Ημερίδα ΕΒΕΑ και Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου

Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση που συνδιοργάνωσαν το Ελληνοκινεζικό Επιμελητήριο και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών την Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2013.

Ημερίδα ΕΒΕΑ και Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου
Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση που συνδιοργάνωσαν το Ελληνοκινεζικό Επιμελητήριο και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών την Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2013.

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση, περισσότεροι από 240 εκπρόσωποι επιχειρήσεων και φορέων έδωσαν το «παρών» στην εκδήλωση αυτή, που ως κύριο στόχο της είχε να δώσει χρηστικές συμβουλές και πρακτικές κατευθύνσεις στους Έλληνες επιχειρηματίες, που σκοπεύουν να δραστηριοποιηθούν στην αγορά της Κίνας.

Αναλύθηκαν διεξοδικά, οι μέθοδοι προσέγγισης του Κινέζου επιχειρηματία, της Κινεζικής αγοράς, οι μέθοδοι προώθησης των ελληνικών προϊόντων, οι ιδιαίτερες δυσκολίες αλλά και τα προβλήματα στην επικοινωνία, που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις στη διείσδυσή τους στην κινεζική αγορά.

Ο αντιπρόεδρος του ΕΒΕΑ κ. Θωμόγλου επισήμανε τη σημασία της κινεζικής αγοράς για την τόνωση των ελληνικών εξαγωγών ενώ, αντίστοιχα, ο επικεφαλής του τμήματος Κίνας του ΕΒΕΑ κ. Μιχάλης Κανδαράκης επισήμανε ότι η αγορά της Κίνας αποτελεί στρατηγικό στόχο της ελληνικής, ευρωπαϊκής αλλά και της παγκόσμιας επιχειρηματικότητας.

Τόνισε ωστόσο ότι η κινεζική αγορά θέλει από την Ελλάδα προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας, ποιοτικά και ανταγωνιστικά και όχι ποσότητες προϊόντων.

Ο Πρόεδρος του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου κ. Κωνσταντίνος Γιαννίδης επισήμανε:

"Η κινεζική αγορά είναι τεράστια και πολύ ταχέως αναπτυσσόμενη, μιλάμε για 1,3 δισεκατομμύρια καταναλωτές. Και είναι ανοικτή. Ο ελληνικός τομέας τροφίμων & ποτών, μπορεί να αποτελέσει εξαιρετικά δυναμικό εξαγωγικό κλάδο. Τη δεκαετία 2010–2020 οι άμεσες επενδύσεις της Κίνας στη διεθνή αγορά θα ανέλθουν από 1 έως και 2 τρισεκατομμύρια δολάρια. Aπό αυτά το 25% θα δοθεί στην Ευρώπη υπό τη μορφή συγχωνεύσεων, εξαγορών ή επενδύσεων σε παρθένα πεδία. Tην πενταετία 2011–2016 θα εκταμιευθούν από το Πεκίνο για ξένες επενδύσεις περί τα 800 δισ. δολ. Το Πεκίνο εν γένει ενθαρρύνει τις εταιρείες να στρέφονται στην αλλοδαπή για πολλούς λόγους. Αφενός, θα μπορέσουν με τον τρόπο αυτό να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους στον παγκόσμιο στίβο, αφετέρου, θα έχουν ένα εργαλείο για να εξασφαλίσουν πρόσβαση σε πρώτες ύλες, τεχνογνωσία και υψηλή τεχνολογία.

Ο τουρισμός από την άλλη πλευρά, αποτελεί πολύ σημαντικό πεδίο που προσφέρει εξαιρετική δυναμική για μελλοντική συνεργασία Ελλάδας- Κίνας, καθώς η Ελλάδα ως προορισμός είναι μοναδικός. Επίσης ο ελληνικός λαός, η φιλοξενία μας, η φιλία μας είναι αξιοθαύμαστα. Η Κίνα είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη χώρα στην παγκόσμια αγορά τουρισμού. Εκτιμάται ότι ο αριθμός των εξερχόμενων Κινέζων τουριστών φέτος, θα φτάσει τα 82 εκατομμύρια, με συνολική κατανάλωση της τάξης των 85 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η τουριστική αγορά στην Κίνα αναμένεται να διατηρήσει διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης κατά τα επόμενα 5 χρόνια. Με αυτό το δεδομένο θεωρούμε ότι έχει πλέον έρθει ο χρόνος για τις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις να διπλασιάσουν τις προσπάθειές τους στην κινεζική αγορά.

