Αρχίζει η μάχη για το «Ελ. Βενιζέλος»

Σύντομα θα προχωρήσει η αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ. Δυσκολίες από την πώληση του ποσοστού της Hochtief. Αύξηση των ξένων επισκεπτών τον Σεπτέμβριο, μειωμένη η συνολική κίνηση.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Αρχίζει η μάχη για το «Ελ. Βενιζέλος»

Μέσα στον Νοέμβριο αναμένεται το εναρκτήριο λάκτισμα για τη διαδικασία αποκρατικοποίησης του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας (ΔΑΑ). Το ΤΑΙΠΕΔ θα ξεκινήσει τις σχετικές διαδικασίες στη διαφορετική πλέον βάση που δημιουργεί η πώληση των μετοχών της Hochtief στο καναδικό επενδυτικό σχήμα PSP.

Ενδιαφέρον για το μεγαλύτερο ελληνικό αεροδρόμιο έχουν δείξει κινεζικές εταιρείες, αλλά και οι Καναδοί δεν εμφανίζονται αδιάφοροι στο ενδεχόμενο αύξησης της συμμετοχής τους. Την ίδια ώρα, ο ΔΑΑ φαίνεται ότι προσελκύει και το ενδιαφέρον private equity funds με προέλευση την Αμερική.

Στον έλεγχο του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται το 30% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ, ενώ 25% παραμένει στο ελληνικό δημόσιο. Σχετικά με το ποσοστό που τελικώς θα διατεθεί υπάρχει ευελιξία. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι υπάρχει ενδιαφέρον για την πώληση ακόμη και του 55%, δεν αποκλείεται το Δημόσιο να αποχωρήσει πλήρως από το μετοχικό κεφάλαιο του αεροδρομίου.

Ωστόσο στην παρούσα φάση αυτό θεωρείται σχετικά δύσκολο. Η πώληση από τη Hochtief τους προηγούμενους μήνες του ποσοστού 26,7% των μετοχών, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ο κάτοχος αυτών των μετοχών ασκεί τη διοίκηση του αερολιμένα, σαφώς περιορίζει το ενδιαφέρον.

Ο νέος επενδυτής, εκτός της περίπτωσης που πρόκειται για τους ίδιους τους Καναδούς, δεν θα έχει ουσιαστικό λόγο στη διοίκηση του αεροδρομίου. Εξάλλου αυτός ήταν και ένας από τους λόγους για τους οποίους η πώληση του ποσοστού της Hochtief είχε προκαλέσει δυσαρέσκεια στην ελληνική πλευρά. Παρότι έδωσε τη συναίνεσή της για την πράξη αυτή, η Αθήνα δεν ήταν ιδιαίτερα ικανοποιημένη, αφού θεωρεί ότι έγινε χωρίς να ληφθούν υπόψη οι σχεδιασμοί της. Αν οι δύο πλευρές είχαν λειτουργήσει από κοινού, τότε η αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ ίσως να ήταν ευκολότερη για το ΤΑΙΠΕΔ και το ελληνικό δημόσιο.

Η επέκταση της σύμβασης

Ισχυρό χαρτί της ελληνικής πλευράς είναι η χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, η οποία αναμένεται να φτάσει, το πιθανότερο, ως το 2046, αντί το 2026, που λήγει με βάση το ισχύον καθεστώς. Το γεγονός κάνει σίγουρα ελκυστικότερο το ελληνικό αεροδρόμιο για τους επενδυτές. Η επαπομείνασα διάρκεια της σύμβασης θεωρείται μάλλον μικρή για να προσελκύσει ικανοποιητικό επενδυτικό ενδιαφέρον, χωρίς, ωστόσο, αυτό να αποκλείεται.

Οι Κινέζοι επενδυτές

Τους προηγούμενους μήνες ισχυρό ενδιαφέρον για τον ΔΑΑ είχαν δείξει Κινέζοι επενδυτές των εταιρειών Shenzhen Airport και Fredmann Pacific Asset Management, που, μάλιστα, είχαν συναντηθεί δύο φορές με την ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών.

Το κινεζικό ενδιαφέρον παραμένει ενεργό. Μάλιστα τον Νοέμβριο ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νότης Μηταράκης πρόκειται να επισκεφθεί την Κίνα και να έχει συνάντηση με εκπροσώπους των δύο εταιρειών, γεγονός που καταδεικνύει ότι οι Κινέζοι εξακολουθούν να δηλώνουν παρόντες.

Ανοικτό είναι το ενδεχόμενο η καναδική PSP να είναι ο επενδυτής ο οποίος θα αγοράσει το ποσοστό που θα πουλήσει το Δημόσιο αφού η καναδική επιχείρηση δεν αποκλείει την πιθανότητα αύξησης της συμμετοχής της.

Συνολικά 1,32 εκατομμύρια επιβάτες τον Σεπτέμβριο

Να σημειώσουμε, τέλος, ότι τον Σεπτέμβριο ο ΔΑΑ είχε 1,32 εκατομμύρια επιβάτες, αριθμός που ήταν ελαφρώς μειωμένος κατά 2,1% σε σχέση με πέρυσι.

Ο αριθμός των ξένων επισκεπτών ακολουθώντας την τάση των προηγούμενων καλοκαιρινών μηνών ήταν αυξημένος κατά 3% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2012. Το γεγονός αυτό αντανακλάται και στις πολύ υψηλές πληρότητες των διεθνών πτήσεων που έφτασαν στο 82%. Ωστόσο, περιορισμένη εξακολουθεί να είναι η ταξιδιωτική ζήτηση από την πλευρά των Ελλήνων.

Σε επίπεδο εννεαμήνου, η επιβατική κίνηση του ΔΑΑ ανήλθε σε 9,8 εκατομμύρια και ήταν μειωμένη 4,5% σε σχέση με τα αντίστοιχα επίπεδα του προηγούμενου έτους.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v