Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πώς (ξανα)σχεδιάζεται ο χάρτης των συγκοινωνιών

Εγκαινιάζονται πέντε νέοι σταθμοί μετρό που μετατρέπονται σε τοπικές βάσεις. Σε δεύτερο πλάνο περνούν λεωφορεία και τρόλεϊ τα οποία θα καλύπτουν τοπικές διαδρομές. Ρόλο στο σύστημα ζητούν τα ΚΤΕΛ.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Πώς (ξανα)σχεδιάζεται ο χάρτης των συγκοινωνιών

Σειρά δραστικών αλλαγών στις συγκοινωνίες της πρωτεύουσας θα φέρει η παράδοση των νέων σταθμών του μετρό στη γραμμή προς το Ελληνικό, η οποία υπολογίζεται ότι θα γίνει περίπου σε δύο μήνες. Εκ των πραγμάτων αναβαθμίζεται ο ρόλος του μέσου, ενώ περιορίζεται σημαντικά ο ρόλος οδικών μέσων που αποκτούν βοηθητικό χαρακτήρα στο σύστημα συγκοινωνιών της Αθήνας.

Το σχέδιο του ΟΑΣΑ προβλέπει ότι πέντε σταθμοί των μέσων σταθερής τροχιάς θα χρησιμοποιηθούν ως τοπικές βάσεις για τα λεωφορεία που εξυπηρετούν την κάθε περιοχή, μια προσπάθεια να αποσυμφορηθεί το κέντρο της πόλης αλλά και να μειωθεί το κόστος λειτουργίας τους αφού, πλέον, οι διαδρομές που θα πραγματοποιούν θα είναι μικρότερες. Επιπλέον στο παιχνίδι μπαίνουν και τα ΚΤΕΛ αφού  και αυτά θα χρησιμοποιούν ως βάσεις τους σταθμούς του ΟΑΣΑ ανάλογα με τις περιοχές που εξυπηρετούν.

Ως βάσεις θα χρησιμοποιηθούν οι σταθμοί του Ελληνικού για τα νότια προάστια, του Χαϊδαρίου για τις γραμμές της Δυτικής Αθήνας, της Δουκίσης Πλακεντίας για τα λεωφορεία των βορειοανατολικών περιοχών του Λεκανοπεδίου και της Νερατζιώτισσας για τους επιβάτες από τη βόρεια και τη δυτική Αθήνα, καθώς το σημείο, πλην του ηλεκτρικού εξυπηρετείται και από τον προαστιακό σιδηρόδρομο.

Επίσης ο σταθμός του Ελαιώνα θα αποτελέσει μία ακόμη βάση καθώς με τη δημιουργία και του κεντρικού σταθμού των ΚΤΕΛ θα υπάρξει μία βάση για την εξυπηρέτηση των χιλιάδων επιβατών.

Παράδοση σταθμών

Ορόσημο για τις αλλαγές που εξετάζονται από τον ΟΑΣΑ και το υπουργείο Μεταφορών είναι η λειτουργία των νέων σταθμών του μετρό. Μέσα στον Ιούλιο πρόκειται να τεθούν στη διάθεση του επιβατικού κοινού οι τέσσερις νέοι σταθμοί της επέκτασης προς το Ελληνικό.

Πρόκειται για τους σταθμούς κατά μήκος της λεωφόρου Βουλιαγμένης σε Ηλιούπολη, Άλιμο, Αργυρούπολη και Ελληνικό, που υπολογίζεται ότι κάθε μέρα θα εξυπηρετούν περίπου 80.000 επιβάτες.

Τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα παραδοθεί και η επέκταση από το Αιγάλεω προς το Χαϊδάρι. Ο νέος σταθμός υπολογίζεται  ότι μπορεί να προσθέσει στο σύστημα του μετρό περίπου 50.000 επιβάτες την ημέρα καθώς θα εξυπηρετεί μια πυκνοκατοικημένη περιοχή, ενώ θα τροφοδοτείται με επιβάτες που θα φτάνουν ως εκεί με λεωφορεία από  τις περιοχές του Θριάσιου Πεδίου. Ο σταθμός του Χαϊδαρίου θα αποτελέσει την αφετηρία για την νέα επέκταση προς τον Πειραιά, που αποτελεί το επόμενο μεγάλο έργο του μετρό στην Αθήνα.

Περιορισμός του ρόλου της ΟΣΥ

Όπως προαναφέρθηκε, στο νέο σύστημα ο ρόλος λεωφορείων και τρόλεϊ περιορίζεται. Εξάλλου, όπως επισημαίνεται από την πλευρά των εργαζομένων, η εταιρεία έχει ήδη υποχρεωθεί, εκ των πραγμάτων, σε περιορισμό του έργου της, καθώς το προσωπικό που διαθέτει δεν είναι επαρκές, ενώ σοβαρό είναι το πρόβλημα που παρατηρείται και στα οχήματα. Μεγάλος αριθμός τους παραμένει ακινητοποιημένος εξαιτίας έλλειψης ανταλλακτικών.  

Πάντως τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας για το 2012 κατέγραψαν θεαματική βελτίωση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά αφού οι ζημίες μειώθηκαν στα 37,7 εκατ. ευρώ έναντι 132,5 εκατ. το 2011.

Η βελτίωση του αποτελέσματος οφείλεται στην αύξηση της κρατικής επιδότησης κατά περίπου 28 εκατομμύρια ευρώ αλλά και στη μείωση του κόστους μισθοδοσίας και των χρεωστικών τόκων. Να σημειωθεί, τέλος, ότι η ΟΣΥ οφείλει και περίπου 20 εκατομμύρια ευρώ στη ΔΕΠΑ για το φυσικό αέριο που προμηθεύεται για τα οχήματά της.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v