Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αποστάσεις εισηγμένων από το «success story»

Συνέχιση της ύφεσης φοβούνται εισηγμένοι όμιλοι. Γιατί ενώ θέλουν να ελπίζουν αμφιβάλλουν για τις κυβερνητικές εξαγγελίες. Οι εκτιμήσεις για την πορεία των έργων και τις επενδύσεις. Οι αστάθμητοι παράγοντες και ο φόβος του... κράτους.

Αποστάσεις εισηγμένων από το «success story»
Διστακτικοί στο να υιοθετήσουν από τώρα τις κυβερνητικές εκτιμήσεις για ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας από το 2014 παραμένουν οι περισσότεροι επιχειρηματίες, καθώς από τη μια πλευρά δεν αναμένουν αξιοσημείωτες αλλαγές έως το τέλος του έτους και από την άλλη θεωρούν προϋποθέσεις ανάκαμψης την αυξημένη απορρόφηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ, τη βελτίωση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία και την επανεκκίνηση των αυτοχρηματοδοτούμενων οδικών αξόνων.

Ενδεικτικό στοιχείο είναι ότι στις πρόσφατες εξαμηνιαίες λογιστικές καταστάσεις των εταιρειών καμιά εισηγμένη δεν προβλέπει με βεβαιότητα άνοδο των επιδόσεών της λόγω της επικείμενης ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας. Αντίθετα η συντριπτική πλειονότητα των διοικήσεων μιλά για θολό τοπίο, για δυσκολία προβλέψεων και για κατάσταση αυξημένης αβεβαιότητας.

Οι εταιρείες μάλιστα που θα ωφεληθούν άμεσα από την προώθηση των μεγάλων έργων (π.χ. κατασκευές, πληροφορική, μεταλλουργικές) αποφεύγουν τα προβλέψουν με βεβαιότητα την προώθηση έργων, καθώς πολλές φορές στο παρελθόν οι κυβερνητικές εξαγγελίες έχουν διαψευσθεί... πανηγυρικά (θυμόμαστε π.χ. πως η επανεκκίνηση των οδικών αξόνων ήταν θέμα λίγων εβδομάδων στις αρχές του φθινοπώρου του 2011!).

Χαρακτηριστική είναι η θέση της HSBC ότι στα τρέχοντα επίπεδα στις τιμές των μετοχών σε πολύ μικρό βαθμό είναι ενσωματωμένο το σενάριο της ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας, γεγονός που απεικονίζει τη γενικότερη εκτίμηση της αγοράς.

Παρόμοιο συμπέρασμα θα μπορούσε να προκύψει και από την έκθεση της Euroxx για την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, όπου ο ελληνικός οίκος:

• Από τη μια πλευρά θεωρεί καταλυτικό παράγοντα για τη μετοχή την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών αξόνων (ξεμπλοκάρισμα συμβάσεων ύψους 513 εκατ. ευρώ μόνο για τον όμιλο).

• Και από την άλλη πλευρά εκτιμά ότι στα τρέχοντα επίπεδα τιμών της μετοχής μια σειρά δραστηριοτήτων του ομίλου (κατασκευές, εκμεταλλεύσεις εκτός Αττικής Οδού, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, διαχείριση απορριμμάτων, ακίνητα και συμμετοχή στην Elpedison) προσφέρεται στους υποψήφιους αγοραστές «δωρεάν».

Τι βλέπουν οι εισηγμένες

Ιδιαίτερα συγκρατημένες εκτιμήσεις για την πορεία της αγοράς το δεύτερο εξάμηνο του έτους εκφράζουν οι εισηγμένες εταιρείες η πορεία των οποίων είναι σε μεγάλο βαθμό συνδεδεμένη με την πορεία των δημοσίων έργων και των επενδύσεων.

«Με τα σημερινά δεδομένα, και παρά την προσδοκώμενη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα, πιθανολογείται ότι οι πωλήσεις της ΕΛΤΡΑΚ θα συνεχίσουν να κινούνται σε χαμηλά επίπεδα, όπως εξάλλου και το σύνολο της αγοράς», αναφέρει η διοίκηση της επιχείρησης, η οποία προσδοκά μεγάλα οφέλη σε περίπτωση όπου ξεκινήσουν οι μεγάλοι αυτοχρηματοδοτούμενοι οδικοί άξονες (μεταξύ άλλων, αντιπρόσωπος της Caterpillar).

