"Απελευθέρωση" πριν από το 2019 για τα ΚΤΕΛ

Το νομοσχέδιο για τις οδικές μεταφορές θα επιτρέπει στους φορείς να επιλέγουν ελεύθερα την εταιρική μορφή οργάνωσης των σχετικών επιχειρήσεων. Προβλέπονται τρεις κατηγορίες για τις γραμμές.

Απελευθέρωση πριν από το 2019 για τα ΚΤΕΛ

Το πλαίσιο απελευθέρωσης των επιβατικών οδικών μεταφορών καθορίζει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το οποίο κατατέθηκε χθες το βράδυ στη Βουλή και προβλέπει ότι η εν λόγω αγορά θα απελευθερωθεί πριν από το 2019, οπότε και λήγει η σχετική προθεσμία που έχει δοθεί από την Ε.Ε.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο νομοσχέδιο, θα επιτρέπεται οι φορείς να επιλέγουν ελεύθερα την εταιρική μορφή οργάνωσης των σχετικών επιχειρήσεων, με την πρόθεση να δημιουργηθούν οικονομικώς βιώσιμα εταιρικά σχήματα, με βάση τους κανόνες της αγοράς.

Ωστόσο, το ποσό των 200 εκατ. ευρώ που ζητήθηκε ως ετήσια επιδότηση χαρακτηρίστηκε ιδιαίτερα μεγάλο και η Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών (ΡΑΕΜ) που συστάθηκε θα καθορίζει τις γραμμές του δικτύου των δημόσιων υπεραστικών μεταφορών επιβατών που θα επιδοτούνται, αλλά και το ποσό με το οποίο θα επιχορηγούνται.

Η ΡΑΕΜ θα έχει επίσης την αρμοδιότητα για την ένταξη των υφιστάμενων γραμμών σε τρεις κατηγορίες με γεωγραφικά αλλά και οικονομικά κριτήρια.

Οι τρεις κατηγορίες θα είναι οι εξής:

- Άγονες και επιδοτούμενες από το κράτος γραμμές, με αποκλειστικό δικαίωμα εκμετάλλευσης, στο πλαίσιο της υποχρέωσης παροχής δημόσιας υπηρεσίας.

-Γραμμές χωρίς κρατική επιδότηση και με αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης. Θα συνδέουν τις δημοτικές ενότητες με τα κέντρα των Καλλικρατικών δήμων και στη συνέχεια με τα κέντρα των περιφερειακών ενοτήτων.

- Πλήρως απελευθερωμένες γραμμές χωρίς δικαίωμα αποκλειστικής εκμετάλλευσης, στις οποίες η τιμολογιακή πολιτική θα ορίζεται από τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς. Πρόκειται για διαπεριφερειακές συνδέσεις μεταξύ αστικών ή περιφερειακών κέντρων, καθώς και για συνδέσεις αστικών κέντρων με λιμάνια, αεροδρόμια, κ.ά., εξαιρουμένων της Αθήνας και Θεσσαλονίκης.

Στις άγονες και στις γραμμές με αποκλειστικό δικαίωμα εκμετάλλευσης των δύο πρώτων κατηγοριών, η ανάθεση έργου θα γίνεται με διαγωνισμό, ενώ θα μπορεί να γίνει και απευθείας εάν η μέση ετήσια αξία της σύμβασης είναι κάτω του 1 εκατ. ευρώ ή αφορά εκτέλεση μεταφορικού έργου που δεν υπερβαίνει τα 300.000 ευρώ.

Οι άδειες θα είναι για δέκα χρόνια, με δυνατότητα παράτασης για άλλα πέντε, ενώ θα προβλέπεται και επιβολή πλαφόν στα κόμιστρα.

Τέλος, με τροπολογία που εντάσσεται στο ίδιο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι η κλοπή σιδηροδρομικού υλικού θα αντιμετωπίζεται ως κακούργημα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v