ΥΠΑΝ:Ψάχνει τη συνταγή επιτυχίας για τα logistics

Τα πρώτα ευρήματα στα οποία κατέληξε η World Bank, αναφορικά με τις κινήσεις που πρέπει να γίνουν σε κανονιστικό επίπεδο προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα του εμπορίου θα παρουσιαστούν σήμερα.

  • της Μάρως Τσαντήλα
ΥΠΑΝ:Ψάχνει τη συνταγή επιτυχίας για τα logistics
Τα πρώτα ευρήματα στα οποία κατέληξε η ομάδα εμπειρογνωμόνων της World Bank, αναφορικά με τις κινήσεις που πρέπει να γίνουν σε κανονιστικό επίπεδο προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα του εμπορίου αλλά και συνολικά της εφοδιαστικής αλυσίδας, θα παρουσιαστούν σήμερα, κατά την πρώτη συνεδρίαση της νέας επιτροπής Logistics του Υπουργείου Ανάπτυξης & Μεταφορών.

Η κυβέρνηση έχει εστιάσει την προσπάθειά της στην ενίσχυση του κλάδου logistics προκειμένου η χώρα να καταφέρει να ενισχύσει την θέση της στην διεθνή αφορά. Στο πλαίσιο αυτό έχει ζητηθεί η συνδρομή της Παγκόσμιας Τράπεζας, στελέχη της οποίας βρέθηκαν πρόσφατα στη χώρας και είχαν συναντήσεις με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Στόχος των επαφών αυτών ήταν να καταγραφούν τα προβλήματα και οι παθογένειες του κλάδου, αλλά και να προταθούν λύσεις στηριγμένες στις ορθές πρακτικές άλλων χωρών, όπου το κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας καταγράφει μεγάλη ανάπτυξη.

Μάλιστα κατά την σημερινή συνεδρίαση οι εμπειρογνώμονες της Παγκόσμιας Τράπεζας θα παρουσιάσουν και παραδείγματα επιτυχημένων στρατηγικών logistics από τέτοιες χώρες όπως για παράδειγμα η Ολλανδία.

Κρίσιμη η χρονική στιγμή

Η συνεργασία που έχει εγκαινιάσει το υπουργείο Ανάπτυξης με την World Bank θα έχει συνέχεια, καθώς εκτιμάται ότι υπάρχουν πολλά ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, ενώ θα πρέπει να αποτιμηθεί και το κόστος των μεταρρυθμίσεων που θα χρειαστεί να προχωρήσουν.

Η χρονική στιγμή στην οποία εντείνονται οι προσπάθειες για την αναδιοργάνωση του κλάδου των logistics έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς συμπίπτει με σημαντικές εξελίξεις στο παγκόσμιο διαμετακομιστικό εμπόριο.

Τα υψηλά κόστη της μεταφοράς υποχρεώνουν σε αναζήτηση νέων, φθηνότερων, δρόμων και η χώρα μας φαίνεται ότι μπορεί να αποτελέσει μια πολύ καλή εναλλακτική πρόταση, αρκεί να αντιμετωπιστούν σημαντικά προβλήματα, που παραμένουν και κατά κύριο λόγο αφορούν τις υποδομές αλλά όχι μόνο.

Παρά την πλεονεκτική γεωγραφική θέση της η Ελλάδα όχι μόνο δεν έχει καταφέρει να αναδειχθεί σε κέντρο διαμετακόμισης αλλά, αντίθετα, χάνει συνεχώς ανταγωνιστικότητα όπως καταγράφει και η μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας "Logistics Performance Index".

Μάλιστα η Ελλάδα έχει απολέσει ανταγωνιστικότητα έναντι ανταγωνιστριών χωρών από την εποχή που έχει ξεκινήσει η οικονομική κρίση, παρότι έγινε φθηνότερη. Το σοβαρότερο πρόβλημα της Ελλάδας είναι η υστέρηση σε επίπεδο υποδομών. Παρά την σαφή ενίσχυσή τους τα τελευταία χρόνια, οι υποδομές παραμένουν συχνά ημιτελείς με αποτέλεσμα να μην μπορεί να προχωρήσει η εκμετάλλευση επενδύσεων που έχουν γίνει.

Χαρακτηριστικό τέτοιο παράδειγμα είναι η περίπτωση του σιδηρόδρομου όπου, παρά τις μεγάλες επενδύσεις που έχουν γίνει στο δίκτυο, η απουσία, έως τώρα, σύνδεσής του με το λιμάνι δεν επέτρεπε την ανάπτυξη συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών στο επίπεδο που θα μπορούσαν.

Ακόμη και τώρα όμως που η σύνδεση του λιμανιού του Πειραιά με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο υλοποιείται, υπάρχουν προβλήματα που εξακολουθούν να υφίστανται και αποτελούν τροχοπέδη ανάπτυξης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το γεγονός ότι δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα στο σύνολο του δικτύου και κατ’ επέκταση δεν υπάρχει ηλεκτροκίνηση σε όλη τη γραμμή.

Σοβαρότατο πρόβλημα για τον κλάδο αποτελεί και η απουσία χωροταξικού σχεδιασμού με τον οποίο να καθορίζονται οι χρήσεις γης. Ενδεικτικό είναι ότι στη χώρα μας δεν υπάρχουν καθόλου χώροι logistics parks, κατά τα πρότυπα του εξωτερικού, την ώρα που, για παράδειγμα, αντίστοιχα έχουν προβλεφθεί χώροι ΒΙ.ΠΕ. και ΒΙΟ.ΠΑ. σε πολλές περιοχές της χώρας.

Πέρα από την χωροθέτηση νέων περιοχών στις οποίες θα μπορούν να αναπτυχθούν υποδομές logistics, λύση θα πρέπει να δοθεί και για τις εγκαταστάσεις που, ελλείψει πλαισίου, έχουν αναπτυχθεί ως σήμερα σε διάφορες περιοχές (Ασπρόπυργος, Μάνδρα, Καλοχώρι).

Τέλος λύσεις πρέπει να δοθούν και σε ζητήματα γραφειοκρατίας που σήμερα ταλανίζουν τον κλάδο, όπως πχ τελωνειακές διαδικασίες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v