Εργολάβοι:Σεπτέμβριο οι μπουλντόζες στους άξονες

Τον Σεπτέμβριο προβλέπουν οι εργολάβοι πως θα ξεκινήσουν τα έργα στους τέσσερις βαλτωμένους οδικούς άξονες, την ίδια στιγμή που το υπουργείο Ανάπτυξης ζητά δεσμεύσεις πως θα τα ολοκληρώσουν εντός 18μήνου.

Εργολάβοι:Σεπτέμβριο οι μπουλντόζες στους άξονες
Τον Σεπτέμβριο προβλέπουν οι εργολάβοι πως θα ξεκινήσουν τα έργα στους τέσσερις βαλτωμένους οδικούς άξονες, την ίδια στιγμή που το υπουργείο Ανάπτυξης ζητά δεσμεύσεις πως θα τα ολοκληρώσουν εντός 18μήνου, ώστε να μη χαθούν εκατομμύρια ευρώ από το ΕΣΠΑ.

Παρά το γεγονός πως οι επαφές του ειδικού μεσολαβητή της κυβέρνησης Ευθ. Βιδάλη με τις τράπεζες έχουν πυκνώσει, όσοι παρακολουθούν τη διαδικασία θεωρούν πως είναι αδύνατον «να μπουν μπουλντόζες πριν από το Πάσχα», όπως έχει εξαγγείλει ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης.

Πολλές από τις περίπου 30 τράπεζες που χρηματοδοτούν τα τέσσερα οδικά έργα (Μαλιακός - Κλειδί, Άξονας Κεντρικής Ελλάδας, Ιονία Οδός, Κόρινθος - Πάτρα) θέλουν να αποχωρήσουν.

Μέχρι να οριστικοποιηθεί η μαύρη τρύπα που θα αφήσουν οι ξένοι και ο τρόπος με τον οποίο θα καλυφθεί θα απαιτηθούν εβδομάδες. Αλλά και οι ελληνικές τράπεζες που θέλουν να χρηματοδοτήσουν τα έργα δεν μπορούν να δώσουν ούτε ευρώ πριν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ανακεφαλαιοποίησης, οι οποίες πάνε συνεχώς προς τα πίσω.

Γι' αυτό και στελέχη των τεχνικών εταιρειών που συμμετέχουν στα έργα δε βλέπουν ολοκλήρωση των πολύπλοκων διαδικασιών πριν από το φθινόπωρο.

Όπως εξηγούν, αφού υπάρξει συμφωνία με τις τράπεζες, πρέπει να συνταχθούν νέες συμβάσεις παραχώρησης (με νέους όρους χρηματοδότησης και με βάση το νέο φυσικό αντικείμενο των έργων), με τη σύμφωνη γνώμη της Κομισιόν.

Στη συνέχεια, οι νέες συμβάσεις πρέπει να πάνε προς ψήφιση στη Βουλή, ώστε να επανέλθουν οι μπουλντόζες στα εργοτάξια, που παραμένουν κλειστά από τα τέλη του 2010.

Η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, που βιάστηκε να υποσχεθεί «μπουλντόζες πριν από το Πάσχα», πιέζει τις κοινοπραξίες ώστε να δεσμευτούν πως θα ολοκληρώσουν εγκαίρως τα έργα για να μη χαθούν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από το ΕΣΠΑ.

Για παράδειγμα, από τα 547.700.000 ευρώ που ήταν η αρχική σύμβαση για τον άξονα Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) έχουν απορροφηθεί μόλις 131.600.000 ευρώ. Και ο Ε65 είναι εύκολη περίπτωση, γιατί θα υπάρξει μεγάλη περικοπή του φυσικού αντικειμένου (δεν θα κατασκευαστεί το πρώτο και το τελευταίο τμήμα του άξονα).

Στο τμήμα Κόρινθος - Πάτρα από τα 756.000.000 έχουν απορροφηθεί 230.000.000 και στην Ιονία Οδό οι πληρωμές ανέρχονται μόλις σε 37.000.000 ευρώ από 380.000.000 που είναι το ενταγμένο έργο.

Οι κοινοτικοί βλέπουν πως κάποια από τα κρίσιμα έργα του ΕΣΠΑ, όπως το μετρό Θεσσαλονίκης, πάνε για το επόμενο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης (αφού αντί να τελειώνουν δεν έχουν καν ξεκινήσει...) και πιέζουν.

Ζητούν υποσχέσεις πως τουλάχιστον τα οδικά έργα (δηλαδή 5 από τα 15 μεγαλύτερα έργα του ΕΣΠΑ) θα τελειώσουν εντός της προσεχούς διετίας. Στις κοινοπραξίες υποστηρίζουν πως κάτι τέτοιο δεν είναι ακατόρθωτο. Δυσκολεύονται, όμως, να δεσμευτούν, με δεδομένα την πολυετή καθυστέρηση και τον χρόνο που θα απαιτηθεί προκειμένου να αναπτυχθούν όλα τα μέτωπα των εργασιών.

Σημειώνεται πως στην κατασκευή των τεσσάρων οδικών αξόνων εμπλέκονται οι ισχυρότεροι κατασκευαστικοί όμιλοι του κόσμου, όπως η γαλλική Vinci και η ισπανική ACS (η οποία ελέγχει πλέον και τον γερμανικό όμιλο Hochtief), αλλά και οι επιζήσαντες εισηγμένοι κατασκευαστικοί όμιλοι (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ και ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v