Ποιες δουλειές ψήνονται στην Κίνα

Σε καλό κλίμα οι επαφές Σαμαρά στην Κίνα. Ενδιαφέρον για υποδομές, μεταφορές, ενέργεια, τουρισμό, ακίνητα, τηλεπικοινωνίες και τράπεζες. Οι πρώτες συμφωνίες και τα μνημόνια συνεργασίας.

Ποιες δουλειές ψήνονται στην Κίνα
Δεσμεύσεις για συνεργασία αλλά και επενδύσεις φαίνεται πως προκύπτουν από το ταξίδι Σαμαρά στην Κίνα. Ήδη από την πρώτη μέρα διαπιστώνεται ότι το κλίμα είναι καλό καθώς η Ελλάδα αποτελεί σημαντικό κόμβο για την προώθηση κινεζικών προϊόντων στην ευρωπαϊκή ενδοχώρα.

«Είμαστε παγκόσμιες ναυτιλιακές δυνάμεις και μπορούμε να συνεργαστούμε σε πολλούς τομείς», ήταν το μήνυμα Σαμαρά.

Mιλώντας στο ελληνοκινεζικό επιχειρηματικό φόρουμ, ο πρωθυπουργός δήλωσε αποφασισμένος να ενισχύσει τις σχέσεις των δύο χωρών.

Η συμμετοχή επιχειρηματιών και των δύο χωρών δείχνει πως υπάρχει έδαφος για περαιτέρω συνεργασία σε πεδία όπως ο τουρισμός, τα τραπεζικά, τα τρόφιμα, και άλλα, ανέφερε ο κ. Σαμαράς και πρόσθεσε ότι στόχος είναι η αύξηση εξαγωγής ελληνικών προϊόντων και η προσέλκυση κινεζικών επενδύσεων.

Επισήμανε ότι οι εξαγωγές της Ελλάδας προς την Κίνα έχουν αυξηθεί και στόχος είναι ο διπλασιασμός τους μέχρι το 2015. Ανέφερε ότι μεγάλες κινεζικές εταιρείες βρίσκονται ήδη στην Ελλάδα, ενώ η ναυτιλία είναι ο καλύτερος πελάτης της Κίνας. Ωστόσο, υποστήριξε, υπάρχει ακόμα μεγάλο περιθώριο.

«Ξεκινά μια ουσιαστική συνεργασία με στόχο win win», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός, επισημαίνοντας ότι η συμμετοχή μας στην Ε.Ε., οι υποδομές μας και το υψηλού επιπέδου προσωπικό, σε συνδυασμό με τις κινεζικές δυνατότητες, είναι μεγάλο πλεονέκτημα.

Από την πλευρά των Κινέζων εκφράστηκε η ανάγκη να αρθούν τα γραφειοκρατικά εμπόδια, ενώ υπάρχει έντονο ενδιαφέρον αναφορικά με τις μεταφορές.

Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται να χρησιμοποιήσουν τη χώρα μας ως πύλη προς την Ευρώπη και προς την κατεύθυνση αυτή εστιάζουν σε όλες τις σχετικές υποδομές με έμφαση σε αεροδρόμια, λιμάνια αλλά και στον σιδηρόδρομο, θέλοντας να αποκτήσουν ένα ολοκληρωμένο δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών.

Η κυβέρνηση δηλώνει ιδιαίτερα ικανοποιημένη από το γεγονός ότι υπογράφηκε σειρά συμφωνιών ήδη από την πρώτη μέρα της επίσκεψης Σαμαρά:

Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέλιος Σταυρίδης υπέγραψε Πρωτόκολλο Συνεργασίας του ΤΑΙΠΕΔ με την China Development Bank, με στόχο την προώθηση του Ελληνικού Προγράμματος Ιδιωτικοποιήσεων και τη δυναμική συμμετοχή σε αυτό κινεζικών εταιρειών.

Ο διευθύνων σύμβουλος του Invest In Greece Στέφανος Ησαΐας υπέγραψε επίσης Συμφωνητικό Συνεργασίας με την China Development Bank, με στόχο την προώθηση της οικονομικής συνεργασίας των δύο χωρών σε τομείς προτεραιότητας. Η China Development Bank θα προωθεί επενδυτικά σχέδια του Invest in Greece σε κινεζικές επιχειρήσεις και κατόπιν αξιολόγησης θα χρηματοδοτεί την υλοποίησή τους.

Ο Κωστής Χατζηδάκης υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας με την κινεζική εταιρεία Huawei. Η τελευταία τα επόμενα τρία χρόνια θα εγκαταστήσει στην Ελλάδα σημαντικό διαμετακομιστικό κόμβο για προϊόντα της και ένα κέντρο έρευνας και καινοτομίας. Ο υπουργός Ανάπτυξης υπέγραψε επίσης Μνημόνιο Συνεργασίας με τη ZTE, προκειμένου να καταστήσει το λιμάνι του Πειραιά διαμετακομιστικό κέντρο (transit and logistics hub) για τα προϊόντα της ZTE στην Ευρώπη και στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Η εταιρεία είναι εκ των πέντε κορυφαίων κατασκευαστών τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού παγκοσμίως.