Η βαριά βιομηχανία της χώρας μας μπορεί να αποκτήσει σημαντική δυναμική με τη βοήθεια του κινεζικού τουρισμού. Είναι ένα στοίχημα που μπορούμε και πρέπει να κερδίσουμε!", επισήμανε ο Πρόεδρος του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου κ. Κωνσταντίνος Γιαννίδης.

Ο εμπορικός και οικονομικός σύμβουλος της Πρεσβείας της Λ.Δ. της Κίνας επισήμανε ότι τα ελληνικά προϊόντα, όπως τα μάρμαρα, το κρασί και το λάδι, έχουν πολύ καλό όνομα στην κινεζική αγορά και οι συναλλαγές των δύο χωρών μπορούν να αυξηθούν με εξαγωγές από τη χώρα μας υψηλού επιπέδου προϊόντων, ενώ και η επίσκεψη Κινέζων τουριστών στη χώρα μας είναι ψηλά στη λίστα ενδιαφέροντός τους και, επίσης, είναι ένας τομέας που μπορεί να βελτιωθεί.

Ωστόσο, αναφερόμενος στις ευκαιρίες των εξαγωγέων να τοποθετήσουν τα προϊόντα τους στα κινέζικα ράφια σημείωσε, ότι δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Ο κ. Αλέξανδρος Γεωργιάδης πρόεδρος της KRINOS S.A. και μέλος του Δ.Σ. του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι η κινεζική αγορά είναι πολύ δύσκολη ακόμη και για πολύ μεγάλες επιχειρήσεις κι επισήμανε ότι, εάν μία επιχείρηση δεν έχει εξάγει πρώτα σε κάποια άλλη χώρα καλό θα είναι να μην ξεκινήσει από την Κίνα την εξαγωγική της προσπάθεια.

Ο κ. Κωνσταντίνος Αδαμάκος διευθύνων σύμβουλος της SBLS A.E. αναφερόμενος στις δυνατότητες προβολής στην Κίνα και στο ρόλο των κινεζικών social media, τόνισε ότι η κατοχύρωση εμπορικού σήματος είναι το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνει όποιος ενδιαφέρεται για τη συγκεκριμένη αγορά, υπενθύμισε ότι twitter και facebook είναι απαγορευμένα στην Κίνα, αλλά, ωστόσο, υπάρχουν κινέζικα αντίστοιχα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που τα έχουν αντικαταστήσει και σημείωσε ότι οι πωλήσεις μέσω internet είναι μια πολύ καλή «πύλη» εισόδου στην κινεζική αγορά. Η μεγαλύτερη ηλεκτρονική αγορά είναι το Taobao με 400 εκατ. μέλη και μέσω της οποίας γίνεται το 80% των λιανικών πωλήσεων. Επίσης, γνωστοποίησε ότι μία καμπάνια μάρκετινγκ 1-3 μηνών κοστίζει 11.000 ευρώ αλλά η σημασία της για τη διείσδυση στην αγορά είναι πολύ σημαντική.

Η κα Αρετή Σκαφιδάκη, γραμματέας ΟΕΥ Α΄, στέλεχος Β8 Δ/νσης Επιχειρηματικής Ανάπτυξης ΥΠΕΞ, τ. στέλεχος Γραφείου ΟΕΥ Πεκίνου μίλησε για τη σημασία της επιχειρηματικής κουλτούρας για την ανάπτυξη επιτυχημένων συνεργασιών και συνεργειών και, μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στην ανάγκη καλλιέργειας μακροχρόνιων διαπροσωπικών σχέσεων, την προσοχή κι επιφυλακτικότητα στην προσφορά συνεργασιών από την κινεζική πλευρά μέσω διαδικτύου μεγάλων παραγγελιών και μεγάλης αξίας συμβολαίων καθώς, όπως τόνισε, στο 98% των περιπτώσεων υποκρύπτουν υπόθεση εμπορικής εξαπάτηση και επιπλέον, επισήμανε την ανάγκη κατοχύρωσης δικαιωμάτων ευρεσιτεχνίας, σχεδίων και εμπορικών σημάτων στην Κίνα

