Τα συν και πλην του Ελληνα επιχειρηματία

Οι Έλληνες τολμούν στο επιχειρείν, αποκαλύπτει έρευνα της Endeavor. Κάνουν όμως σφάλματα. Οι λάθος συνταγές, το πρόβλημα του μεγέθους και η χρηματοδότηση. Πού κρύβονται τώρα οι ευκαιρίες. Το προφίλ των νέων επιχειρηματιών.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Τα συν και πλην του Ελληνα επιχειρηματία

Κάθε χρόνο ιδρύονται στην Ελλάδα περισσότερες από 40.000 νέες επιχειρήσεις. Από αυτές, ακόμη και σήμερα εν μέσω κρίσης, η συντριπτική πλειονότητα (9 στις 10) εξακολουθεί να αναπαράγει το εσωστρεφές και μη παραγωγικό επιχειρηματικό μοντέλο του παρελθόντος.

Είναι χαρακτηριστικό ότι πάνω από μία στις τέσσερις νέες επιχειρήσεις, σύμφωνα με έρευνα της Endeavor Greece, εξακολουθεί να προσανατολίζεται στον χώρο της εστίασης και στη λιανική ρούχων και παπουτσιών.

Κι όμως, παρότι οι περισσότερες νέες προσπάθειες επιμένουν να εστιάζουν σε μη παραγωγικούς τομείς, υπάρχουν και κάποιοι, η εξαίρεση στον κανόνα αν θέλετε, που έχουν αποφασίσει να κάνουν τη διαφορά.

Αξιοποιούν τα πλεονεκτήματα της χώρας, όπως ο τουρισμός και τα τρόφιμα, ευκαιρίες που έχουν προκύψει λόγω κρίσης, όπως στην ενέργεια ή στον χρηματοπιστωτικό τομέα, αλλά και τα νέα δεδομένα σε παγκόσμιο επίπεδο, τολμώντας στον τομέα της τεχνολογίας, της βιοτεχνολογίας και νανοτεχνολογίας.

Μην φανταστείτε ότι είναι πολλά τα παραδείγματα. Ακόμη και από αυτές τις εταιρείες, μόλις το 1 τοις χιλίοις μπορεί πραγματικά να μεταμορφώσει τους τομείς στους οποίους δραστηριοποιείται, να μεγαλώσει σημαντικά και να εξασφαλίσει απασχόληση σε εκατοντάδες εργαζόμενους.

Το ποσοστό αυτό μεταφράζεται σε μόλις 40 νέες εταιρίες κάθε χρόνο που μπορούν να κάνουν πραγματική διαφορά στην οικονομία και στην απασχόληση. Κι αν ο αριθμός φαίνεται μικρός, συγκρινόμενος πάντα με την πλειάδα των νέων επιχειρήσεων που ιδρύονται στη χώρα, δεν θα συμφωνήσουμε και εμείς μαζί σας.

Αυτές οι 40 νέες εταιρείες κάτω από την κατεύθυνση και τη στήριξη Ελλήνων και ξένων επιχειρηματιών, σε επίπεδο τόσο γνώσης, όσο και χρηματοδότησης θα μπορούσαν να γίνουν οι νέες Chipita της επόμενης δεκαετίας.

Ήδη κάποιες εξ αυτών, όπως π.χ. η καλαματιανή εταιρεία τροφίμων Παπαδημητρίου, ή η Fereikos - Helix, η Hotelbrain, και η Hellas Direct (χαρακτηριστικά παραδείγματα, αλλά σίγουρα όχι και τα μοναδικά) αποτελούν ελκυστικές επενδυτικές επιλογές τόσο για εγχώριους όσο και για διεθνείς επενδυτές, οι οποίοι έχουν καταφέρει μέσα από το δίκτυο της Endeavor Greece (και όχι μόνο) να τις εντοπίσουν.

Ποιο είναι το προφίλ του νέου Έλληνα επιχειρηματία

Το προφίλ του αναδυόμενου Έλληνα επιχειρηματία, όπως σκιαγραφείται στη μελέτη δεν είναι αποκλειστικά το στερεότυπο του 20χρονου επιχειρηματία της Silicon Valley.

Οι περισσότεροι επιτυχημένοι νέοι Έλληνες επιχειρηματίες είναι μεταξύ 25 και 45 ετών, διαθέτουν ουσιαστική επαγγελματική πείρα και δίκτυο, τα οποία αξιοποιούν για την επιτυχία της επιχείρησής τους.

Στρέφονται προς την επιχειρηματικότητα από επιλογή και προς αξιοποίηση συγκεκριμένων ευκαιριών, και πολύ σπανιότερα από έλλειψη άλλης προοπτικής.

Δεν έχουν εργαστεί ποτέ για το Δημόσιο, έχουν διεθνείς παραστάσεις και αντιλαμβάνονται την αξία της δικτύωσης και της αναζήτησης έξυπνων τρόπων χρηματοδότησης. Βρίσκονται σε φάση ανάπτυξης, και αναζητούν νέο προσωπικό, κυρίως στους τομείς των πωλήσεων και της πληροφορικής.

