Πολυεθνικό ενδιαφέρον για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco

Οι ενδιαφερόμενοι για να αποκτήσουν τις δύο πρώην θυγατρικές του ΟΣΕ θα πρέπει να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους ως τις 16 Σεπτεμβρίου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ως τις 30 για τη ROSCO.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Πολυεθνικό ενδιαφέρον για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Rosco

Ένα σκληρό οικονομικό και γεωπολιτικό παιχνίδι, με επίκεντρο τη χώρα μας ως κόμβο των μεταφορών για όλη την Ευρώπη, βρίσκεται σε εξέλιξη αυτό το διάστημα.

Την ώρα που το παγκόσμιο εμπόριο αναζητά νέους, φθηνότερους δρόμους διέλευσης από την περιοχή, η Ελλάδα βρίσκεται στο μικροσκόπιο μεγάλων πολυεθνικών του εμπορίου, αλλά και των μεταφορών, που επιθυμούν συμμετοχή στο «πάρτι» που τώρα ξεκινά και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ROSCO.

Οι ενδιαφερόμενοι για να αποκτήσουν τις δύο πρώην θυγατρικές του ΟΣΕ θα πρέπει να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους ως τις 16 Σεπτεμβρίου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ως τις 30 για τη ROSCO.

Πληροφορίες που υπάρχουν ως τώρα καταγράφουν σημαντικό ενδιαφέρον για τις δύο εταιρείες. Ωστόσο αναστάτωση στους εν εξελίξει διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης των δύο εταιρειών βάζουν τα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για ξαφνικό θάνατο στον ΟΣΕ. Και μπορεί το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αλλά και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ να έσπευσαν να διαψεύσουν ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ωστόσο το πρόσφατο παράδειγμα της ΕΡΤ προκαλεί δεύτερες σκέψεις.

Από την πλευρά των εργαζομένων τηρείται στάση αναμονής και εκείνο που σημειώνεται είναι ότι οι πληροφορίες που κάνουν λόγο για λουκέτο στον ΟΣΕ έχουν κύριο αποτέλεσμα την απαξίωση των δύο εταιρειών και τη μείωση της αξίας τους, τη στιγμή που αυτές βρίσκονται ένα βήμα πριν από την πώληση.

Απαισιοδοξία για το τίμημα

Την ερχόμενη Δευτέρα οι εταιρείες που θέλουν να αποκτήσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πρέπει να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους στο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο διενεργεί τον σχετικό διαγωνισμό. Για την εταιρεία, η οποία έχει «προικιστεί» με μετρητά και ακίνητα, ενδιαφέρονται επιχειρήσεις από τη Γαλλία, την Κίνα, τη Ρωσία, τη Ρουμανία, την Ιταλία αλλά και τις ΗΠΑ.

Σύμφωνα με την πρόσκληση του διαγωνισμού, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κάθε χρόνο θα λαμβάνει επιδότηση για την εκτέλεση των δρομολογίων στις λεγόμενες άγονες γραμμές.

Επίσης προβλέπεται ότι θα πάρει και ακίνητα, μεταξύ αυτών και τις εμπορευματικές εγκαταστάσεις στην περιοχή του Θριάσιου, όπου πρόκειται να αναπτυχθούν δραστηριότητες που σχετίζονται με τις εμπορευματικές μεταφορές.

Παρ' όλα αυτά, οι πλέον αισιόδοξες εκτιμήσεις υπολογίζουν ότι το τίμημα στην καλύτερη περίπτωση δεν θα ξεπεράσει τα 35 - 37 εκατομμύρια, ενώ κατά άλλες εκτιμήσεις το τοποθετούν ακόμη χαμηλότερα.

Στο επίκεντρο η Cosco - Έρχεται νέα συμφωνία με Foxconn

Κεντρικό ρόλο σε όλη την ιστορία που σχετίζεται με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ διεκδικεί και η COSCO. Ο κινεζικός γίγαντας, εκτός από τον απόλυτο έλεγχο του λιμανιού του Πειραιά, θέλει ρόλο, και μάλιστα διευρυμένο, και στις μεταφορές, αφού μέσω του σιδηρόδρομου τα εμπορεύματα θα φτάνουν στον τελικό προορισμό τους. Μάλιστα, ως διαπραγματευτικά ατού χρησιμοποιούνται από την εταιρεία οι συμφωνίες, υπάρχουσες ή επικείμενες, με τις οποίες νέοι όγκοι φορτίων αναμένεται ότι θα φτάσουν στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.