Ο ανταγωνισμός

Το έντονο κινεζικό φλερτ για σημαντικές ελληνικές υποδομές δεν φαίνεται να ενθουσιάζει τις ευρωπαϊκές αρχές, οι οποίες μάλλον δεν βλέπουν με πολύ καλό μάτι μια πιθανή άλωση αεροδρομίων, λιμανιών και του σιδηροδρόμου από τον κινέζικο δράκο, τη στιγμή μάλιστα που για ορισμένα από τα έργα ενδιαφέρον εκφράζεται και από εταιρείες άλλων χωρών. Σε κάθε περίπτωση, ο νέος ιδιοκτήτης θα προκύψει μέσα από τις διαγωνιστικές διαδικασίες.

Αερολιμένας Αθηνών - Καστέλι

Το αεροδρόμιο της Αθήνας έχει βρεθεί εδώ και καιρό στο επίκεντρο των συζητήσεων που είχε ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας με τους εκπροσώπους της Shenzen Airport, η οποία διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της ομώνυμης κινεζικής πόλης, και με τη Friedmann Pacific Asset Management.

Η μεταβίβαση του ποσοστού της Hochtief στους Καναδούς επενδυτές περιπλέκει βεβαίως την υπόθεση αποκρατικοποίησης, καθώς όποιος επενδυτής έρθει δεν θα έχει ουσιαστικό λόγο στη διοίκηση. Ενδιαφέρον για το ελληνικό αεροδρόμιο έχει εκφράσει και ο κατασκευαστικός όμιλος Vinci, που έχει ήδη σημαντική δραστηριότητα στη χώρα μας. Ο ίδιος όμιλος είναι μεταξύ αυτών που με βεβαιότητα εκτιμάται ότι θα είναι υποψήφιοι, μάλλον από κοινού με Έλληνα κατασκευαστή, για το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι.

Ο νέος αερολιμένας της Κρήτης φαίνεται ότι δεν αφήνει ασυγκίνητους ούτε και τους Κινέζους επενδυτές - η εταιρεία Fosun έχει ήδη εκδηλώσει το ενδιαφέρον της. Η γερμανική Fraport έχει επίσης εκδηλώσει ενδιαφέρον.

Σε κάθε περίπτωση, η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου της Αθήνας αποτελεί σημαντική «προίκα» η οποία είναι πιθανόν να προσελκύσει πολλούς ακόμη επενδυτές.


Λιμάνια: Εξ Ανατολών οι περισσότεροι μνηστήρες

Η Cosco έχει ήδη εκδηλώσει το ενδιαφέρον της για τον ΟΛΠ. Η δραστηριοποίηση του κινεζικού γίγαντα στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας αποδεικνύεται ιδιαίτερα επικερδής τοποθέτηση, αφού εξελίσσεται στο επίκεντρο της δραστηριότητάς της στην Ευρώπη. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία, που διαχειρίζεται ήδη τους δύο προβλήτες του λιμένα ενδιαφέρεται να τοποθετηθεί ακόμη καλύτερα αποκτώντας πρόσβαση και στον ΟΛΠ.

Ενδιαφέρον κινεζικών εταιρειών υπάρχει και για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενώ δεν αποκλείεται η εκδήλωση ενδιαφέροντος για κάποιο από τα περιφερειακά λιμάνια. Πάντως, κύκλοι της κυβέρνησης και του ΤΑΙΠΕΔ θα επιθυμούσαν ειδικά για τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης να υπάρχει διαφορετικός πάροχος ώστε να λειτουργεί και ο εσωτερικός ανταγωνισμός.

Βεβαίως, πρέπει να σημειώσουμε ότι ο ανταγωνισμός αναμένεται πολύ σκληρός καθώς πέραν των κινεζικών επιχειρήσεων ενδιαφέρον έχουν εκφράσει εταιρείες από την Ινδία, την Ευρώπη, την Τουρκία κ.ά. Ενδεικτικά η μακρά λίστα περιλαμβάνει: Hutchison, International Container Terminal Services, China Merchant, Shanghai International Port, PSA, Adani, ABG Ports, Tatas, Essar Ports, GMR, GVK, Birla, Fida, Global Ports Holding, Dogus κ.ά.


ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Η Γαλλία, η Ρωσία αλλά και οι ΗΠΑ στον κατάλογο

Η επιχειρούμενη αποκρατικοποίηση της μοναδικής εταιρείας σιδηροδρομικών μεταφορών της Ελλάδας συγκεντρώνει υπολογίσιμο διεθνές ενδιαφέρον, ωστόσο αυτό μένει να επιβεβαιωθεί με την κατάθεση των σχετικών προτάσεων.

Το ενδιαφέρον τους έχουν εκδηλώσει οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι (RZD), που αφήνουν, μάλιστα, ανοικτό το ενδεχόμενο ακόμη και για επενδύσεις στο δίκτυο.

Η γαλλική εταιρεία SNCF εμφανίζεται κατά καιρούς ως ενδιαφερόμενη να αναλάβει εμπορικά και επιβατικά δρομολόγια στην Ελλάδα ενώ αδιάφορη δεν είναι ούτε η μεγαλύτερη ιδιωτική σιδηροδρομική εταιρεία της Ρουμανίας, η Grup Feroviar Roman (GFR), η οποία επικεντρώνεται μάλλον στις εμπορευματικές μεταφορές.

Τέλος πληροφορίες φέρουν και την αμερικάνικη National Railway Equipment Company (N.R.E.C.) να μην είναι διόλου αδιάφορη για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v