Αυτοί οι υποσχόμενοι νέοι επιχειρηματίες ζητούν υποστήριξη. Πέρα από την ανάγκη πάταξης της γραφειοκρατίας και την έλλειψη ρευστότητας, χρειάζονται πρόσβαση στους κατάλληλους συνεργάτες στις διεθνείς αγορές και καθοδήγηση για να κατανοήσουν το πώς λειτουργούν οι αγορές αυτές. Καταγράφουν την ανάγκη για πιο ουσιαστική δικτύωση σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο και ζητούν πρόσβαση σε mentors είτε εντός Ελλάδας (κυρίως σε παραδοσιακούς τομείς), είτε στο εξωτερικό (π.χ., στον τομέα της τεχνολογίας). Επίσης, επιθυμούν ευκολότερη πρόσβαση σε επενδυτικά σχήματα και σε έξυπνους τρόπους χρηματοδότησης.

Χρειάζονται καλύτερα business plans

Από την άλλη πλευρά, οι επενδυτές και οι φορείς που στηρίζουν την επιχειρηματικότητα τείνουν να συμφωνούν ως προς τις ανάγκες των επιχειρηματιών.

Αναγνωρίζουν την καινοτομία πολλών από τις νέες επιχειρήσεις και το ισχυρό ακαδημαϊκό προφίλ των νέων επιχειρηματιών. Ωστόσο, δεν είναι ευχαριστημένοι με τη συνολική ποιότητα των προτάσεων που λαμβάνουν.

Θέλουν να δουν πιο σαφή business plans και ξεκάθαρους μηχανισμούς δημιουργίας εσόδων. Επικροτούν την επαγγελματική πείρα και αναζητούν επιχειρηματίες με σαφή ικανότητα υλοποίησης και περισσότερο ανοικτούς σε σχόλια και παρατηρήσεις.

Από την έρευνα της Endeavor Greece, γίνεται σαφές πως, παρότι συντελούνται σημαντικές αλλαγές, δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί στην Ελλάδα επιχειρηματική στροφή μεγάλης κλίμακας. Ούτε έχει σχηματιστεί ένα πλήρες επιχειρηματικό οικοσύστημα.

Η φορολογία διώχνει και τη νέα επιχειρηματικότητα

Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από την έρευνα είναι ότι μεγάλο ποσοστό των νέων επιχειρηματιών σκέφτεται να μεταφέρει την έδρα του στο εξωτερικό ή ακόμη και την παραγωγή. Στην ερώτηση αν έχουν εξετάσει το ενδεχόμενο να μεταφέρουν την έδρα τους στο εξωτερικό ποσοστό 27% δήλωσε ότι το σκέφτεται, για το 14% δεν τίθεται θέμα, αφού, ήδη, η έδρα βρίσκεται στο εξωτερικό. Ποσοστό 5% δήλωσε ότι σκέφτεται να μεταφέρει και την έδρα και την παραγωγή. Οι βασικοί λόγοι είναι το ασταθές φορολογικό σύστημα, οι προοπτικές που υπάρχουν στο εξωτερικό κι η πιο εύκολη δυνατότητα πρόσβασης στη χρηματοδότηση.

Το παράθυρο ευκαιρίας

Βρισκόμαστε πάντως ακόμη στην πρώτη φάση της νέας ελληνικής επιχειρηματικής σκηνής.

Με αυξανόμενα, αλλά όχι πολλά επιτυχημένα παραδείγματα επιχειρηματιών, με πολλούς φορείς που συχνά ανακυκλώνουν το ίδιο κοινό και αρχίζουν σταδιακά να συνεργάζονται για να παράσχουν πιο ολοκληρωμένη υποστήριξη.

Είμαστε, όμως, παράλληλα, πολύ κοντά στην επόμενη φάση, με ευρύτερη υποστήριξη σε νέους κλάδους, περισσότερα επιτυχημένα παραδείγματα, αλλά και ουσιαστικότερη συνεργασία.

Σύμφωνα πάντα με την έρευνα εντός 12-18 μηνών θα έχει διαμορφωθεί αυτό το νέο τοπίο, το οποίο μπορεί να αποτελέσει τη βάση του νέου επιχειρηματικού μοντέλου της χώρας.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Endeavor Greece, Χάρης Μαρυνιώτης, σχολιάζει: «Σε μια κρίσιμη χρονική στιγμή για την Ελλάδα, με υψηλή ανεργία και παρατεταμένα μέτρα λιτότητας, είναι σαφές ότι μόνο μια συστηματική στροφή στην επιχειρηματικότητα μπορεί να οδηγήσει σε νέες θέσεις εργασίας και σε ταχύτερη ανάπτυξη.

Υπάρχει ήδη μια ισχυρή τάση την οποία θέλουμε να επιταχύνουμε εντοπίζοντας συγκεκριμένες ευκαιρίες επιχειρηματικής και επενδυτικής δραστηριότητας και τονίζοντας την ευρύτερη υποστήριξη που χρειάζονται από όλους μας οι νέοι επιχειρηματίες».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v