Ο δρ Ιωάννης Κριτσωτάκης, σύμβουλος σε θέματα marketing και επικοινωνίας επισήμανε μεταξύ άλλων: «Με δεδομένο ότι η διαπραγμάτευση είναι κοινή μεταξύ Ελλήνων και Κινέζων, η εκμάθηση από την ελληνική πλευρά του Επιχειρηματικού Πρωτοκόλλου (Business Etigehe) δεν είναι θέμα επιλογής αλλά ανάγκης. Για παράδειγμα και μόνο θα σας πω, ότι εμείς οι Έλληνες είμαστε ένας λαός που βρισκόμαστε στο μέσο του δίπολου των πολιτισμικών διαστάσεων άρα διαθέτουμε «από χέρι» το προνόμιο της ευέλικτης προσαρμογής σε ξένες κουλτούρες των οποίων το νοητικό λογισμικό διαφέρει από το δικό μας. Το πρόβλημά μας είναι η ψυχολογία της εξωστρέφειας! Συγκεκριμένα, για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στις διαπραγματεύσεις μεταξύ τους οι Έλληνες και οι Κινέζοι υπάρχει προσφιλής έκφραση των Κινέζων η οποία λέει: Ίδιο κρεβάτι διαφορετικά όνειρα! Δηλαδή κάθε ένας από τους αντισυμβαλλόμενους επιδιώκει το προσωπικό του όφελος. Άλλωστε την αγορά δεν αρκεί να την ερευνάς πρέπει και να τη δημιουργείς. Για να συμβεί όμως αυτό απαιτούνται επιχειρηματίες εξωστρεφείς και καινοτόμοι, διαπολιτισμικό marketing και στελέχη πολυπολιτισμικά και πολύγλωσσα. Τι διαθέτουμε από αυτά; Επιτέλους, ας σταματήσουν οι μύθοι. Με εξαγωγές ίσες με το 12% του ΑΕΠ αποδεικνύουμε έμπρακτα ότι δεν διαθέτουμε όσα θα έπρεπε από αυτά. Ζητώ συγγνώμη από τις εξαιρέσεις. Ευτυχώς, που υπάρχουν και αυτές!».

Αναφορικά με τον τουρισμό ο Πρόεδρος του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου κ. Κωνσταντίνος Γιαννίδης επισήμανε, μεταξύ άλλων:

«Ο αριθμός των Κινέζων τουριστών το 2012 στην Ευρώπη έφθασε τα 82 εκατομμύρια με συνολική κατανάλωση ύψους 64,4δις €. Για τα επόμενα 5 χρόνια προβλέπεται σταθερή αύξηση των κινέζων τουριστών. Στην Ελλάδα το μεγάλο κινεζικό κανάλι CCTV σε συνεργασία με την ελληνική κρατική τηλεόραση γυρίζουν σειρά ντοκιμαντέρ με τίτλο «Glamorous Greece» και θέμα την πολιτιστική και τουριστική προβολή της Ελλάδας στην κινεζική αγορά. Ωστόσο πέρα από τέτοιες κινήσεις προβολής, είναι επιτακτική η ανάγκη άμεσης αεροπορικής σύνδεσης Ελλάδας-Κίνας καθώς και διευκόλυνσης των θεωρήσεων για τουριστικούς λόγους στους πολίτες της Κίνας.

Η προσέλκυση κινέζων επισκεπτών στην Ελλάδα είναι ένα μεγάλο στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε.

Το 2011 ήρθαν στη Ελλάδα σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ περίπου 16.000 κινέζοι ταξιδιώτες που αντιπροσωπεύουν μόλις το 1,6% του αριθμού των κινέζων που ταξιδεύουν στην Ευρώπη. Το ποσοστό είναι πολύ μεγαλύτερο καθώς η ΕΛΣΤΑΤ δεν υπολογίζει τον αριθμό των κινέζων που έρχονται στην Ελλάδα από τις χώρες που έχουν υπογράψει το Schengen, οπότε ο αριθμός υπολογίζεται μεταξύ 60,000-100,000.

Οι απαιτήσεις των κινέζων τουριστών είναι «ιδιαίτερες». Η ελληνική τουριστική βιομηχανία σε συνεργασία με τους φορείς του τουρισμού πρέπει να στρέψουν τον ελληνικό τουριστικό σχεδιασμό προς αυτή την κατεύθυνση. Οι κινέζοι δαπανούν πολλά στα ταξίδια τους και είναι ιδιαίτερα απαιτητικοί πελάτες, και εμείς ως χώρα θέλουμε τέτοιους πελάτες και σε αυτό θα πρέπει να στοχεύει ο σχεδιασμός αυτός.