Η κινεζική εταιρεία αυτό το διάστημα βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με την εταιρεία λογισμικού Hon Hai - Foxconn προκειμένου αυτή να χρησιμοποιήσει το λιμάνι του Πειραιά για τη διαμετακόμιση των φορτίων της προς την Ευρώπη.

Σε περίπτωση όπου η συμφωνία κλείσει, τότε αναμένεται ότι οι φόρτοι του λιμανιού του Πειραιά θα αυξηθούν εντυπωσιακά. Οι Κινέζοι της CΟSCO εφόσον κατέλθουν στον διαγωνισμό αναμένεται ότι θα το πράξουν από κοινού με την China Railways Corporation Company (CRCC).

ΗΠΑ - Γαλλία - Ρουμανία

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ φαίνεται ότι συγκεντρώνει σημαντικό ενδιαφέρον από εταιρείες εκτός Ευρώπης, αφού και η αμερικανική Omnitrax εμφανίζεται διατεθειμένη να συμμετάσχει στον διαγωνισμό. Ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ διατηρούν επίσης και οι Γαλλικοί Σιδηρόδρομοι (SNCF), οι οποίοι από την αρχή της διαδικασίας αποκρατικοποίησης έχουν δώσει το "παρών".

Με ερωτήματα αλλά και αιτήματα για διευκρινίσεις προς το ΤΑΙΠΕΔ έχει εκφράσει επίσης ενδιαφέρον και η προερχόμενη από τη Ρουμανία Grup Feroviar Roman (GFR), την οποία πληροφορίες φέρουν να εξετάζει την πιθανότητα συνεργασίας με ιταλικές εταιρείες.

Αδιευκρίνιστες οι προθέσεις των Ρώσων

Ερώτημα παραμένει η συμμετοχή στη διαδικασία των Ρωσικών Σιδηροδρόμων. Παρά τις αρχικές ενθουσιώδεις δηλώσεις του προέδρου τους κ. Γιακούνιν για συμμετοχή στη διαδικασία, σε συνδυασμό μάλιστα με τις αποκρατικοποιήσεις ελληνικών λιμανιών, το τελευταίο διάστημα το ενδιαφέρον αυτό φαίνεται να εξασθενεί, μετά και τις «συστάσεις» του Ρώσου προέδρου αναφορικά με τις επενδύσεις ρωσικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα.

Πάντως, οι RZD φέρονταν να βρίσκονταν σε επαφές με ελληνικές εταιρείες (ΤΕΡΝΑ, όμιλος Κοπελούζου), αλλά και με ευρωπαϊκές για συγκρότηση κοινού σχήματος διεκδίκησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Θα μιλήσει γαλλικά η Rosco;

Παράλληλα, στο τέλος του μήνα λήγει και η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ΕΕΣΣΤΥ (Rosco), η οποία βρίσκεται στο μικροσκόπιο των Siemens, Αlstom, Bombardier και AnsaldoBreda.

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον φαίνεται ότι προέρχεται από τη γαλλική Alstom, ενώ μικρότερο φαίνεται ότι είναι από την πλευρά της γερμανικής Siemens. Ενδιαφέρον για τη Rosco έχει εκδηλωθεί και από τη ρουμανική holding Grampet, η οποία πριν από έναν μήνα με επιστολή της προς το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων πρότεινε την εξαγορά της εταιρείας από τη θυγατρική της Bulgarian Railway Company.

Για την περίπτωση της τεχνικής βάσης δεν υπάρχουν εκτιμήσεις για το τίμημα στο οποίο μπορεί να κλείσει ο διαγωνισμός.

Όπως σημειώνουν καλά πληροφορημένες πηγές, έμφαση θα δοθεί στην εξασφάλιση, στον βαθμό που αυτό είναι δυνατό, πως ο ανάδοχος θα διατηρήσει τις θέσεις εργασίας των 600 εργαζομένων και θα πραγματοποιήσει επενδύσεις για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων της εταιρείας που είναι αναγκαίες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v