Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

"Νέα κόλπα" με πειραγμένες αντλίες σε πρατήρια

Προωθημένες μορφές μίσθωσης, που είναι συνδυασμός leasing και pay per use (πληρωμή με τη χρήση), εφαρμόζουν τα κυκλώματα των εισαγωγέων «πειραγμένων» αντλιών καυσίμων που εγκαθιστούν σε πρατήρια.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Νέα κόλπα με πειραγμένες αντλίες σε πρατήρια
Προωθημένες μορφές μίσθωσης, που είναι συνδυασμός leasing και pay per use (πληρωμή με τη χρήση), εφαρμόζουν τα κυκλώματα των εισαγωγέων «πειραγμένων» αντλιών καυσίμων που εγκαθιστούν σε πρατήρια.

Δηλαδή ενώ μέχρι πρόσφατα ο κακόβουλος πρατηριούχος εγκαθιστούσε με δικά του έξοδα την αντλία που κλέβει, τώρα έρχεται ο ίδιος ο προμηθευτής, του την προσφέρει δωρεάν και αντί αμοιβής εισπράττει ποσοστά….επί των κλοπιμαίων.

Κάλλιστα δε η τεχνολογία επιτρέπει στον προμηθευτή, να ελέγχει on line και real time τις ποσότητες που έκλεψε ο κακόβουλος πρατηριούχος, ώστε να διασφαλίζει τα ποσοστά του.

Όλα δε αυτά κάτω από τη μύτη των αρμόδιων δημόσιων αρχών. Οι έλεγχοι είναι αποσπασματικοί, (σύμφωνα με στοιχεία των βενζινοπωλών και των εταιρειών εμπορίας το 40% των πρατηρίων στην Αττική δεν ελέγχθηκαν ποτέ από τα ΚΕΔΑΚ, με ό,τι σημαίνει αυτό) ενώ συνεχίζουν να εισάγονται νομίμως αντλίες προέλευσης Τουρκίας ή Κορέας με ενσωματωμένο το λογισμικό κλοπής, αφού δεν υφίστανται προδιαγραφές ή πιστοποιήσεις για τις αντλίες που τοποθετούνται στα πρατήρια.

Παρά τις βελτιώσεις που έχουν γίνει στη νομοθεσία για το εμπόριο πετρελαιοειδών, το πολυδαίδαλο θεσμικό πλαίσιο συνεχίζει να ευνοεί τις κακοδαιμονίες της αγοράς, δηλαδή νοθεία, κλοπή, λαθρεμπόριο, ενώ και η Task Force του κ. Τράα παρασυρμένη (;) από τα ίδια κυκλώματα, αντί να εστιάσει τις παρεμβάσεις της στην εξυγίανση της αγοράς, έβαλε ως προαπαιτούμενο για τη λήψη της δόσης του δανείου, την… πρόσβαση των ανεξάρτητων πρατηρίων στα διυλιστήρια.

Θεωρητικά μέτρο ήταν για να πέσουν οι τιμές με το άνοιγμα της αγοράς, την στιγμή που το 62% της τιμής στην αντλία είναι φόροι και το μεγάλο ύψος τους αυξάνει τα κίνητρα για κλοπή, λαθρεμπόριο κλπ.

Αρκεί να σημειωθεί ότι εφ΄όσον διαπιστωθεί νοθεία σε ένα πρατήριο από τα κινητά συνεργεία του Υπ.Οικ, οι προβλεπόμενες κυρώσεις επιβάλλονται με καθυστέρηση 6-10 μηνών, αφού τα αποτελέσματα των μετρήσεων θα πρέπει να επαληθευτούν από το Γενικό Χημείο του Κράτους.

Στην περίπτωση επαλήθευσης, κάτι που δεν είναι πάντα βέβαιο, το πρατήριο κλείνει για έξη μήνες ενώ στη συνέχεια μπορεί να ξανανοίξει στο όνομα συγγενικού προσώπου του ιδιοκτήτη του.
 