Στο ίδιο μήκος κύματος και οι θέσεις της ΕΛΑΣΤΡΟΝ, η οποία δραστηριοποιείται στην εμπορία προϊόντων σιδήρου-χάλυβα και η πορεία της είναι συνδεδεμένη με τις επενδύσεις και την οικοδομή: «Στο εσωτερικό της χώρας, η καθυστέρηση της επανέναρξης των δημόσιων έργων, καθώς και η απουσία ιδιωτικών συνεπεία και της περιορισμένης χρηματοδότησής τους συγκρατούν τον όγκο δραστηριότητας του κλάδου, σε σχέση με την πραγματική παραγωγική δυναμικότητά του».

Η εισηγμένη ΣΙΔΜΑ δραστηριοποιείται στον ίδιο κλάδο και μεταξύ άλλων σημειώνει: «Για το δεύτερο εξάμηνο του έτους δεν προβλέπονται σημαντικές αλλαγές στην ελληνική αγορά, η οποία παραμένει σε ύφεση. Η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, σε συνδυασμό με την περιορισμένη ρευστότητα στην αγορά, παρατείνει την αβεβαιότητα και κάνει αδύνατη την πρόβλεψη για τη χρονική έναρξη της ανάκαμψης».

Ούτε όμως και η Αφοί Κορδέλλου μιλά για ανάκαμψη στο άμεσο μέλλον: «Τα κρίσιμα ερωτήματα που παραμένουν αφορούν τα επίπεδα της ζήτησης για χαλυβουργικά προϊόντα και τη ρευστότητα της αγοράς που επηρεάζεται από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Προς το παρόν, η ρευστότητα φαίνεται να έχει σταθεροποιηθεί στην ελληνική οικονομία, με αποτέλεσμα να υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία σχετικά με την εξέλιξη των επισφαλειών για το άμεσο μέλλον».

Οι ελπίδες

Από την άλλη πλευρά, βέβαια, η ελπίδα για αύξηση των επενδύσεων και για τόνωση της ρευστότητας στην οικονομία δεν έχει χαθεί. Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν πως αν οι προβλέψεις των τραπεζιτών για μείωση των επιτοκίων χορηγήσεων κατά 200 μονάδες βάσης μέχρι το τέλος του έτους επιβεβαιωθούν αυτό σημαίνει εξοικονόμηση ύψους 2 περίπου δισ. ευρώ προς όφελος των επιχειρήσεων και των ελεύθερων επαγγελματιών.

Αναμένουν επίσης το αποτέλεσμα των κυβερνητικών προσπαθειών για τόνωση της ρευστότητας από την αρχή του 2014, καθώς και για εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του κράτους προς τον ιδιωτικό τομέα, γεγονός που αν γίνει θα ρίξει στην αγορά άλλα περίπου 6 δισ. ευρώ.

Κομβικό σημείο βέβαια είναι το αν και πότε η κυβέρνηση θα συμφωνήσει με τις τράπεζες για τη χρηματοδότηση των μεγάλων οδικών αξόνων, προκειμένου να ξεκινήσουν και πάλι τα έργα.

Ενδεικτική είναι η θέση του ομίλου J&P Άβαξ, ο οποίος μπορεί μέσω νέων έργων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό να έχει ενισχύσει το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεών του σε επίπεδα ανάλογα με την περίοδο προ της οικονομικής κρίσης της χώρας, ωστόσο θεωρεί πως «μεγαλύτερη σημασία σε πιο βραχυπρόθεσμο ορίζοντα για τη διαμόρφωση των αποτελεσμάτων του ομίλου έχει η αναμενόμενη τελική αναθεώρηση της συμφωνίας των κοινοπρακτικών σχημάτων που έχουν αναλάβει την υλοποίηση των μεγάλων οδικών έργων παραχώρησης με το ελληνικό δημόσιο και τις τράπεζες που χρηματοδοτούν τα έργα».

Για θετικές προοπτικές του κατασκευαστικού κλάδου υπό προϋποθέσεις κάνει λόγο και η διοίκηση της Intrakat. Σύμφωνα με τον εισηγμένο όμιλο, αν και ο κατασκευαστικός κλάδος έχει να αντιμετωπίσει μια σειρά προκλήσεις (ρευστότητα, καθυστερήσεις πληρωμών από το δημόσιο, μεγάλες εκπτώσεις, καθυστερήσεις υπογραφών νέων συμβάσεων), «είναι σε θέση να εκμεταλλευτεί τις μεγάλες επενδυτικές ευκαιρίες που υπάρχουν στην Ελλάδα για την κατασκευή επενδύσεων υποδομών για λιμάνια, μαρίνες, αεροδρόμια, τουριστικά συγκροτήματα, ενεργειακά δίκτυα και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Επιπλέον, υπάρχουν προς διάθεση πόροι σημαντικού ύψους από προγράμματα ΕΣΠΑ, που προορίζονται για την υλοποίηση επενδύσεων σε έργα οδικά, σιδηροδρομικά, τηλεπικοινωνιακά και έργα μετρό».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v