Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Καύσιμα:Στον αέρα η τοποθέτηση GPS σε βυτιοφόρα

Το μέτρο αποφασίστηκε εδώ και μήνες με στόχο την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, ενώ αποτελεί και μνημονιακή υποχρέωση. Όμως ακόμα εκκρεμεί να καθοριστούν κρίσιμες λεπτομέρειες, γεγονός που καθυστερεί την εφαρμογή.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Καύσιμα:Στον αέρα η τοποθέτηση GPS σε βυτιοφόρα
Στον αέρα βρίσκεται το μέτρο της τοποθέτησης συσκευών εντοπισμού θέσης GPS στα βυτιοφόρα καυσίμων και στα σκάφη ανεφοδιασμού (σλέπια), καθώς ελάχιστες μέρες πριν από την καταληκτική εφαρμογή του μέτρου δεν έχουν εκδοθεί υπουργικές αποφάσεις ή εγκύκλιοι και το κυριότερο δεν καθορίστηκε η έγκριση τύπου για τις συσκευές αυτές.

Αποτέλεσμα είναι, με βάση όσα ελλιπέστατα προβλέπουν οι κανονιστικές πράξεις που εκδόθηκαν, είτε να εφαρμοστεί το μέτρο, αλλά αφήνοντας τεράστιες τρύπες για τη συνέχιση του λαθρεμπορίου, είτε να δοθεί παράταση στην εφαρμογή του.

Το μέτρο αποφασίστηκε εδώ και μήνες με στόχο την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, ενώ αποτελεί και μνημονιακή υποχρέωση. Ωστόσο, όπως κάθε μέτρο που συμβάλλει στην καταπολέμηση στρεβλώσεων και δυσλειτουργιών στις αγορές και θίγει κατεστημένα συμφέροντα, ενώ νομοθετείται, με διάφορες προφάσεις και προσχήματα είτε εφαρμόζεται πλημμελώς, είτε καθυστερεί  στην εφαρμογή του.

Ας σημειωθεί εδώ ότι, παρά την εξομοίωση των ειδικών φόρων στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, το λαθρεμπόριο καλά κρατεί και γίνεται με τη διοχέτευση στο εμπορικό κύκλωμα ναυτιλιακού πετρελαίου ντίζελ.

Το είδος αυτό είναι εντελώς αφορολόγητο. Έτσι το οικονομικό κίνητρο για τη λαθραία διακίνησή του είναι πολύ μεγάλο, καθώς η κλοπή σε βάρος των δημοσίων εσόδων ανέρχεται σε 405 ευρώ τα 1.000 λίτρα (ειδικός φόρος συν ΦΠΑ). Αρκεί να σημειωθεί ότι ένα και μόνο δρομολόγιο των 20.000 λίτρων αφήνει καθαρό κέρδος στο κύκλωμα πάνω από 8.000 ευρώ μόνο από τη μη πληρωμή των φόρων.

Με την εγκατάσταση των GPS σε όλα τα βυτιοφόρα και τα σλέπια οι κεντρικές υπηρεσίες των τελωνείων θα μπορούν να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο τις κινήσεις των μέσων αυτών και να διαπιστώνουν αν πράγματι κατευθύνθηκαν στους παραλήπτες που αναφέρονται στα παραστατικά φόρτωσης, ή κινήθηκαν σε άλλες κατευθύνσεις όπου βρίσκονται οι παράνομες αποθήκες των κυκλωμάτων, και στις οποίες γίνεται ο αποχρωματισμός του ναυτιλιακού πετρελαίου.

Εδώ να σημειωθεί ότι πολλές εταιρείες πετρελαιοειδών έχουν ήδη εγκαταστήσει GPS στα βυτιοφόρα που χρησιμοποιούν προκειμένου να ελέγχουν τις κινήσεις τους και να μην μπλέκουν σε υποθέσεις λαθρεμπορίου. Αυτά όμως εντάσσονται στις διαδικασίες εσωτερικού ελέγχου που έχουν αναπτύξει για τη δική τους αξιοπιστία.

Μετά δε την υποχρεωτική εφαρμογή του μέτρου, οι συσκευές που έχουν ήδη εγκατασταθεί στα μεταφορικά μέσα θα πρέπει να ενταχθούν στο ευρύτερο σύστημα που προβλέπει ο Νόμος.

Γιατί όμως βρίσκεται στον αέρα η εφαρμογή του μέτρου; Σύμφωνα με Κοινή Υπουργική Απόφαση του 2012, καταληκτική ημερομηνία εφαρμογής του είναι η 31η Ιουλίου 2013. Μετά την ημερομηνία αυτή, σύμφωνα με την ΚΥΑ, δεν θα επιτρέπεται η φόρτωση βυτιοφόρων που δεν φέρουν GPS. Ωστόσο, μέχρι τώρα το υπουργείο Ανάπτυξης δεν έχει καταλήξει στην έγκριση τύπου για τα GPS που θα πρέπει να τοποθετούνται σε όλα ανεξαιρέτως τα βυτιοφόρα, Ιδιωτικής και Δημόσιας Χρήσης.

Έτσι όσοι έχουν ήδη εγκαταστήσει συσκευές δεν γνωρίζουν αν αυτές πληρούν τις προϋποθέσεις του Νόμου. Επιπλέον, δεν έχει εκδοθεί ακόμη η Κοινή Υπουργική Απόφαση, όπως προβλέπει ο Νόμος 4093 του 2012, για την αξιοποίηση των πληροφοριών από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.

Επίσης δεν έχει καθοριστεί το πρωτόκολλο επικοινωνίας των GPS με το κέντρο διαχείρισης των δεδομένων. Έτσι όσοι έχουν εγκαταστήσει ή αυτοί που πρόκειται να εγκαταστήσουν GPS δεν γνωρίζουν αν αυτά είναι ή θα είναι συμβατά με το πρωτόκολλο επικοινωνίας που θα καθοριστεί εκ των υστέρων.

Τέλος, το πλέον αυτονόητο που δεν έχει προβλεφθεί ούτε στο νόμο, ούτε και στην ΚΥΑ, αφορά τη διασφάλιση ότι το GPS δεν θα αποσπάται από το όχημα, ή τουλάχιστον κάθε απόσπασή του θα καταγράφεται από το σύστημα. Γιατί πολύ απλά, το GPS μπορεί επάνω σε ένα άλλο όχημα να ταξιδεύει στον νόμιμο προορισμό του, αλλά το βυτιοφόρο χωρίς το GPS να μεταφέρει το πετρέλαιο στην αποθήκη του λαθρέμπορου...

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v