Για το θέμα αυτό οι εταιρείες έχουν προτείνει στα αρμόδια υπουργεία, χωρίς όμως να εισακούονται, οι ποινές να γίνουν ακόμη πιο αυστηρές, ο χρόνος διακοπής λειτουργίας του πρατήριου να γίνει μεγαλύτερος και τουλάχιστον να απαγορεύεται η επαναλειτουργία του στο όνομα συγγενικού προσώπου του παραβάτη.

Η ΕΚΟ

Μπροστά στην κατάσταση αυτή, οι εταιρείες εμπορίας έχοντας απέναντί τους την αβελτηρία του Δημοσίου και την στρεβλή προσέγγιση του θέματος από τους εκπρόσωπους της τρόικας, προσπαθούν να αμυνθούν και να οχυρωθούν, μέσω της εφαρμογής εσωτερικών συστημάτων ελέγχου της ποιότητας και της ποσότητας των καυσίμων που αγοράζουν οι καταναλωτές από τα πρατήρια με το σήμα τους.

Πρόσφατα η ΕΚΟ, μέλος του ομίλου ΕΛ.ΠΕ., άρχισε την εφαρμογή του ολοκληρωμένου προγράμματος «Εγγύηση ΕΚΟ».
 
Σε αυτό έχουν ενταχθεί μέχρι στιγμής πάνω από 400 πρατήρια, από τα περίπου 800 που φέρουν το σήμα της εταιρείας, ενώ στόχος είναι να ενταχθεί το σύνολο.
 
Στα πρατήρια αυτά που φέρουν το ειδικό σήμα, ελέγχονται οι αντλίες ως προς την ποσότητα που διαθέτουν και σφραγίζονται με μοναδικές αριθμημένες ταινίες, τα πρατήρια δέχονται ελέγχους ποιότητας καυσίμων από τα κινητά εργαστήρια - χημεία της ΕΚΟ και ελέγχους για τις ποσότητες που παραδίδει η αντλία, με συμβατικά αυτοκίνητα, χωρίς να το γνωρίζει ο πρατηριούχος.

Επίσης στα πρατήρια αυτά διατίθενται στους καταναλωτές δωρεάν test kit, με τα οποία μπορεί να διαπιστώσει αν το ντίζελ κίνησης, ή η βενζίνη 100 οκτανίων, είναι νοθευμένη.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΚΟ Γιάννη Ψυχογιό, στο σύστημα έχουν ενταχθεί όλα τα ιδιόκτητα και τα ιδιολειτουργούντα πρατήρια της ΕΚΟ, ενώ υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από τους ιδιώτες πρατηριούχους να ενταχθούν στο σύστημα και να λάβουν το σήμα.
 
Σε ερωτήσεις για το κατά πόσο το σύστημα δημιουργεί νομικές δεσμεύσεις των πρατηριούχων έναντι της εταιρείας, ο κ. Ψυχογιός είπε ότι οι εκατέρωθεν υποχρεώσεις περιγράφονται στις συμβάσεις και διέπονται από τους νόμους.

Σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων, ή όταν διαπιστώνεται η παραβίαση των αντλιών, ή η διακίνηση νοθευμένων καυσίμων, η εταιρεία απεντάσσει το πρατήριο από το σύστημα, ενώ φροντίζει το συντομότερο δυνατόν να μην έχει το σήμα της ΕΚΟ.

Τέλος σε ερωτήσεις για την τοποθέτηση του ηλεκτρονικού συστήματος εισροών - εκροών στα πρατήρια, ο επικεφαλής της ΕΚΟ είπε ότι τα ιδιόκτητα ή ιδιολειτουργούντα πρατήρια της ΕΚΟ θα το έχουν εγκαταστήσει στο σύνολό τους, μέχρι τις 31 Μαρτίου που προβλέπει ο Νόμος για Αττική και Θεσσαλονίκη.

Ωστόσο εξέφρασε αμφιβολίες για την εγκατάσταση από τα υπόλοιπα πρατήρια, με πιθανότερη εξέλιξη να δοθεί παράταση, έως ότου δοθούν λύσεις στα θέματα χρηματοδότησης που θέτουν οι πρατηριούχοι.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v