Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Eurobank: Δώστε προτεραιότητα στους εξαγωγείς

Η διαδικασία εξόφλησης ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου είναι αναγκαίο να λάβει υπόψη της την ανάγκη για επανεκκίνηση της οικονομίας και το νέο εξωστρεφές αναπτυξιακό υπόδειγμα, τονίζει η Εurobank σε ανάλυσή της.

Eurobank: Δώστε προτεραιότητα στους εξαγωγείς
Η διαδικασία εξόφλησης ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου είναι αναγκαίο να λάβει υπόψη της την ανάγκη για επανεκκίνηση της οικονομίας και το νέο εξωστρεφές αναπτυξιακό υπόδειγμα, τονίζει η Εurobank σε ανάλυσή της.

Όπως σημειώνει, το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών (όπως φαίνεται και στην πρόσφατη έκθεση του ΔΝΤ για το πρόγραμμα Σταθεροποίησης της Ελληνικής Οικονομίας) αναμένεται να εξοφληθεί μέχρι το τέλος του 2013. Μέχρι το τέλος του 2013 θα διατεθούν συνολικά €8,5 δισ. για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές.

«Επισημαίνουμε για άλλη μία φορά ότι η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων και των επιστροφών φόρων, παρόλο που δίνει ανάσα στην οικονομία, δεν είναι πανάκεια. Μέρος μόνο από τα εξοφλούμενα κεφάλαια αναμένεται να περάσει στην πραγματική οικονομία, αφού μεγάλο μέρος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων αφορά εισαγωγές προϊόντων (π.χ. φάρμακα). Το ήδη υπάρχον κλίμα αβεβαιότητας για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας είναι πιθανό να οδηγήσει μέρος των κεφαλαίων από την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τραπεζικούς λογαριασμούς του εσωτερικού ή του εξωτερικού.

Με δεδομένο ότι η κυβέρνηση φαίνεται να υποστηρίζει τον προσανατολισμό από το καταναλωτικό υπόδειγμα της ελληνικής οικονομίας προς ένα νέο εξωστρεφές υπόδειγμα, θα έπρεπε και η αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών να ξεκινήσει από τις αποπληρωμές ΦΠΑ προς εξαγωγικές εταιρείες. Αντίθετα, από τον πίνακα που δημοσίευσε το Υπουργείο Οικονομικών φαίνεται ότι η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών ξεκίνησε από την εξόφληση οφειλών προς δημοσίους υπαλλήλους κ.τ.λ.».

Όπως συμπληρώνει η Εurobank, η διαδικασία καταγραφής των ληξιπρόθεσμων οφειλών, παρόλο που έχει βελτιωθεί σημαντικά, απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί πλήρως αποτελεσματική. «Συνεπώς δε θα μπορούσαμε να αποκλείσουμε αρνητικές εκπλήξεις στην εξέλιξη του δημοσιονομικού ελλείμματος του 2012 εξαιτίας μη καταγραφής ή λανθασμένης καταγραφής των ληξιπρόθεσμων οφειλών ή των εκκρεμών επιστροφών φόρων του Δημοσίου. Άλλωστε, και στην έκθεση του ΔΝΤ επισημαίνεται ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές αποτελούν μια διαρκή πηγή κινδύνου».

Μια βιώσιμη λύση για τη βελτίωση της ρευστότητας απαιτεί, πέρα από την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, συγκεκριμένη στόχευση στο είδος των οφειλών που εξοφλούνται κατά προτεραιότητα καθώς και επιπλέον μέτρα για την επανεκκίνηση της οικονομίας (βλέπε ΕΣΠΑ, επανεκκίνηση μεγάλων έργων κ.τ.λ.).

Η Eurobank σημειώνει ότι η ελληνική κυβέρνηση στο αμέσως επόμενο διάστημα είναι αναγκαίο να εκμεταλλευτεί το παράθυρο ευκαιρίας που της δίνεται από τις αγορές (μείωση περιθωρίων αποδόσεων των ελληνικών ομολόγων κατά 64% σε σχέση με το επίπεδό τους πριν από τις εκλογές της 17ης Ιουνίου 2012) για να συνεχίσει την εύρυθμη ολοκλήρωση του προγράμματος των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.


Εφικτή η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων

Η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων για το 2012 είναι δυνατή με δεδομένη την αποφυγή δυσάρεστων εκπλήξεων από την πλευρά των δαπανών, τονίζει η ανάλυση.

Σύμφωνα με την Εισηγητική Έκθεση του Προϋπολογισμού 2013, ο επίσημος ενοποιημένος στόχος κατά ESA95 για το συνολικό έλλειμμα του 2012 είναι -6,6% του ΑΕΠ, ενώ αντίστοιχα ο στόχος για το πρωτογενές έλλειμμα είναι -1,2% του ΑΕΠ. «Θεωρούμε ότι τόσο ο στόχος για το συνολικό έλλειμμα όσο και ο στόχος για το πρωτογενές έλλειμμα μπορούν να επιτευχθούν με δεδομένο ότι θα αποφευχθούν αρνητικές εκπλήξεις από την πλευρά των δαπανών (ληξιπρόθεσμες οφειλές, εκκρεμείς επιστροφές φόρων κ.τ.λ.). Το πρόσφατο πρόγραμμα επαναγοράς χρέους (Δεκέμβριος 2012) συνέβαλε σημαντικά στην επίτευξη των στόχων του ελλείμματος», υποστηρίζει η Eurobank.

Πιο αναλυτικά, τα έσοδα της Γενικής Κυβέρνησης για την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2012, χωρίς να συνυπολογίζονται οι ενδοκυβερνητικές συναλλαγές, ήταν €83 δισ., μειωμένα κατά 3,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Αντίστοιχα, τα έξοδα της Γενικής Κυβέρνησης για την ίδια περίοδο και χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοκυβερνητικές συναλλαγές, ήταν €82,6 δισ., μειωμένα κατά 7,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011.

Οι δαπάνες για τόκους σε μη ενοποιημένη βάση ήταν €13 δισ. μειωμένες κατά 24,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2011. Η μείωση των δαπανών για τόκους οφείλεται στην εφαρμογή του PSI τον Μάρτιο του 2012 αλλά και στο πρόσφατο πρόγραμμα επαναγοράς χρέους (Δεκέμβριος 2012).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v