Μεταφορές: Τρεις εμβληματικές αποκρατικοποιήσεις

Η αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της εταιρείας τροχαίου υλικού του ΟΣΕ, της ROSCO, είναι η κορυφαία προτεραιότητα του τομέα μεταφορών του υπουργείου Ανάπτυξης.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Μεταφορές: Τρεις εμβληματικές αποκρατικοποιήσεις
Η αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της εταιρείας τροχαίου υλικού του ΟΣΕ, της ROSCO, η επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης του αεροδρομίου της Αθήνας και η πώληση μέρους ή και του συνόλου της συμμετοχής του Δημοσίου είναι οι κορυφαίες προτεραιότητες του τομέα μεταφορών του υπουργείου Ανάπτυξης.

Πρόκειται για δράσεις που σχεδιάζονται εδώ και καιρό τώρα και φαίνεται ότι βρίσκονται πλέον σε καλό στάδιο ωρίμανσης. Μάλιστα, είναι πολύ πιθανό να περιλαμβάνονται στις αναφορές που θα κάνει σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης παρουσιάζοντας τον προγραμματισμό του έτους που μόλις ξεκίνησε.


Τρία σχήματα για τα αεροδρόμια της περιφέρειας

Οι αποκρατικοποιήσεις ενδιαφέροντος του τομέα μεταφορών αναμένεται να ξεκινήσουν από τα περιφερειακά αεροδρόμια, για τα οποία η προκήρυξη των διαγωνισμών αναμένεται ως το τέλος Φεβρουαρίου, αφού όμως πρώτα τακτοποιηθούν σημαντικές εκκρεμότητες που παραμένουν.

Οι περιφερειακοί αερολιμένες της Ελλάδας, δηλαδή όλα τα αεροδρόμια της χώρας, πλην του αεροδρομίου της Αθήνας, που εξυπηρετούν τη μισή εισερχόμενη κίνηση στη χώρα, περίπου 20 εκατ. επιβάτες τον χρόνο, συγκεντρώνουν σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον.

Μεταξύ άλλων, στο εγχείρημα αποκρατικοποίησης αναμένεται να συμμετάσχουν η ισπανικών συμφερόντων Hochtief, η γερμανική Fraport, η γαλλική Vinci αλλά και η αργεντίνικη Corporacion America, εταιρείες ηγέτιδες στον χώρο της ανάπτυξης και διαχείρισης αεροδρομίων.

Το σχέδιο προβλέπει την αποκρατικοποίηση αριθμού αεροδρομίων, ο οποίος, ανάλογα με το ενδιαφέρον που θα υπάρξει θα κυμανθεί από 13 έως 22.

Σίγουρη θεωρείται η εκδήλωση ενδιαφέροντος για τα 13 μεγάλα αεροδρόμια, δηλαδή γι' αυτά που εξυπηρετούν περισσότερους από 250.000 επιβάτες τον χρόνο. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι αερολιμένες Θεσσαλονίκης, Ρόδου, Χανίων, Κέρκυρας και Κω που εξυπηρετούν περισσότερους από 1 εκατ. επιβάτες, ενώ την ομάδα συμπληρώνουν τα μεσαία αεροδρόμια Ζάκυνθος, Σαντορίνη, Μυτιλήνη, Μύκονος, Σάμος, Κεφαλονιά, Άκτιο και Καβάλα, που σε ετήσια βάση έχουν επιβατική κίνηση που κυμαίνεται από 250.000 έως 1 εκατ. επιβάτες.

Τελευταίες πληροφορίες κάνουν λόγο για τη σύσταση τριών ομάδων και την προκήρυξη αντίστοιχων διαγωνισμών: μιας ομάδας για τα νησιά Βορείου Ελλάδος και Ιονίων Νήσων (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Κέρκυρα, Ζάκυνθος, Νέα Αγχίαλος, Σκιάθος), άλλης ομάδας για τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα (Ρόδος, Κως, Μύκονος, Σαντορίνη) και μιας τρίτης ομάδας για την Κρήτη (Ηράκλειο, Χανιά). Σε αυτές πιθανόν να ενταχθούν και κάποια από τα μικρότερα αεροδρόμια.