Επίσης, η έκδοση τουριστικών θεωρήσεων δεν πρέπει να αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού.

Γίνονται προσπάθειες ώστε να διευκολυνθεί η έκδοση θεωρήσεων για πολίτες τρίτων χωρών για τουριστικούς λόγους.

Δυστυχώς όμως με την Κίνα υπάρχουν περαιτέρω δυσκολίες, καθώς επιτρέπεται να υπάρχουν κέντρα θεώρησης μόνο στις πόλεις που υπάρχουν και προξενικές αρχές με αποτέλεσμα η παρουσία της Ελλάδας να περιορίζεται σε 4 κινεζικές πόλεις.

Υπάρχει δε, ανάγκη άμεσης αεροπορικής σύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών.

Η Κίνα στηρίζει και μπορεί να στηρίξει περισσότερο την ελληνική οικονομία.

Ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε για την προσέλκυση περισσότερων Κινέζων τουριστών:


Ο ίδιος ο Κινέζος πρέσβης έχει τονίσει τη δυνατότητα προσέλκυσης Κινέζων τουριστών στην χώρα μας –οι οποίοι, θα μπορούσαν αν τριπλασιασθούν μέσα σε πολύ λίγο χρόνο.

Όμως, η ελληνική πλευρά θα πρέπει να προσαρμόσει το τουριστικό προϊόν της στις κινεζικές συνήθειες σε επίπεδο ενδιαφερόντων και γαστρονομίας. Η εικόνα της Ελλάδας στην Κίνα είναι πολύ καλή. Πολλοί Κινέζοι πιστεύουν ότι τους δύο λαούς συνδέουν και οι πολιτιστικές παραδόσεις τους από τα αρχαία χρόνια.

Η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει μια πύλη εισόδου της Κίνας στην ευρωπαϊκή αγορά
Οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις που στοχεύουν στην κινεζική αγορά πρέπει να προετοιμαστούν κατάλληλα, εξασφαλίζοντας για παράδειγμα κινεζόφωνο προσωπικό, μπροσούρες, μενού και λοιπό έντυπο υλικό στα κινέζικα.

Σημαντικό επίσης ρόλο στην επιλογή του προορισμού παίζουν και οι απευθείας αεροπορικές συνδέσεις και αυτό ειδικά για τη χώρα μας είναι ένα θέμα το οποίο δεν έχουμε ακόμα επιλύσει.

Για να προσελκύσει ο ελληνικός τουρισμός κινεζικές επενδύσεις θα πρέπει να προσφέρει κρίσιμα μεγέθη. Κατά συνέπεια, στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων που προωθεί η ελληνική Κυβέρνηση, η προοπτική αυτή θα πρέπει να έχει την ανάλογη προτεραιότητα και μάλιστα μέσα στο γενικότερο πνεύμα ότι η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει μια πύλη εισόδου της Κίνας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού (ΠΟΤ), η Κίνα συγκαταλέγεται στις τρεις σπουδαιότερες αγορές παγκοσμίως με βάση την ταξιδιωτική δαπάνη, η οποία ανέρχεται στο ποσό των 52,2 δισ. ευρώ για το 2011. Η ταξιδιωτική δαπάνη των Κινέζων ανέρχεται στα 805 ευρώ, έναντι 640 ευρώ που είναι ο μέσος όρος στην Ελλάδα. Στην κορυφή της ζήτησης εξερχόμενων ταξιδιών από τους Κινέζους βρίσκονται τα ταξίδια αναψυχής, με τους μήνες Μάιο, Οκτώβριο και Δεκέμβριο να αποτελούν τις περιόδους αιχμής, όταν η τουριστική δραστηριότητα στην Ελλάδα είτε είναι μειωμένη είτε είναι ελάχιστη.

Την ίδια ώρα τα βασικά κριτήρια επιλογής ενός ευρωπαϊκού προορισμού από τους Κινέζους ταξιδιώτες είναι τα πολυτελή σήματα, η ύπαρξη κινεζικής κοινότητας και τα αξιοθέατα, ενώ οι βασικοί παράγοντες που τους αποθαρρύνουν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό είναι ζητήματα ασφαλείας, η δυσκολία απόκτησης βίζας, καθώς και η δυσκολία επικοινωνίας.

