Φοιτητές «σαΐνια» παράγουν καινοτομία

Τρία καινοτόμα προϊόντα που δημιουργήθηκαν από απλά αγροτικά υλικά και διακρίθηκαν στο εξωτερικό. Ωστόσο, οι πόρτες της παραγωγής παραμένουν κλειστές. Ο διαγωνισμός του Μαρινόπουλου, οι start ups και γιατί το R&D μένει στο... ράφι.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Φοιτητές «σαΐνια» παράγουν καινοτομία

Τα φουρνιστά τσιπς μήλου βραβεύθηκαν στον πρόσφατο διαγωνισμό Καινοτομίας Ελληνικού Προϊόντος της Μαρινόπουλος, ενώ το Cereal 4, μίγμα τεσσάρων δημητριακών, κέρδισε το πρώτο βραβείο στον εθνικό διαγωνισμό Ecotrophelia 2012 και την 4η θέση στην ευρωπαϊκή διοργάνωση.

Πίσω από αυτά τα προϊόντα και από τα συγκεκριμένα βραβεία δεν βρίσκεται κάποια καταξιωμένη επιχείρηση, ελληνική ή ξένη, ούτε καν μια start up εταιρεία, που είναι και της μόδας.

Βρίσκεται μια ομάδα 4 μεταπτυχιακών φοιτητών και ενός διδάκτορα, ηλικίας από 26 έως 34 ετών, που έχουν βάλει στόχο να αποδείξουν σε όσους δυσπιστούν ότι η έρευνα δεν γίνεται μόνο για την έρευνα.

Οι υποψήφιοι διδάκτορες Βασιλική Πολυχνιάτου (MSc), Χαρίκλεια Χρανιώτη (MSc), Σοφία Χανιώτη, Παναγιώτης Σφακιανάκης και η Dr Βιργινία Γιάννου, υπεύθυνη των οποίων είναι η Καθηγήτρια του ΕΜΠ Κωνσταντίνα Τζια, αποδεικνύουν ότι η εφαρμοσμένη έρευνα, παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά πανεπιστήμια, λόγω έλλειψης κονδυλίων και απεργιών, μπορεί να μεταφερθεί σε μεγάλη κλίμακα και να μπει και στο ράφι...

Βέβαια ο δρόμος από την εφαρμοσμένη έρευνα στην παραγωγή όπως λέει η Σοφία Χανιώτη δεν είναι εύκολος.

Ακόμη και το βραβείο Ecotrophelia για το Cereal 4 που τους έφερε πιο κοντά με τη βιομηχανία -ο διαγωνισμός για την Ελλάδα διοργανώνεται από τον ΣΕΒΤ- δεν τους έχει ανοίξει μέχρι στιγμής τουλάχιστον την πόρτα κάποιας βιομηχανίας.

Όπως διευκρινίζει ο Παναγιώτης Σφακιανάκης, για το συγκεκριμένο προϊόν ενδιαφέρθηκε μια ελληνική βιομηχανία, η οποία ωστόσο για να το βάλει στην παραγωγή περιμένει να εγκριθεί σχετική επιχορήγηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Οι ίδιοι αποδίδουν αυτήν τη διστακτικότητα των εταιρειών να επενδύσουν σε ένα νέο καινοτόμο προϊόν στην κρίση που έχει κτυπήσει και το ελληνικό επιχειρείν. Ωστόσο ελπίζουν ότι το τελευταίο τους προϊόν, τα φουρνιστά τσιπς από μήλο, θα έχει καλύτερη τύχη αφού υπάρχει ανοικτό το ενδεχόμενο να βρει μια θέση στο ράφι με τη στήριξη της μεγαλύτερης ελληνικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ. Και εν προκειμένω της ελληνικής αλυσίδας Μαρινόπουλος, στον διαγωνισμό της οποίας και βραβεύθηκαν.

Και οι πέντε πάντως παραδέχονται ότι δεν έχουν χτυπήσει πόρτες, ούτε έχουν προσπαθήσει να κυνηγήσουν το όνειρό τους. Όπως παραδέχονται η Σοφία, ο Παναγιώτης, η Βιργινία, η Χαρίκλεια και η Βασιλική, "δεν ξέρουμε τον τρόπο. Αυτό που μας λείπει, είναι το mentoring. Η καθοδήγηση από κάποιον που ξέρει. Από κάποιον από την αγορά και την πραγματική οικονομία που θα έχει τον χρόνο και τη διάθεση να μας βοηθήσει".

"Όχι αποκλειστικά και μόνο για να πουλήσουμε τις ιδέες μας", όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, "αλλά για να δούμε, τι ζητά η αγορά και αν αυτό που στο εργαστήριό μας φαντάζει εξαιρετικό, μπορεί να βρει μια θέση στο ράφι".

Εκεί άλλωστε εντοπίζεται και το μεγαλύτερο πρόβλημα. Η απουσία ή για να είμαστε πιο ακριβείς η μικρή σύνδεση της πανεπιστημιακής κοινότητας με την παραγωγή και την πραγματική οικονομία. Αυτή είναι μια διαπίστωση που γίνεται απ' όλους ανεξαιρέτως: πολιτικούς, ακαδημαϊκούς και επιχειρηματίες. Δεν είναι άλλωστε λίγοι οι επιχειρηματίες οι οποίοι παραδέχονται ότι ελάχιστα προϊόντα και υπηρεσίες είναι αποτέλεσμα επιτυχούς σύνδεσης της ακαδημαϊκής κοινότητας με την επιχειρηματική.

