Τα κυβερνητικά σχέδια για το Καστέλι

Κατόπιν μακράς και ωρίμου(;) σκέψεως, η απόφαση ελήφθη: το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου θα κατασκευαστεί με τη διεξαγωγή μεμονωμένου διαγωνισμού. Τα σοβαρά ερωτήματα που ανακύπτουν.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Τα κυβερνητικά σχέδια για το Καστέλι
Κατόπιν μακράς και ωρίμου(;) σκέψεως, η απόφαση ελήφθη: το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου θα κατασκευαστεί με τη διεξαγωγή μεμονωμένου διαγωνισμού, ξεχωριστού από αυτούς που θα γίνουν για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων.

Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης Κωστή Χατζηδάκη, η διαφορετική φύση των δύο διαγωνισμών, καθώς στη μία περίπτωση έχουμε να κάνουμε με κατασκευή εξαρχής ενός νέου αεροδρομίου, που απευθύνεται και σε κατασκευαστές, και στην άλλη με διαχείριση λειτουργούντων αεροδρομίων, που απευθύνεται σε εταιρείες διαχείρισης, υπαγόρευσε την τελική απόφαση.

Η επιλογή αυτή, πάντως, δημιουργεί σοβαρά ερωτήματα για το πώς θα μπορέσει να υλοποιηθεί καθώς την ίδια ώρα το υφιστάμενο αεροδρόμιο του Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» θα εκχωρηθεί σε παραχωρησιούχο μαζί με ομάδα άλλων αεροδρομίων.
 
Ως αποτέλεσμα της επιλογής αυτής δεν μπορεί να αποκλειστεί είτε μειωμένο ενδιαφέρον για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου, είτε μειωμένο ενδιαφέρον για την ομάδα στην οποία θα ενταχθεί το υφιστάμενο αεροδρόμιο της πόλης.

Μάλιστα, δεν ήταν λίγοι οι κατασκευαστές που το προηγούμενο διάστημα ζητούσαν την ένταξη όλων των αεροδρομίων της Κρήτης σε μία ομάδα, προκειμένου να εξασφαλιστεί η επιτυχία του εγχειρήματος για την κατασκευή νέου αερολιμένα στο Καστέλι.


Κλειδί η συμμετοχή της ΕΤΕπ

Βεβαίως να αναφέρουμε ότι η προώθηση της κατασκευής του έργου τελεί υπό την αίρεση τόσο της ολοκλήρωσης της διαπραγμάτευσης για την επανεκκίνηση των αυτοκινητοδρόμων, όσο και της εξασφάλισης της συμφωνίας της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για τη χρηματοοικονομική στήριξη του έργου.

Σύμφωνα με τα τεύχη δημοπράτησης του προηγούμενου διαγωνισμού, που κηρύχθηκε άγονος, η ΕΤΕπ επρόκειτο να δανειοδοτήσει το έργο με ποσό 220 εκατομμυρίων ευρώ επί συνολικού προϋπολογισμού 850 - 900 εκατ. ευρώ.

Φυσικά, υπό τις νέες οικονομικές συνθήκες και δυνατότητες της χώρας, δεν αποκλείεται να υπάρξει περιορισμός του φυσικού αντικειμένου του έργου και κατ’ επέκταση του προϋπολογισμού. Το πλέον πιθανό θεωρείται ο περιορισμός του διαδρόμου προσγείωσης - απογείωσης στα 3,2 χιλιόμετρα αντί των 3,8 χλμ., που προβλέπονταν αρχικώς.

Θολό είναι το τοπίο και σε ό,τι αφορά την κρατική συμμετοχή στο έργο, που σύμφωνα με το αρχικό τεύχος δημοπράτησης θα ήταν στο 55%, έναντι 45% για τον παραχωρησιούχο, καθώς από την πλευρά των κατασκευαστικών ζητούνταν μείωση της συμμετοχής του Δημοσίου στη μικτή εταιρεία.

Να σημειώσουμε ότι στον διαγωνισμό που κηρύχθηκε άγονος τον Νοέμβριο του 2011 δεν κατατέθηκε καμία προσφορά, παρότι κατά καιρούς είχαν εκφράσει το ενδιαφέρον τους περισσότεροι από δέκα όμιλοι.

Βασικό ζητούμενο και πρόβλημα είναι η βιωσιμότητα του έργου. Για την κατασκευή του θα χρησιμοποιηθεί το μοντέλο του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος. Ωστόσο, στο μοντέλο αυτό πρέπει να γίνουν ουσιαστικές βελτιώσεις που θα συνίστανται κυρίως στην οικονομική επιβάρυνση των χρηστών.

Σε περίπτωση όπου το αεροδρόμιο στο Καστέλι είναι ακριβό, δεν αποκλείεται να υπάρξει πρόβλημα βιωσιμότητας καθώς είναι πολύ πιθανόν ο αριθμός πτήσεων που σήμερα εξυπηρετείται από το αεροδρόμιο Ηρακλείου να κατευθυνθεί προς το αεροδρόμιο Χανίων, ενώ κάποιοι δεν αποκλείουν ως εναλλακτική επιλογή ακόμη και αυτήν του αεροδρομίου της Σητείας.

Να σημειωθεί ότι το υφιστάμενο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο είναι το δεύτερο της χώρας κι εξυπηρετεί περίπου 5 εκατ. επιβάτες ετησίως.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v