Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αγωγοί: Στα σκαριά συνεργασία ΤΑΡ με Ελληνοϊταλικό

Η προοπτική αυτή βγήκε στην επιφάνεια μετά τη δεύτερη απόρριψη από την περιφέρεια της Πούλια των περιβαλλοντικών όρων του αγωγού ΤΑΡ σε ιταλικό έδαφος. Ποιες εναλλακτικές είναι υπό συζήτηση.

  • του Μιχάλη Καϊταντζίδη
Αγωγοί: Στα σκαριά συνεργασία ΤΑΡ με Ελληνοϊταλικό

Ξαναζωντανεύει το σχέδιο του ελληνοϊταλικού αγωγού IGI Ποσειδών (ΔΕΠΑ-Edison), μέσω της συνεργασίας του με τον αγωγό ΤΑΡ, αποκλειστικά όμως για το υποθαλάσσιο τμήμα του.

Η προοπτική αυτή βγήκε στην επιφάνεια μετά την πρόσφατη, δεύτερη απόρριψη από την περιφέρεια της Πούλια των περιβαλλοντικών όρων του αγωγού ΤΑΡ σε ιταλικό έδαφος (προσαιγιάλωση και μόλις 5 χιλιόμετρα μήκος).

Σύμφωνα με τη μέχρι στιγμής ειδησεογραφία από την Ιταλία, ο αγωγός ΤΑΡ που το υποθαλάσσιο τμήμα του καταλήγει στην περιοχή San Foca, συνάντησε έντονη αντίδραση από τους τοπικούς φορείς, καθώς θεωρήθηκε ότι η διέλευσή των σωλήνων από συγκεκριμένες παράκτιες και χερσαίες περιοχές θα έχει επιπτώσεις στο περιβάλλον. Περιβαλλοντικές οργανώσεις και φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αντιτάχθηκαν δυναμικά στην προοπτική κατασκευής του αγωγού και των συνοδών έργων, υποστηρίζοντας ότι στις παράκτιες περιοχές του San Foca, από όπου θα εισέλθει στο ιταλικό έδαφος ο αγωγός, αναπαράγονται θαλάσσιες χελώνες caretta-caretta και ενδημούν φώκιες monachus-monachus, ενώ στη υποθαλάσσια διαδρομή του ο αγωγός διασχίζει λιβάδια ποσειδωνίας.

Λόγω των δυσκολιών αυτών και με δεδομένο ότι ο IGI Poseidon (ΔΕΠΑ-Edison) έχει ήδη λάβει τις σχετικές αδειοδοτήσεις, συζητείται έντονα ο ΤΑΡ από ένα σημείο και μετά στην υποβρύχια διαδρομή του να συγχωνευθεί με τον Ελληνοϊταλικό, ο οποίος δεν έχει περιβαλλοντικά προβλήματα στο τμήμα του που πλησιάζει τις ιταλικές ακτές.

Με βάση τις πληροφορίες του Euro2day.gr, η ιταλική κυβέρνηση μπροστά στο αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί σε τοπικό επίπεδο με τον ΤΑΡ, και το οποίο μπορεί να δυναμιτίσει όλο το σχέδιο, μεσολάβησε και έφερε σε επαφή την εταιρεία του ΤΑΡ με την ιταλική Edison για τη διερεύνηση της δυνατότητας συνεργασίας των δύο αγωγών.

Ήδη δε έχουν γίνει οι πρώτες διερευνητικές συναντήσεις με ανταλλαγή προτάσεων για τον τρόπο συνεργασίας (συμμετοχή σε χωρητικότητα αγωγού κ.λπ.), την επίλυση τεχνικών προβλημάτων κ.λπ.

Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες πάντως, η εταιρεία του ΤΑΡ θα επιδιώξει να ξεπεράσει τα προβλήματα με τη μεταφορά του σημείου εισόδου του αγωγού στο ιταλικό έδαφος, βορειότερα από το αρχικό.

Κάτι τέτοιο όμως όπως είναι φυσικό ενέχει κινδύνους νέων καθυστερήσεων, καθώς τα χρονικά περιθώρια πιέζουν, ενώ τίποτε δεν αποκλείει οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων να απορριφθούν εκ νέου.

Σε κάθε περίπτωση η εταιρεία του αγωγού ΤΑΡ στην οποία συμμετέχουν κολοσοί όπως η ΒΡ, η νορβηγική Statoil, η βελγική Fluxys, η γερμανική E.ON, η αζέρικη Socar, επείγεται για την εύρεση λύσης καθώς κάθε καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του αγωγού θα έχει οικονομικές επιπτώσεις και θα προκαλέσει απαιτήσεις εκ μέρους των παραγωγών αερίου που θα τον χρησιμοποιήσουν.

Η προοπτική... γάμου των δύο αγωγών, η οποία είναι πολύ πιθανή, όπως είναι φυσικό ευνοεί ιδιαίτερα και τη ΔΕΠΑ, καθώς για να επιτευχθεί ΤΑΡ-Ποσειδών, ΔΕΠΑ και Edison θα επιδιώξουν να λάβουν ανταλλάγματα κυρίως στον έλεγχο μέρους της χωρητικότητας του υποβρύχιου αγωγού για διακίνηση αερίου και προς τις δύο κατευθύνσεις.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v