Είναι στο χέρι μας να καταφέρουμε να προσελκύσουμε πολλούς περισσότερους Κινέζους τουρίστες. Με σεβασμό στις επιθυμίες και την κουλτούρα των Κινέζων, με σχετική επιμόρφωση του τουριστικού μας προσωπικού, με στόχο όχι μόνο το σήμερα αλλά και το αύριο μπορούμε να εκμεταλλευθούμε την ισχυρή αυτή βιομηχανία για την τόνωση της ελληνικής Οικονομίας».

Ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ κ. Πάνος Λειβαδάς αναφέρθηκε στις προσπάθειες του Οργανισμού για την αύξηση των Κινέζων επισκεπτών στην Ελλάδα. Αναφέρθηκε στην προσπάθειας του ΕΟΤ να χαρτογραφήσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κινεζικού τουρισμού και στην έμφαση που θα δώσει ο ΕΟΤ στη διαδικτυακή προβολή και τις σύγχρονες μεθόδους marketing. Δεν παρέλειψε ωστόσο να υπενθυμίσει τα οικονομικά προβλήματα της χώρας που λειτουργούν ανασταλτικά στον εθνικό τουριστικό σχεδιασμό.

Ο κ. Γιάννης Μπαλακάκης, επικεφαλής των Πολιτιστικών Οδοιπορικών για την Ελλάδα Geo Routes, υπό την αιγίδα της ΕΕΕ UNESCO που υπέγραψε την 1η/12/2012 στο Πεκίνο, το China Cultural Heritage Protection Center που διοικείται από το Κινεζικό Υπουργείο Πολιτισμού Μνημόνιο Συνεργασίας, επισήμανε ότι συναρτήσει του γεγονότος ότι οι Κινέζοι φίλοι μας τρέφουν βαθειά εκτίμηση για τον Ελληνικό Πολιτισμό, θεωρεί υποχρέωση της ελληνικής Κυβέρνησης:

1. Να ενδυναμώσει με κάθε τρόπο και μέσο, την εικόνα της Ελλάδας τόσο στην Κίνα όσο και στις άλλες αγορές του εξωτερικού με σταθερή επικοινωνιακή πολιτική βασισμένη στην ειδοποιό διαφορά και τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα

2. Να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για τη διευκόλυνση παροχής visa στους Κινέζους πολίτες που ενδιαφέρονται να επισκεφθούν την Ελλάδα, επιλύοντας το συντομότερο ένα από τα εμπόδια που επί χρόνια τώρα, άλλοι ανταγωνιστικοί στην Ελλάδα προορισμοί, έχουν διευθετήσει.

Τόνισε δε, ότι κοινό όραμα πρέπει να αποτελεί η Ελλάδα να πρωτοστατεί μέσω της πολιτιστικής της δύναμης στο παγκόσμιο τουριστικό στερέωμα και να προσελκύει άτομα που επιδιώκουν βιωματικές εμπειρίες που θα θυμούνται για πάντα.

Ο σύμβουλος σε θέματα τουριστικής πολιτικής και εξειδικευμένος σύμβουλος σε θέματα κινεζικού τουρισμού και τ. διευθυντής του ΕΟΤ στην Κίνα κ. Άγγελος Βλάχος αναφέρθηκε στις προοπτικές και τις δυσκολίες στην αύξηση του κινεζικού τουρισμού στην Ελλάδα.

Ο Άγγελος Βλάχος επιχείρησε να καταγράψει μεθοδικά τις δυσχέρειες διεύρυνσης μίας πολλά υποσχόμενης τουριστικής αγοράς. Στη συνέχεια, βασισμένος στην προσωπική εμπειρία του αλλά και σε επικαιροποιημένα τουριστικά δεδομένα κατέδειξε με σαφή παραδείγματα τις χαμηλές ακόμη επιδόσεις της χώρας μας, στην προσπάθεια προσέλκυσης του δυναμικού τουριστικού ρεύματος από την Ασία. Αναφέρθηκε εκτενώς στο ρόλο και τις ενέργειες του Κράτους και της ελληνικής Αγοράς, για να ονοματίσει τα ζητούμενα (visa, κεντρικός σχεδιασμός, κριτήρια στο marketing plan, προετοιμασία υποδοχής., συντονισμός εμπλεκομένων κ.λπ.) και να προτείνει λύσεις πάνω στα πρότυπα « βέλτιστων πρακτικών», που ήδη υιοθετούνται από τον σκληρό ευρωπαϊκό ανταγωνισμό.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v