Αλλαγές στα δικαιώματα των αεροπορικών επιβατών

Μεταβολές στη χάρτα με τα δικαιώματα των επιβατών αεροπλάνων προωθεί η ΕΕ σε μια προσπάθεια να επιβάλλει στις εταιρείες την εφαρμογή του κανονισμού. Αποσαφηνίζεται πλήρως το καθεστώς με τις αποσκευές για να αποφεύγονται πονηρές χρεώσεις.

  • Της Μάρως Τσαντήλα
Αλλαγές στα δικαιώματα των αεροπορικών επιβατών

Σημαντικές αλλαγές στο καθεστώς προστασίας των αεροπορικών επιβατικών στις περιπτώσεις καθυστέρησης ή και ακύρωσης της πτήσης τους ετοιμάζεται να υιοθετήσει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Οι αλλαγές προτείνονται καθώς κρίθηκε ότι η εφαρμογή των ισχυουσών διατάξεων δεν έχει φέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, καθώς ένας μικρός αριθμός επιβατών λαμβάνουν τελικά αποζημίωση, αν και τη δικαιούνται, μετά μάλιστα από μεγάλη προσπάθεια.

Η σχετική έκθεση εγκρίθηκε κατά την χθεσινή συνεδρίαση της Ολομέλειας του Ευρωκοινοβουλίου (ΕΚ) και το επόμενο διάστημα θα πρέπει να εγκριθεί από τα κράτη μέλη. Η νέα έκθεση προβλέπει αποζημίωση για κάθε επιβάτη του οποίου η πτήση ακυρώνεται ή καθυστερεί για παραπάνω από 3 ώρες. Επιπλέον οι αεροπορικές εταιρείες θα υποχρεώνονται στην εφαρμογή συγκεκριμένων κανόνων στη βάση των οποίων θα πρέπει να αντιμετωπίζουν τις καταγγελίες των επιβατών.

Από τα στοιχεία που παρατέθηκαν κατά τη συζήτηση της έκθεσης προέκυψε ότι μόλις το 2% των επιβατών λαμβάνει στην πράξη αποζημίωση αφότου υποβάλει καταγγελία εναντίον μιας αεροπορικής εταιρείας. Πλέον με τους αναθεωρημένους κανόνες, οι αερομεταφορείς θα πρέπει να υποδεικνύουν συγκεκριμένο υπεύθυνο, σε κάθε αερολιμένα, ο οποίος ως έργο του θα έχει την πληροφόρηση των επιβατών για τα δικαιώματά τους και τις διαδικασίες υποβολής καταγγελιών, παροχής βοήθειας, αποζημίωσης και μεταφοράς σε άλλες πτήσεις. Οι επιβάτες θα μπορούν επίσης να υποβάλλουν καταγγελίες, πχ. για ζημία ή απώλεια αποσκευών.

Ειδικότερα, σε περίπτωση καθυστέρησης μιας πτήσης, ο επιβάτης θα πρέπει να ενημερώνεται για την κατάσταση αλλά και τη δυνατότητα μεταφοράς με άλλη πτήση, αμέσως μόλις οι εν λόγω πληροφορίες καταστούν διαθέσιμες, και σε κάθε περίπτωση πριν από την παρέλευση 30 λεπτών από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης. Το εν λόγω νομοσχέδιο στοχεύει να διασφαλίσει ότι δεν θα παρεμποδίζεται η πρόσβαση στο σκάφος σε επιβάτες που διαθέτουν εισιτήριο μετ' επιστροφής, αλλά δεν έχουν χρησιμοποιήσει το εισιτήριο στο πρώτο σκέλος της μετάβασης.

Αποσκευές

Ένα άλλο «ευαίσθητο» σημείο που επιχειρεί να αποσαφηνίσει η νέα έκθεση είναι το ζήτημα του όγκου και του βάρους των αποσκευών για τις οποίες πολλές φορές οι επιβάτες καλούνται να πληρώσουν σημαντικά επιπλέον ποσά.

Η έκθεση του Ευρωκοινοβουλίου σημειώνει ότι οι πληροφορίες σχετικά με τα επιτρεπόμενα όρια των αποσκευών θα πρέπει να αναφέρονται σαφώς από την αρχή της διαδικασίας κράτησης. Ο κάθε επιβάτης θα μπορεί να έχει μαζί του στο αεροπλάνο, χωρίς χρέωση, ένα πανωφόρι, μια τσάντα και μια σακούλα με ψώνια από το αεροδρόμιο, πέρα από τη χειραποσκευή που δικαιούται. Το θέμα των αποσκευών τελευταία έχει πάρει σημαντικές διαστάσεις αφού δεν είναι λίγες οι φορές που επιβάτες καλούνται να πληρώσουν για τις αποσκευές περισσότερα απ' ότι πλήρωσαν για το εισιτήριό τους.

Στην περίπτωση κατά την οποία ένας επιβάτης υποβάλλει καταγγελία και η αεροπορική εταιρεία δεν απαντήσει εντός διαστήματος 2 μηνών τότε θεωρείται ότι η εταιρεία έχει αποδεχθεί τις αξιώσεις του επιβάτη. Όταν η αεροπορική εταιρία επικαλείται την ύπαρξη έκτακτων περιστάσεων, θα πρέπει να ενημερώνει στη - γραπτή - επεξήγησή της προς τον επιβάτη για τις συγκεκριμένες περιστάσεις που προκάλεσαν την ακύρωση ή την καθυστέρηση.

Στον εξαντλητικό κατάλογο περιστάσεων που θεωρούνται ως έκτακτες συγκαταλέγονται η βλάβη του σκάφους λόγω πρόσκρουσης πτηνών, οι πολιτικές αναταραχές και οι απρόβλεπτες εργατικές διαφορές.

Τέλος σε μια προσπάθεια να μην μένουν οι επιβάτες με το εισιτήριο στο χέρι σε περίπτωση πτώχευσης μιας αεροπορικής εταιρείας, οι αερομεταφορείς θα πρέπει να αποδεικνύουν ότι έχουν λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα, όπως η ασφάλιση ή η δημιουργία ενός ταμείου εγγυήσεων, ώστε να εξασφαλίζουν, κατά περίπτωση, στους επιβάτες την παροχή φροντίδας, την επιστροφή χρημάτων ή τη μεταφορά με άλλη πτήση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v