να θυμίσουμε ότι τον συγκεκριμένο μήνα η αβεβαιότητα στην χώρα μας ήταν πολύ έντονη καθώς οι εκλογές, που είχαν διεξαχθεί στις αρχές του μήνα, δεν είχαν φέρει αποτέλεσμα και η κατάσταση της Ελλάδας αποτυπώνονταν στα διεθνή μέσα ενημέρωσης πολύ ασταθής και αβέβαιη. Ωστόσο, τους επόμενους μήνες ο ρυθμός πτώσης άρχισε να παρουσιάζει μείωση.

Αν λάβουμε υπόψη ότι το 2011 τον Δεκέμβριο ταξίδεψαν από τον ΔΑΑ περίπου 850 χιλιάδες επιβάτες, τότε η φετινή χρονιά αναμένεται να κλείσει περίπου στα 13 εκατομμύρια επιβάτες, δηλαδή περίπου 1,5 εκατομμύριο λιγότεροι σε σχέση με πέρυσι.

Πρόκειται για μεγέθη σαφώς συρρικνωμένα καθώς μόλις λίγα χρόνια νωρίτερα ο ΔΑΑ «φλέρταρε» με τα 17 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ τα μεγέθη ήταν συνεχώς αυξανόμενα. Ωστόσο, η οικονομική κρίση έφερε μεγάλη μείωση της ζήτησης για ταξίδια και πολλές αεροπορικές εταιρείες ήταν αυτές που αποφάσισαν να βγάλουν το αεροδρόμιο της Αθήνας από τους προορισμούς τους.

Σημαντική η κίνηση της Qatar - αλλάζει ο χάρτης

Υπό τις συνθήκες αυτές, η διοίκηση του ΔΑΑ δίνει ιδιαίτερη σημασία στην πρόσφατη απόφαση της Qatar Airways να επιλέξει την Αθήνα ως ενδιάμεσο σταθμό για τις πτήσεις της προς τη Νέα Υόρκη. Πρόκειται, όπως επισημαίνεται με έμφαση, για μια κίνηση που έχει τη δική της αξία την ώρα όπου ο παγκόσμιος αεροπορικός χάρτης αλλάζει και το επίκεντρό του μετατοπίζεται πλέον από το δίπολο Ευρώπης - Αμερικής, που ήταν τα προηγούμενα χρόνια, στην περιοχή της Ασίας.

Χαρακτηριστικό των αλλαγών που ήδη έχουν αρχίσει είναι το γεγονός ότι η αεροπορική αγορά Ασίας - Ειρηνικού αναμένεται ως το 2030 να έχει φτάσει τα 4,5 δισ. επιβάτες, αποκτώντας ηγετική θέση, ενώ σήμερα έχει μεγέθη αντίστοιχα με την ευρωπαϊκή και την αμερικάνικη αγορά με περίπου 1,5 δισ. επιβάτες ετησίως.

Η μεγάλη ζήτηση για αεροπορικές υπηρεσίες προέρχεται πλέον από τις χώρες της Ασίας και του Ειρηνικού κι οι ασιατικές εταιρείες έχουν καρπωθεί την πτώση 30%-35% που κατέγραψε η επιβατική κίνηση των ευρωπαϊκών.

Χαρακτηριστικό, τέλος, είναι ότι ο όγκος των μετακινήσεων επιβατών μεταξύ Ευρώπης και Ασίας που βρίσκεται σήμερα στα 60 εκατ. επιβάτες αναμένεται ότι το 2030 θα έχει ξεπεράσει τα 130 εκατομμύρια.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v