Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Aegean–OA: Προϋποθέσεις έγκρισης της εξαγοράς

Περισσότερες εγγυήσεις, που θα εξασφαλίζουν την δυνατότητα και άλλων αεροπορικών εταιρειών να πραγματοποιούν δρομολόγια στο εσωτερικό της χώρας, προσφέρει η Aegean Airlines στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Aegean–OA: Προϋποθέσεις έγκρισης της εξαγοράς
Περισσότερες εγγυήσεις, που θα εξασφαλίζουν την δυνατότητα και άλλων αεροπορικών εταιρειών να πραγματοποιούν δρομολόγια στο εσωτερικό της χώρας, προσφέρει η Aegean Airlines στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου οι αρχές ανταγωνισμού της τελευταίας να εγκρίνουν την συμφωνία εξαγοράς της Olympic Air.

Η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι παρατείνει εως τις 23 Απριλίου την περίοδο εξέτασης της εν δυνάμει συμφωνίας χωρίς, ωστόσο, να δώσει λεπτομέρειες αναφορικά με την νέα πρόταση από την πλευρά της ελληνικής αεροπορικής εταιρείας.

Σιωπή ιχθύος τηρείται από την πλευρά της Aegean, πηγές της οποίες ανέφεραν χθες ότι η εταιρεία δεν έχει να κάνει κανένα σχόλιο επί της διαπραγμάτευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη με την Επιτροπή. Ωστόσο η αίσθηση είναι ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις για την έγκριση της πρότασης εξαγοράς, που έχει κατατεθεί.


«Απελευθέρωση» δρομολογίων

Οι ευρωπαϊκές αρχές είχαν, ήδη από τις αρχές του χρόνου, ζητήσει από τις δύο εταιρείες να δώσουν πρόσθετες εγγυήσεις για τη δυνατότητα εισόδου και νέων «παικτών» στην εσωτερική αεροπορική αγορά, ώστε αυτή να λειτουργεί με ανταγωνιστικούς όρους και να μην υπάρξουν φαινόμενα μονοπώλησής της.

Ουσιαστικά οι εγγυήσεις συνίστανται σε «απελευθέρωση» δρομολόγιων τα οποία εκτελούν οι δύο εταιρείες στο εσωτερικό της χώρας και τα οποία θα είναι στην διάθεση άλλων αεροπορικών εταιρειών που θα θελήσουν να δραστηριοποιηθούν στο εσωτερικό της Ελλάδας.

Προκειμένου να αποφύγουν το ενδεχόμενο ενός δεύτερου "όχι" από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως είχε συμβεί το 2011, οπότε και είχε επιχειρηθεί η πρώτη απόπειρα σύμπραξης, Aegean Airlines και Olympic Air είναι αυτή τη φορά πολύ καλύτερα «διαβασμένες» για να λάβουν την πολυπόθητη έγκριση από την Κομισιόν της πρότασης εξαγοράς.

Η προσπάθεια των δύο εταιρειών εστιάζεται στο πεισθεί ότι η ΕΕ ότι η προτεινόμενη συγχώνευση δεν θα επιφέρει πολύ μεγάλη συγκέντρωση του μεριδίου αγοράς, δημιουργώντας συνθήκες μονοπωλίου σε γραμμές και ιδίως στα λεγόμενα "άγονα" δρομολόγια.

Σήμερα από τα συνολικά 24 επιδοτούμενα δρομολόγια της άγονης γραμμής οι δύο εταιρείες έχουν αναλάβει να καλύπτουν εως το 2016 τα 14 (13 η ΟΑ και μόλις 1 η Aegean).


«Κλειδί» η παρουσία της Cyprus – αγωνία για τις επιπτώσεις της κρίσης στην εταιρεία

Σημείο – κλειδί της όλης προσπάθειας αποτελεί η έντονη δραστηριοποίηση το τελευταίο διάστημα στην ελληνική αγορά των Κυπριακών Αερογραμμών, οι οποίες πραγματοποιούν πλέον δρομολόγια σε πολλούς βασικούς προορισμούς του εσωτερικού έχοντας κατακτήσει υπολογίσιμο μερίδιο αγοράς.

Ωστόσο οι εξελίξεις των τελευταίων ημερών στην Κύπρο προκαλούν προβληματισμό για το κατά πόσο η εταιρεία θα καταφέρει να διατηρήσει την παρουσία της στην ελλαδική αγορά, αφού είναι γνωστό, ότι η Cyprus είναι μία εταιρεία με σημαντικά οικονομικά προβλήματα.


Τα νέα δεδομένα

Aegean και OA έχουν έλθει σε συμφωνία για την εξαγορά της δεύτερης από την πρώτη αντί ποσού 72 εκατομμυρίων ευρώ. Οι δύο εταιρείες υποστηρίζουν ότι η αεροπορική αγορά στην Ελλάδα, ιδίως μετά την οικονομική κρίση, βρίσκεται ελεύθερη πτώση και δεν είναι δυνατόν να υποστηρίξει την λειτουργία δύο εταιρειών "πλήρους υπηρεσίας".

Αν δεν εγκριθεί η εξαγορά, σημειώνεται, τότε απειλείται η βιωσιμότητα και των δύο, δεδομένου ότι λειτουργούν τα τελευταία χρόνια με σημαντικές ζημιές. Οι δύο εταιρείες επιμένουν ότι οι συνέργιες που θα δημιουργήσει η εξαγορά είναι απαραίτητες ώστε να συνεχίσουν την λειτουργία τους.


Απορρίπτουν κοινά σημεία με Ryan Air και Air Lingus

Μάλιστα από την πλευρά τους, επισημαίνεται με έμφαση ότι η περίπτωση δεν έχει κοινά χαρακτηριστικά με την περίπτωση των ιρλανδικών εταιρειών Ryan Air και Air Lingus, η επιχείρηση συγχώνευσης των οποίων απορρίφθηκε πρόσφατα από την ΕΕ με το σκεπτικό ότι δημιουργούνταν μονοπωλιακές συνθήκες στην αγορά.

Να σημειώσουμε ότι η Κομισιόν στις 26 Ιανουαρίου 2011 είχε πει "όχι" στην συγχώνευση μεταξύ τους συγχώνευση που είχαν προτείνει Aegean Airlines και της Olympic Air, υποστηρίζοντας ότι θα είχε ως αποτέλεσμα ημι-μονοπωλιακή κατάσταση στην ελληνική αγορά αερομεταφορών, καθώς από κοινού οι δύο αερογραμμές ήλεγχαν την περίοδο εκείνη περισσότερο από το 90% της ελληνικής εσωτερικής αεροπορικής αγοράς.

Σύμφωνα με την τότε εκτίμηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αυτό θα οδηγούσε σε υψηλότερες τιμές εισιτηρίων για τα 4 από τα 6 εκατομμύρια έλληνες και ευρωπαίους καταναλωτές που ταξιδεύουν σε γραμμές από και προς την Αθήνα κάθε έτος.

Η έρευνα της Κομισιόν είχε δείξει τότε ότι απουσίαζαν οι ρεαλιστικές προοπτικές για μια καινούργια εταιρεία ικανού μεγέθους η οποία θα εισερχόταν στις εγχώριες γραμμές και θα περιόριζε την τιμολογιακή πολιτική του σχήματος που θα προέκυπτε από την συγχώνευση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v