Πιθανή η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στον ΤΑΡ

Την έναρξη των προκαταρκτικών εργασιών, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ την βλέπει στις αρχές του 2014 με διάρκεια κατασκευής 3-4 χρόνια. Ωστόσο, τμήματα του αγωγού ενδέχεται να λειτουργήσουν και πριν την ολοκλήρωσή του. Στα 300 εκατ. οι φόροι στη 15ετία.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Πιθανή η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στον ΤΑΡ

Με ποσοστό από 1-5% θα μπορούσε να συμμετάσχει το Ελληνικό Δημόσιο στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ. Αυτό όμως θα γίνει μετά την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του αγωγού.

Επίσης η ΔΕΠΑ είναι από τις εταιρείες που διαπραγματεύονται την προμήθεια αερίου μέσω του ΤΑΡ σε ποσότητες 1 δις. κυβικών μέτρων το χρόνο. Αυτά ανακοίνωσαν ο υπουργός και ο υφυπουργός ΠΕΚΑ Γιάννης Μανιάτης και Μάκης Παπαγεωργίου στην άτυπη ενημέρωση αναφορικά με τον αγωγό ΤΑΡ.

Σύμφωνα με τους ίδιους, η κυβέρνηση και η εταιρεία του ΤΑΡ, συμφώνησαν στη σύσταση ομάδας εργασίας με τη συμμετοχή εκπροσώπων των υπουργείων, του ΤΑΡ και της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενιζ ΙΙ ( ΒΡ, Socar,Statoil κλπ), έργο της οποίας θα είναι η κατάρτιση του οδικού χάρτη με τα βήματα που πρέπει να γίνουν μέχρι την έναρξη της κατασκευής (απαλλοτριώσεις, αδειοδοτήσεις κλπ). Πάντως η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ τόνισε ότι όλες οι διαδικασίες θα έχουν χαρακτηριστικά fast track και θα επιδιωχθεί να γίνουν σε χρόνο ρεκόρ, καθώς το έργο είναι εθνικής σημασίας, όπως τόνισε ο κ. Μανιατης.

Την έναρξη των προκαταρκτικών εργασιών, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ την βλέπει στις αρχές του 2014 με διάρκεια κατασκευής 3-4 χρόνια. Σε σχετική ερώτηση του euro2day, o κ. Παπαγεωργίου αποκάλυψε ότι η λειτουργία τμημάτων του αγωγού πριν την ολοκλήρωση του είναι κάτι που συζητείται. Αυτό θα σημάνει τη δυνατότητα για Ελλάδα και Βουλγαρία να προμηθευτούν ποσότητες αερίου από το Αζερμπαϊτζάν πολύ πριν την ολοκλήρωση του έργου.

Αναφορικά με τα οφέλη που θα έχει η χώρα, ο κ. Παπαγεωργίου διευκρίνισε ότι σε αυτά περιλαμβάνεται η είσπραξη φόρου απλό την εταιρεία του αγωγού που για διάστημα 15 χρόνων υπολογίζεται σε 300 εκατομμύρια, ενώ στη φάση της κατασκευής, η προμήθεια υλικών από τις ελληνικές βιομηχανίες (σωληνουργίες κ.λπ.) θα προσφέρει σημαντικά οφέλη.

Σύμφωνα με τον ίδιο, είσπραξη τελών διέλευσης σε παρόμοια έργα δεν προβλέπεται, ενώ η προοπτική αύξησης των ποσοτήτων φυσικού αερίου που θα διέρχονται απλό ελληνικό έδαφος σε συνδυασμό με την αξιοποίηση του αγωγού για τη μεταφορά και αερίου που θα βρεθεί στην ελληνική ΑΟΖ, αναβαθμίζει ακόμη περισσότερο τη σημασία του αγωγού.

Τέλος, σύμφωνα με την κατ αρχήν συμφωνία που υπάρχει, από τις ποσότητες σήμερα πρώτης φάσης λειτουργίας του αγωγού, δηλαδή τα 10 δισ. κυβικά μέτρα, η υποχρέωση μεταφοράς στην Ιταλία είναι της τάξης των 4-6 δισ. κυβικών και τα υπόλοιπα θα μπορούσαν να διατεθούν στην αγορά των Βαλκανίων (Βουλγαρία, Ρουμανία, δυτικά Βαλκάνια).

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v