Η κακή οικονομική κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, η κρίση που έχει χτυπήσει και το ελληνικό επιχειρείν αλλά και ο «φόβος» για το άγνωστο κάνει ακόμη πιο διστακτικούς όσους θα μπορούσαν εν δυνάμει να επενδύσουν σε κάτι καινούριο και καινοτόμο.

Το κόστος παραγωγής, από την πρώτη ύλη μέχρι τη συσκευασία και την τοποθέτηση στο ράφι από τη μια, αλλά και το ρίσκο της αποδοχής ή μη από τους καταναλωτές από την άλλη είναι σίγουρα ένας σοβαρός ανασταλτικός παράγοντας.

Δυστυχώς όμως ακόμη και οι εταιρείες που απευθύνονται στα εργαστήρια των πανεπιστημίων είναι περιορισμένες και πολύ συγκεκριμένες. Η πλειονότητα ή δεν γνωρίζει ή φοβάται να ρισκάρει ακόμη και σε επίπεδο... σωλήνα.

Βέβαια αν και τα δικά τους προϊόντα μέχρι στιγμής τουλάχιστον δεν έχουν καταφέρει να τα δουν στις προθήκες κάποιου ραφιού, κάποια από όσα έχει αναπτύξει το εργαστήριό τους σε συνεργασία με ελληνικές εταιρείες κυκλοφορούν ακόμη και στο εξωτερικό. Οπότε test drive έχει γίνει στην εφαρμοσμένη έρευνά τους και μάλιστα σε μεγάλη κλίμακα και σε δύσκολες αγορές όπως των ΗΠΑ.

Όπως λέει η Χαρίκλεια Χρανιώτη, "μπορεί εμείς να μην περπατήσαμε στο κόκκινο χαλί τον Όσκαρ πριν από δύο χρόνια, αλλά οι ελιές με επικάλυψη (σ.σ. διαφανές βρώσιμο φίλτρο που καλύπτει την ελιά και βοηθάει στην καλύτερη διατήρησή της) που αναπτύξαμε σε συνεργασία με την εταιρεία ΓΑΙΑ το κατάφεραν".

Και μια γεύση από τα προϊόντα των 5 φοιτητών

Φουρνιστά τσιπς μήλου

Τα τσιπς αφυδατωμένου μήλου είναι ένα υγιεινό σνακ σε δύο γεύσεις γλυκιά (κανέλλα) και αλμυρή (sour cream & κρεμμύδι). Τα μοναδικά χαρακτηριστικά του προϊόντος: χωρίς τηγάνισμα, χωρίς λιπαρά, χαμηλό σε θερμίδες, πλούσιο σε διαιτητικές ίνες, χωρίς τεχνητές χρωστικές ουσίες και πλούσιο σε βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία, αρκούν για το χαρακτηρισμό του ως καινοτόμου, καθώς δεν υπάρχει παρόμοιο προϊόν μέχρι σήμερα. Το προϊόν μπορεί να καταναλωθεί ως έχει, με συνοδευτικές σάλτσες (dips γιαουρτιού) ή να προστεθεί σε μηλόπιτες, κρέμες και ροφήματα με βάση το κρασί ή το τσάι.

Cereal 4

Το Cereal 4 περιέχει μίγμα τεσσάρων πηγών δημητριακών (σίκαλη, βρώμη, ρύζι και καλαμπόκι), χαρουπάλευρο, φυσικά αρωματικά συστατικά και το εναλλακτικό γλυκαντικό stevia. Η ομάδα δημιούργησε το προϊόν με δύο γεύσεις: πορτοκάλι-μαστίχα και κανέλα-τζίντζερ. Σύμφωνα με τους φοιτητές του Ε.Μ.Π., το προϊόν έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εύκολη ανασύσταση σε γάλα και την παρασκευή τόσο ενός ευχάριστου και θρεπτικού ροφήματος, ζεστού ή κρύου, όσο και ενός νόστιμου επιδορπίου γάλακτος (πουτίγκα).

Pop o' Crisp

Το Pop o' Crisp είναι σνακ με βάση διογκωμένο ρύζι που περιέχει άλευρα δημητριακών και πατάτας και γευστικά/αρωματικά συστατικά από παραπροϊόντα τομάτας, φέτας και επιτραπέζιων ελιών. Είναι σχεδιασμένο με ιδιαίτερα ελκυστικά χαρακτηριστικά, καθώς και εξαιρετική γεύση και τραγανή υφή ώστε να ανταποκρίνεται στις προτιμήσεις των καταναλωτών και τις σύγχρονες απαιτήσεις για υγιεινή διατροφή. Επιπλέον, το Pop o' Crisp προσφέρει διατροφικά πλεονεκτήματα, δεδομένου ότι περιλαμβάνει ευρύ φάσμα συστατικών προερχόμενα από τη μεσογειακή διατροφή. Είναι ένα ψημένο σνακ με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε γλουτένη και λιπαρά, πλούσιο σε φυτικές ίνες και περιέχει επίσης λυκοπένιο και φυσικά αρωματικά/γευστικά συστατικά
.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v