Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Συγκοινωνίες:Σύγκρουση διοίκησης-εργαζομένων

Ένα βήμα πριν από τη σύγκρουση βρίσκονται πλέον η κυβέρνηση και οι εργαζόμενοι σε μετρό, ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και τραμ. Νέα απεργία σήμερα για πέμπτη συνεχόμενη μέρα. Έρχονται προσφυγές από τη διοίκηση.  

  • της Μάρως Τσαντήλα
Συγκοινωνίες:Σύγκρουση διοίκησης-εργαζομένων
Ενα βήμα πριν από τη σύγκρουση βρίσκονται πλέον η κυβέρνηση και οι εργαζόμενοι στα μέσα σταθερής τροχιάς, δηλαδή μετρό, ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και τραμ.

Από τη μία, οι εργαζόμενοι κλιμακώνουν τις απεργιακές κινητοποιήσεις τους αντιδρώντας στην κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και στην εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου. Από την άλλη, η διοίκηση της εταιρείας προσφεύγει δικαστικά κατά των κινητοποιήσεων, ενώ η κυβέρνηση διαμηνύει ότι υπάρχουν όρια και οι νόμοι θα εφαρμοστούν.

Σήμερα Δευτέρα, για πέμπτη συνεχόμενη ημέρα, το μετρό θα είναι ακινητοποιημένο λόγω της νέας 24ωρης απεργίας που αποφάσισε το επιχειρησιακό Σωματείο Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών (ΣΕΛΜΑ), το οποίο και απειλεί με απεργίες διαρκείας.

Επίσης, ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος και το τραμ θα λειτουργήσουν από τις 8 το πρωί έως τις 4 το απόγευμα.

Για αύριο Τρίτη, 22 Ιανουαρίου, τα μέσα σταθερής τροχιάς θα πραγματοποιήσουν στάση εργασίας από τις 12 το μεσημέρι έως τις 4 το απόγευμα, μετά από απόφαση των σωματείων της ΣΤΑΣΥ Α.Ε.

Ωστόσο, το τι μέλλει γενέσθαι την αυριανή μέρα θα εξαρτηθεί από τη στάση του Σωματείου Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών (ΣΕΛΜΑ) το οποίο, ως φαίνεται, έχει διαχωρίσει τη θέση του.

Χαρακτηριστικό είναι ότι και σήμερα τα υπόλοιπα σωματεία του μετρό είχαν αποφασίσει το μέσο να λειτουργήσει από τις 8 το πρωί έως τις 4 το απόγευμα, ωστόσο το ΣΕΛΜΑ προχώρησε στην κήρυξη νέας απεργίας από την έναρξη ως τη λήξη της λειτουργίας του μέσου.

Η πολυήμερη ακινητοποίηση του μετρό έχει προκαλέσει πολύ σοβαρά προβλήματα στις μετακινήσεις στην πρωτεύουσα, τα οποία κατέστησαν ακόμη εντονότερα τα καιρικά φαινόμενα.

Η κατάσταση αυτή έχει προκαλέσει έντονη δυσαρέσκεια στην κυβέρνηση και κύκλοι του υπουργείου Μεταφορών μέσα στο Σαββατοκύριακο δήλωναν κατηγορηματικά ότι "η απεργία είναι δικαίωμα των εργαζομένων, αλλά υπάρχουν όροι και όρια και σε κάθε περίπτωση ο νόμος θα εφαρμοστεί χωρίς εξαιρέσεις".

Στο ίδιο κλίμα ήταν τις προηγούμενες μέρες και οι δηλώσεις του υπουργού Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος ξεκαθάρισε ότι είναι απόφαση της κυβέρνησης να μην υπάρξουν εξαιρέσεις από την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου.


Στη Δικαιοσύνη προσφεύγει η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ
 
Παράνομες είναι οι εξαγγελθείσες απεργίες και στάσεις εργασίας, σύμφωνα με τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, η οποία πρόκειται σήμερα να προσφύγει στη Δικαιοσύνη κατά των κινητοποιήσεων.

Η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, "με βάση τις προβλέψεις του Νόμου και συμμεριζόμενη την ταλαιπωρία που υφίστανται οι πολίτες, αλλά και τις επιπτώσεις στην οικονομική ζωή της πόλης, σήμερα Δευτέρα 21 Ιανουαρίου, με το άνοιγμα των αρμόδιων δικαστηρίων, θα κινήσει τη νόμιμη διαδικασία, προσφεύγοντας στη Δικαιοσύνη, για την αποκατάσταση της νομιμότητας και την ομαλή διεξαγωγή των δρομολογίων".

Σύμφωνα με τη διοίκηση, "τα σωματεία των εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ Α.Ε. εξαγγέλλουν απεργιακές κινητοποιήσεις χωρίς να τηρούν τα προβλεπόμενα από τον Νόμο για τις συγκοινωνιακές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, η λειτουργία των οποίων έχει ζωτική σημασία για την εξυπηρέτηση των βασικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου.

Στις συγκοινωνιακές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας είναι απαραίτητη η τήρηση των προθεσμιών του Νόμου για την εξαγγελία απεργιακών κινητοποιήσεων, καθότι απαιτείται ιδιαίτερη προετοιμασία για την ενημέρωση και καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού από άλλα μεταφορικά μέσα".


Ειδικότερα, αναφέρεται πως "η νόμιμη ενάσκηση του απεργιακού δικαιώματος μεταξύ των άλλων απαιτεί από τα σωματεία των εργαζομένων:

α) να προειδοποιήσουν την εταιρεία 24 τουλάχιστον ώρες πριν από την πραγματοποίησή της χωρίς στην προθεσμία αυτή να συμπεριλαμβάνονται οι εξαιρέσιμες ημέρες και αυτή του Σαββάτου,

β) να γνωστοποιήσουν τα αιτήματα και τους λόγους που τα θεμελιώνουν, προ τεσσάρων πλήρων ημερών, με έγγραφο που κοινοποιείται με δικαστικό επιμελητή στην εταιρεία (ως εργοδότη), στο Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων που ασκεί τη σχετική εποπτεία και στο Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλειας και Πρόνοιας,

γ) να διαθέσουν προσωπικό προς αντιμετώπιση των στοιχειωδών αναγκών του κοινωνικού συνόλου κατά τη διάρκεια των εν λόγω στάσεων και

δ) να προσκαλέσουν την εταιρεία σε δημόσιο διάλογο".


Από την πλευρά των εργαζομένων, πάντως, εκείνο που επισημαίνεται είναι ότι η εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου θα οδηγήσει, για μία ακόμη φορά, σε οριζόντιες περικοπές στους μισθούς, της τάξης του 25%, διατηρώντας τις διαφορές που υπάρχουν.

Να σημειωθεί, τέλος, ότι οι προϋπολογισμοί των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών προβλέπουν μεγάλη μείωση των δαπανών μισθοδοσίας για το 2012.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v