Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σούπερ μάρκετ:Οριακή πτώση 1,4% των τιμών το 2012

Οριακή μείωση της τάξεως του 1,4% κατέγραψαν οι τιμές στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ την περασμένη χρονιά σε σχέση με το 2011, σύμφωνα με τη μηνιαία έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Σούπερ μάρκετ:Οριακή πτώση 1,4% των τιμών το 2012
Οριακή μείωση της τάξεως του 1,4% κατέγραψαν οι τιμές στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ την περασμένη χρονιά σε σχέση με το 2011, σύμφωνα με τη μηνιαία έκθεση του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) για τις τιμές 843 κωδικών προϊόντων στα μεγάλα σούπερ μάρκετ όλης της Ελλάδας (τρόφιμα και είδη παντοπωλείου).

Ο αντίστοιχος δείκτης που δεν περιλαμβάνει τις αυξήσεις του ΦΠΑ παρουσίασε μεγαλύτερη μείωση κατά 1,8%, εξαιτίας της απορρόφησης μέρους της αύξησης του ΦΠΑ στα αναψυκτικά (από 13% σε 23%) που επιβλήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2011.

Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, η αποκλιμάκωση των τιμών έκανε την εμφάνισή της από το δεύτερο τρίμηνο του 2012 και είναι σημαντικά μεγαλύτερη το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Ενδεικτικό είναι ότι οι τιμές κατά μέσο όρο εμφάνισαν στη συνέχεια συνολική πτώση 3,1% από τον Μάρτιο ως τον Δεκέμβριο, κλείνοντας τη χρονιά σε επίπεδα τιμών του 2009.

Χαρακτηριστικό είναι επίσης πως ο μήνας Δεκέμβριος 2012 είχε κατά 3% χαμηλότερο δείκτη από τον Δεκέμβριο του 2011 (αυξημένου ενδιαφέροντος λόγω των εορτών).

Ιδιαίτερα αξιοσημείωτη είναι η εξέλιξη του δείκτη τιμών όταν αφαιρεθούν οι επιδράσεις των συνεχών αυξήσεων του ΦΠΑ. Σε αυτήν την περίπτωση, ο δείκτης παρουσιάζει μείωση την τριετία 2010-2012 σχεδόν 5%, ιδιαίτερα θετική εξέλιξη αν ληφθούν υπόψη οι σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών και της ενέργειας (καύσιμα και ηλεκτρική ενέργεια).

Η πτωτική πορεία του δείκτη του ΙΕΛΚΑ είναι κυρίως αποτέλεσμα των μειώσεων στα είδη παντοπωλείου (πρόκειται για τα είδη καθαριότητας, οικιακής και προσωπικής υγιεινής), τα οποία παρουσίασαν μείωση 3,3%, επηρεαζόμενα σε μικρότερο βαθμό από εξελίξεις στις διεθνείς τιμές των πρώτων υλών.

Πτωτικά, αλλά με μικρότερη τάση, κινήθηκαν και τα τρόφιμα, παρουσιάζοντας συνολική υποχώρηση μόλις 0,5%.

Ο Γενικός Δείκτης Οργανωμένου Λιανεμπορίου του ΙΕΛΚΑ, που βασίζεται στα πρωτογενή δεδομένα που παρέχει το επίσημο παρατηρητήριο τιμών (www.e-prices.gr) της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή (Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας), προκύπτει από την ανάλυση των 843 κωδικών για τους οποίους υπάρχουν συνεχώς διαθέσιμα στοιχεία όλο το έτος, από τους περίπου 1.500 που είναι συνολικά διαθέσιμοι.

Η δειγματοληψία περιλαμβάνει πάνω από 1.000 σημεία πώλησης σούπερ μάρκετ σε όλη την Ελλάδα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v
Απόρρητο