Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πώς θα μοιραστεί το ΕΣΠΑ του 2014-2020

Με ανοικτά ακόμη μέτωπα από το Γ΄ ΚΠΣ και καθυστερήσεις σε αρκετά εκ των 181 έργων "σημαίες" από το τρέχον ΕΣΠΑ, η κυβέρνηση καλείται να αποδείξει ότι μπορεί να απορροφήσει τους κοινοτικούς πόρους.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Πώς θα μοιραστεί το ΕΣΠΑ του 2014-2020
Με ανοικτά ακόμη μέτωπα (ημιτελή έργα) από το Γ΄ ΚΠΣ και καθυστερήσεις σε αρκετά εκ των 181 έργων "σημαίες" από το τρέχον ΕΣΠΑ, η κυβέρνηση καλείται να αποδείξει ότι μπορεί να απορροφήσει τους κοινοτικούς πόρους και να μην αφήσει στη μέση την ανέλπιστη, για πολλούς, απόφαση της συνόδου κορυφής με την οποία εξασφαλίζει κονδύλια 18,4 δισ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ.

Ο αγώνας για την απορρόφηση των παλαιών, πόσο μάλλον και των νέων κονδυλίων, δεν είναι ταχύτητας, αλλά μαραθώνιος, και τα κονδύλια, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, μεταξύ των οποίων και ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης, αποτελούν ίσως την τελευταία ευκαιρία για να βγούμε από την κρίση.

Οι ίδιοι σημειώνουν ότι είναι τεράστια η ευθύνη των αρμόδιων υπουργείων να μην επαναληφθεί η αποτυχία του ΕΣΠΑ 2007-2013, να υπάρξει έγκαιρα ο καλύτερος δυνατός σχεδιασμός και το maximum απορροόφησης ώστε "να μην χαθεί ξανά ούτε 1 ευρώ από τα κοινοτικά κονδύλια".

Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, μέσα στην εβδομάδα αναμένεται ευρεία κυβερνητική σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, με στόχο το αργότερο μέχρι το καλοκαίρι να σχεδιαστεί το νέο ΕΣΠΑ.

Πρώτο βήμα προς την επίτευξη του στόχου αυτού η συνάντηση που θα έχει ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης με τους εκπροσώπους των διαχειριστικών αρχών, πιθανότατα την ερχόμενη Τετάρτη, ώστε να ξεκινήσει ο σχεδιασμός των προγραμμάτων, με βασικό πυλώνα το δεκαετές μοντέλο ανάπτυξης που ετοιμάζουν το ΙΟΒΕ και το ΚΕΠΕ.

Σημειώνεται ότι η Ελλάδα έχει λαμβάνειν πάνω από 14,5 δισ. μόνο από το νέο ΕΣΠΑ, συν 1,8 δισ. ευρώ για την αγροτική ανάπτυξη, που μένουν αλώβητα. Παράλληλα, αναμένεται να δοθούν στη χώρα περίπου 2 δισ. ευρώ από την αναθεώρηση της συμμετοχής της Ελλάδας στα κοινοτικά κονδύλια, λόγω της μεγάλης μείωσης του ΑΕΠ της χώρας.

Παράλληλα, η Αθήνα θα ενισχυθεί από το ταμείο για την αντιμετώπιση της ανεργίας, που συστήνεται με τον νέο προϋπολογισμό της Ε.Ε., και θα λάβει 500 εκατ. ευρώ για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης.


Η κατανομή των κονδυλίων

Σύμφωνα με όσα έκανε γνωστά το υπουργείο Ανάπτυξης, προβλέπονται:

-6,34 δισ. ευρώ να κατευθυνθούν στις λιγότερο ανεπτυγμένες περιφέρειες,

-3,41 δισ. ευρώ στο Ταμείο Συνοχής, δηλαδή σε έργα περιβάλλοντος και μεταφορές,

-2,5 δισ. ευρώ στις ανεπτυγμένες περιφέρειες,

-2,1 δισ. ευρώ στις περιφέρειες που βρίσκονται στο ενδιάμεσο στάδιο ανάπτυξης,

-1,8 δισ. ευρώ στην αγροτική ανάπτυξη,

-210 εκατ. ευρώ σε διακρατικά έργα,

-160 εκατ. ευρώ στη νεανική απασχόληση, ενώ

-2 δισ. ευρώ επιπλέον αναμένεται να διατεθούν το 2016 μετά την αναθεώρηση των στοιχείων με βάση την ύφεση.

Επιπλέον, πέρα από το οικονομικό όφελος που προκύπτει για την Ελλάδα, με τις αποφάσεις υιοθετείται σειρά κανονιστικών ρυθμίσεων, που αναμένεται να διευκολύνουν σημαντικά την υλοποίηση των προγραμμάτων.

Συγκεκριμένα:

•Προβλέφθηκε για τις περιφέρειες της Αττικής και της Δυτ. Μακεδονίας σημαντικά αυξημένο ποσοστό συγχρηματοδότησης (80%), σε σχέση με την αρχική πρόταση της Επιτροπής (50% και 60% αντίστοιχα).

•Δόθηκε η δυνατότητα προσαύξησης όλων των ισχυόντων ποσοστών συγχρηματοδότησης κατά 10% στις χώρες που βρίσκονται σε πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής, όπως η Ελλάδα.

•Για τις χώρες αυτές θα ισχύσει μεγαλύτερη προκαταβολή κατά την έναρξη των προγραμμάτων (1,5% τον πρώτο χρόνο, 1,5% τον δεύτερο και 1% τον τρίτο αντί για 1%, 1% και 1% αντίστοιχα).

•Μετά την άρση των σχετικών περιορισμών, ο ΦΠΑ, στην περίπτωση που δεν ανακτάται, θα είναι επιλέξιμος για συγχρηματοδότηση, για το σύνολο των παρεμβάσεων.

•Ο αρχικά προβλεφθείς κανόνας Ν+2 χαλάρωσε κατά έναν χρόνο, δίνοντας μεγαλύτερο χρονικό περιθώριο για την υλοποίηση των παρεμβάσεων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v