"Παρέα" η μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ με επιλογή ΤΑΡ

Όσο πλησιάζει η αζέρικη Socar στο ΔΕΣΦΑ, τόσο πιθανότερη γίνεται η επιλογή του αγωγού ΤΑΡ για τη μεταφορά του αερίου του Αζερμπαϊτζάν. Από την ελληνική πλευρά μεταβαίνει σήμερα στο Μπακού ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νότης Μηταράκης.

Παρέα η μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ με επιλογή ΤΑΡ

Όσο πλησιάζει η αζέρικη Socar στον ΔΕΣΦΑ, τόσο πιθανότερη γίνεται η επιλογή του αγωγού ΤΑΡ για τη μεταφορά του αερίου του Αζερμπαϊτζάν (κοίτασμα Σαχ Ντενίζ) στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας. Σε κυβερνητικό επίπεδο επικρατεί αισιοδοξία, καθώς δεν αποκλείεται, ακόμη και τις αμέσως επόμενες μέρες να υπάρξει ανεπίσημη ενημέρωση από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ για την επιλογή του αγωγού. Η επίσημη ανακοίνωση αναμένεται την Παρασκευή 28 Ιουνίου.

Από την ελληνική πλευρά σήμερα μεταβαίνει στο Μπακού ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νότης Μηταράκης, προκειμένου να συμμετάσχει στην ετήσια σύνοδο του Συμβουλίου των Διοικητών της Παρευξείνιας Τράπεζας Εμπορίου και Ανάπτυξης.

Η επίσκεψη του υφυπουργού στην πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν θα επιτρέψει στην ελληνική κυβέρνηση να έχει μια πληρέστερη εικόνα για τις προθέσεις της χώρας σε ό,τι αφορά την επιλογή μεταξύ των ανταγωνιστικών αγωγών ΤΑΡ και Νabucco, καθώς ο υφυπουργός θα συναντηθεί και με τον Αζέρο υπουργό Οικονομικών Samir Sarifov.

Σε κάθε περίπτωση, το βέβαιο είναι πλέον ότι ο αγωγός ΤΑΡ έχει γίνει αποδεκτός από το Αζερμπαϊτζάν, καθώς καλύπτει τα κριτήρια τεχνικής αρτιότητας, οικονομικής λειτουργίας, αύξησης της δυναμικότητάς του και έχει επαρκή πολιτική στήριξη από τις κυβερνήσεις των εμπλεκόμενων κρατών.

Όπως δήλωσε στο δελτίο του Platts «Platts Energy Week», o Αζέρος πρέσβης στην Ουάσικτον, Elin Suleymanov, «το αζέρικο αέριο είναι σίγουρο ότι θα φτάσει στις ευρωπαϊκές αγορές. Το αν αυτό θα γίνει με τον αγωγό Nabucco, ή με τον ΤΑΡ,είναι κάτι που θα το αποφασίσει η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ». Πρόσθεσε δε ότι και οι δύο αγωγοί πληρούν τα κριτήρια που έχει θέσει η κοινοπραξία για την επιλογή του ενός από τους δύο.

Η αισιοδοξία της ελληνικής πλευράς για την επιλογή του ΤΑΡ στηρίζεται στην απόφαση της κρατικής αζέρικης εταιρείας Socar να εξαγοράσει τον ΔΕΣΦΑ, o οποίος ασκεί αποκλειστικά μεταφορικό έργο (όπως εξάλλου και ο ΤΑΡ), και έχει δίκτυο το οποίο σε μεγάλο μήκος συμπίπτει με τη διαδρομή του αγωγού ΤΑΡ από τα ελληνοτουρκικά έως και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.

