Περισσότεροι από 2.600 εκθέτες από 84 χώρες έχουν έρθει στο Βερολίνο στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης για φρέσκα φρούτα και λαχανικά Fruit Logistica (5 - 7 Φεβρουαρίου), μεταδίδει η Deutsche Welle. Περίπου 58.000 έμποροι αναμένεται να επισκεφτούν τη σημαντικότερη διεθνή έκθεση στο είδος της. Οι εκθέτες θα έχουν την ευκαιρία αφενός να παρουσιάσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους απ΄ όλο το φάσμα του κλάδου των φρέσκων προϊόντων, αφετέρου να αποκτήσουν μια εικόνα πάνω στις τελευταίες τάσεις στην παγκόσμια αγορά οπωροκηπευτικών.
Ο καθένας τους εύχεται βέβαια ότι θα έχει την ευκαιρία να προχωρήσει σε επιχειρηματικές συμφωνίες. Αλλά αυτό δεν είναι το ζητούμενο της Fruit Logistica, υποστηρίζει ο Γιώργος Φραγκίστας, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής, Διακίνησης Φρούτων, Λαχανικών και Χυμών. «Η έκθεση είναι κατ' αρχάς το ετήσιο γεγονός του κλάδου. Είναι ο τόπος συγκέντρωσης όλων των παικτών, δηλαδή προμηθευτών, παραγωγών και αλυσίδων σούπερ μάρκετ μια φορά τον χρόνο. Άρα, η μη παρουσία θα ήταν πρόβλημα», αναφέρει.
Ως διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας GEFRA ο κ. Φραγκίστας θα συναντηθεί με όλους τους σημαντικούς εταίρους του στο εξωτερικό. Ένας από αυτούς είναι ο Ολλανδός Άριε Μπάκερ, διευθύνων σύμβουλος μιας θυγατρικής της βελγικής εταιρείας διανομής οπωροκηπευτικών UNIVEG, ο ετήσιος κύκλος εργασιών της οποίας ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ. Εδώ και 30 χρόνια η UNIVEG συνεργάζεται με Έλληνες εξαγωγείς. Ποιες είναι όμως οι εντυπώσεις του; «Είναι πολύ καλές, και αυτό το λέω με απόλυτη ειλικρίνεια. Αρχικά ξεκινήσαμε με ακτινίδια, πορτοκάλια, σταφύλια και κεράσια. Από αυτά παρέμεινε σήμερα το σταφύλι, του οποίου η ποσότητα διακίνησης έχει πενταπλασιαστεί, και το κεράσι. Κάνουμε χρυσές δουλειές με αυτά. Αλλά πρέπει να ομολογήσω ότι επενδύσαμε και πολύ χρόνο, π.χ. να πείσουμε τους Έλληνες παραγωγούς να μειώσουν τη χρήση φυτοφαρμάκων. Στην αρχή αυτό ήταν πολύ δύσκολο», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Μπάκερ.
Αυτή δεν ήταν η μόνη δυσκολία που παρουσίασαν οι Έλληνες στη συνεργασία τους με το εξωτερικό, τονίζει ο Γιώργος Καλίτσης, διευθυντής εξαγωγών της εταιρείας συσκευασίας και διακίνησης PROTO με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Στη δεκαετία του ΄80 συχνά δεν τηρούνταν ούτε η συμφωνημένη ποιότητα, ούτε η ποσότητα και ούτε η ημερομηνία παράδοσης των προϊόντων. Συνέπεια αυτής της αναξιοπιστίας ήταν η συρρίκνωση της εξαγωγής ελληνικών αγροτικών προϊόντων. Χρειάστηκαν χρόνος και επίμονες προσπάθειες για να επιστρέψουν στις ευρωπαϊκές αγορές.
Τα προϊόντα που διακινεί η PROTO σε 30 χώρες είναι κυρίως ακτινίδια, κεράσια, δαμάσκηνα, μανταρίνια και φράουλες. Παράλληλα εξάγει με επιτυχία σε Ρωσία, Αγγλία, Ουκρανία, Ουγγαρία και Κίνα, ενώ δυσκολίες αντιμετωπίζει ακόμη στη γερμανική αγορά. Ανασταλτικοί παράγοντες στη Γερμανία είναι η ισχυρή παρουσία ιταλικών και ισπανικών προϊόντων, η επιμονή των γερμανών εταίρων σε χαμηλές τιμές αλλά και ο τρόπος διακίνησης ειδικά των ελληνικών προϊόντων. Ο Γιώργος Καλίτσης λέει σχετικά: «Διακινούνται (τα ελληνικά προϊόντα) μέσω καναλιών με διάφορους ενδιάμεσους. Αυτό δεν βοηθά να φτάσουν πολλά ελληνικά προϊόντα στο ράφι του σούπερ μάρκετ. Αυτός είναι άλλωστε ο στόχος της εταιρείας μας και αυτό προσπαθήσαμε τα τελευταία χρόνια. Η προσπάθεια αυτή δεν έχει ευοδωθεί ακόμη, τουλάχιστον όχι στο μέτρο που θα ήθελε η εταιρεία μας».
Όπως διευκρινίζει ο κ. Καλίτσης, η PROTO έκανε πέρυσι ένα ενθαρρυντικό βήμα μπροστά. Σε συνεργασία με μια καινούρια γερμανική εταιρεία κατάφερε να διακινήσει σε σούπερ μάρκετ αρκετά μεγάλες ποσότητες κερασιών. Φέτος πιστεύει ότι, εκτός από τα κεράσια, θα καταφέρει να πουλήσει και ακτινίδια.
Η PROTO, όμως, όπως και οι άλλοι μεγάλοι Έλληνες εξαγωγείς που έχουν έρθει στο Βερολίνο, δεν εξαρτάται από τη γερμανική αγορά. Η MITROSILIS π.χ. με έδρα το Ναύπλιο συνεργάζεται με χονδρεμπόρους και αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε 24 χώρες του κόσμου. Όπως εκτιμά ο ιδιοκτήτης της εταιρείας Χρήστος Μητροσίλης, σε αυτήν την εξωστρέφεια οφείλεται το γεγονός ότι η οικονομική κρίση στην Ελλάδα δεν έχει επιπτώσεις ούτε για την εταιρεία του και ούτε για τις άλλες εξαγωγικές.
«Δεν μας έχει αγγίξει η οικονομική κρίση της Ελλάδας, επειδή είμαστε 100% εξαγωγική εταιρεία. Όπως και άλλοι εξαγωγείς, καταλάβαμε την παγκόσμια κρίση του 2008. Από τότε και ειδικά από το 2010 και μετά επιστρέψαμε σιγά-σιγά στα επίπεδα που ήμασταν πριν από το 2008», αναφέρει ο κ. Μητροσίλης.