Προς το παρόν, όλα τα τοπικά αεροδρόμια ανήκουν στο ελληνικό δημόσιο χωρίς να έχουν καμία εταιρική δομή, και είναι υπό την επίβλεψη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Φιλοδοξία του υπουργείου Ανάπτυξης και του ΤΑΙΠΕΔ είναι η ανάδειξη της σημαντικής κρυφής αξίας που έχουν μέσω της βελτίωσης της χρήσης των υποδομών των αεροδρομίων, και τη δυνατότητα εμπορικής ανάπτυξης και ανάπτυξης των ακινήτων.


ΔΑΑ: Το ξεκαθάρισμα στη Hochtief φέρνει εξελίξεις

Θα είναι το 2013 η χρονιά που θα προχωρήσει η επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης του αεροδρομίου της Αθήνας και η πώληση μέρους ή και του συνόλου της συμμετοχής του Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο του αερολιμένα; Πρόκειται, ασφαλώς, για ένα δύσκολο εγχείρημα καθώς σχεδιάζεται πολύ καιρό, περί τα δύο χρόνια, αλλά δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί.

Τα εσωτερικά προβλήματα της γερμανικής Hochtief, με τη μάχη που διεξήχθη για τον μετοχικό έλεγχο της εταιρείας, είχαν ως αποτέλεσμα τα σχέδια να παραμείνουν επί χάρτου.

Πάντως το ξεκαθάρισμα που σημειώθηκε προ διμήνου, και οδήγησε στον ορισμό νέου -ισπανικού- μάνατζμεντ στη Hochtief, εκτιμάται ότι θα επιτρέψει να προχωρήσουν οι διαπραγματεύσεις με όλα τα ενδεχόμενα ανοικτά. Εξαιρετικά πιθανό, εφόσον υπάρξουν οι προϋποθέσεις, είναι το ενδεχόμενο το Δημόσιο να αποχωρήσει πλήρως από τη μετοχική σύνθεση του αεροδρομίου της Αθήνας.


ΤΡΑΙΝΟΣΕ - ROSCO: Σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον

Η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της εταιρείας τροχαίου υλικού του ΟΣΕ, της ROSCO, βρίσκεται πολύ ψηλά στις προτεραιότητες τους αρμόδιου υπουργείου. Και στην περίπτωση αυτή πρέπει προηγουμένως να ρυθμιστούν ζητήματα που παραμένουν εκκρεμή καθώς ακόμη η υπόθεση των σιδηροδρόμων δεν έχει ξεμπλέξει από τα γρανάζια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία έχει βάλει στο μικροσκόπιό της τα ζητήματα κρατικών ενισχύσεων προς τον ΟΣΕ.

Τόσο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και η ROSCO θεωρείται βέβαιο ότι έχουν τη δυνατότητα να προσελκύσουν σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον.

Η εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού φαίνεται ότι βρίσκεται στο στόχαστρο μεγάλων διεθνών εταιρειών καθώς ενδιαφέρον φέρονται να εκδηλώνουν εταιρείες με ηγετική θέση στον κλάδο όπως Alstom, Bombardier και Siemens.

Παρότι, προς το παρόν, η λειτουργία της εταιρείας, η οποία λειτουργούσε ως γενική διεύθυνση του ΟΣΕ, είναι ζημιογόνος, αφού ο μοναδικός της πελάτης είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι προοπτικές της για το μέλλον είναι πολύ καλές.

Σημαντικό πλεονέκτημά της θεωρείται η τεχνογνωσία στη βαριά συντήρηση συρμών, εμπειρία που αναμένεται ότι στο προσεχές μέλλον θα είναι εξαιρετικά χρήσιμη με δεδομένο ότι τα επόμενα χρόνια η ΣΤΑΣΥ θα πρέπει να κάνει βαριά συντήρηση σε μεγάλο αριθμό συρμών που διαθέτει.

Την ίδια ώρα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία έχει πλέον κερδοφόρα λειτουργία, με τις επιτυχημένες συμφωνίες του τελευταίου διαστήματος και ιδίως αυτή με την Cosco και την HP, που αναμένεται να αρχίσει να αποδίδει καρπούς το 2103, φαίνεται να βρίσκεται στο στόχαστρο μεγάλων ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών οργανισμών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v