Επίσης, στηρίζεται στο γεγονός ότι ελάχιστες μέρες πριν από την επιλογή του αγωγού ανακοινώθηκε συμφωνία μεταξύ της εταιρείας του ΤΑΡ και της βελγικής Fluxys (αντίστοιχη με τον ελληνικό ΔΕΣΦΑ) για είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο του αγωγού. Όπως επισημαίνουν άνθρωποι του χώρου, στην περίπτωση του Nabucco όχι μόνο δεν υπήρξε ενδιαφέρον για είσοδο νέων εταιρειών, αλλά αντίθετα αποχώρησε ένας από τους σημαντικότερους εταίρους, η γερμανική RWE.

Το τίμημα για τον ΔΕΣΦΑ

Σε ό,τι αφορά τη μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ, χθεσινές πληροφορίες αναφέρουν ότι αυτή θα καθυστερήσει 10-15 μέρες, παρά τη βελτίωση του τιμήματος που πρόσφερε η Socar, στα 400 εκατομμύρια από τα επίπεδα των περίπου 300 εκατομμυρίων, που ήταν η αρχική. Έτσι η μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ θα ολοκληρωθεί λίγες μέρες μετά την επίσημη ανακήρυξη του αγωγού που θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, για την ολοκλήρωση της διαδικασίας θα απαιτηθεί να εκφράσει γνώμη και η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οποία δίνει την απαραίτητη άδεια για την άσκηση δραστηριότητας στον τομέα της ενέργειας, ενώ ειδικά για τον ΔΕΣΦΑ υπό νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς θα πρέπει να γνωμοδοτήσει για την ανεξαρτησία του από καθετοποιημένη ενεργειακή επιχείρηση, προκειμένου να συνεχίσει να ισχύει η υπάρχουσα πιστοποίηση. Σε ό,τι αφορά τα ΕΛΠΕ που ελέγχουν το 35% των μετοχών, το δ.σ. της εταιρείας θα αποφασίσει για την έγκριση της μεταβίβασης, μόλις ολοκληρωθούν οι τυπικές διαδικασίες που θα επιτρέψουν την πώληση της επιχείρησης.

Σε χθεσινή του συνεδρίαση του δ.σ. του ΤΑΙΠΕΔ εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη νέα βελτιωμένη προσφορά που κατέθεσε την Τετάρτη (και επισήμως) η Socar από το Αζερμπαϊτζάν, χωρίς όμως να προσδιορίζει χρονικά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού. Όπως μάλιστα αναφέρει ανακοίνωση του δ.σ. του Ταμείου, «δρομολόγησε όλες τις απαραίτητες διαδικασίες, προκειμένου να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατόν ο διαγωνισμός».

Τέλος, να σημειωθεί ότι τις προηγούμενες μέρες βρέθηκαν στα γραφεία του ΤΑΙΠΕΔ εκπρόσωποι της ρωσικής Sintez η οποία συμμετείχε στο διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ, χωρίς όμως να καταθέσει δεσμευτική προσφορά.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η ρωσική εταιρεία συζήτησε με τους εκπροσώπους του Ταμείου την περίπτωση να καταθέσει, εκτός διαγωνιστικής διαδικασίας, προσφορά για τη ΔΕΠΑ και το ΔΕΣΦΑ, κάτι όμως που δεν έγινε δεκτό ούτε για συζήτηση.

Socar: Δουλεύουμε τις τεχνικές λεπτομέρειες

Για την ολοκλήρωση των τεχνικών λεπτομερειών της συμφωνίας για την εξαγορά του 66% της ΔΕΣΦΑ δουλεύουν πλέον η Socar και το ΤΑΙΠΕΔ, όπως δήλωσε ο επικεφαλής του αζέρικου ομίλου Rovnag Abdullayev.

Όπως μεταδίδουν μέσα ενημέρωσης της χώρας, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Socar η απόφαση να κινηθεί για την αγορά του ΔΕΣΦΑ εντάσσεται στο πλαίσιο των πολύ καλών διμερών σχέσεων των δύο χωρών. «Η Socar, η οποία έχει τεράστια πείρα στα δίκτυα αερίου ανυπομονεί να αρχίσει να δουλεύει στην Ελλάδα, στο πρώτο project αυτού του τύπου για τον όμιλο σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης», τόνισε.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v