Θετικά μηνύματα για κατανάλωση σε έρευνα της Boston

Οι τρέχουσες καταναλωτικές τάσεις στην Ελλάδα, σε έρευνα της Boston. Το 83% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι σκοπεύουν να μειώσουν τις δαπάνες τους σε λιγότερο σημαντικά προϊόντα, ενώ το 66% δήλωσαν ότι στα προϊόντα που θεωρούν βασικά δεν θα κάνουν περικοπές.

  • της Αλεξάνδρας Γκίτση
Θετικά μηνύματα για κατανάλωση σε έρευνα της Boston

Πιστοί στις μάρκες και δη στις διαχρονικές παραμένουν οι Έλληνες καταναλωτές οι οποίοι παρά την ύφεση και τη μείωση του εισοδήματος, «βλέπουν» τις αγορές ως διασκέδαση. Την ίδια ώρα μετά από πέντε χρόνια ύφεσης εμφανίζονται τα πρώτα θετικά μηνύματα για την κατανάλωση.

Ωστόσο το 55% των Ελλήνων δηλώνει ότι τους επόμενους 12 μήνες σχεδιάζει να μειώσει τις δαπάνες. Παρ' όλα αυτά το ποσοστό αυτό είναι σαφώς βελτιωμένο σε σχέση με το 68% των Ελλήνων που δήλωναν ότι προτίθενται να περιορίσουν τις δαπάνες τους, στην έρευνα του 2012.

Οι Έλληνες σκοπεύουν μεν να ξοδέψουν λιγότερα αλλά οι δαπάνες τους θα είναι πιο στοχευμένες από το παρελθόν. Συγκεκριμένα το 83% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι σκοπεύουν να μειώσουν τις δαπάνες τους σε λιγότερο σημαντικά προϊόντα, ενώ το 66% δήλωσαν ότι στα προϊόντα που θεωρούν βασικά δεν θα κάνουν περικοπές, όπως είναι τα φρέσκα τρόφιμα, γαλακτοκομικά, και οι βρεφικές τροφές ενώ σκοπεύουν να μειώσουν τις δαπάνες σε ταχυφαγεία και εστιατόρια. Αρκετοί επίσης δήλωσαν ότι θα μειώσουν τις δαπάνες σε υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας και αγοράς κοσμημάτων , αλλά και πολύ λίγοι σκέφτονται να μειώσουν τα έξοδα για παιδικά ρούχα, προϊόντα για την υγεία και την γυμναστική.

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από έρευνα που εκπόνησε η The Boston Consulting Group (BCG), για την ψυχολογία των καταναλωτών κατά το 2ο και 3ο τρίμηνο του 2013, σε 13 χώρες συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας.

Σε ότι αφορά στη συμπεριφορά του Έλληνα καταναλωτή το βασικά μήνυμα της έρευνας είναι ότι η συμπεριφορά τους έχει μεταβληθεί κι έχουν γίνει πιο απαιτητικοί καταναλωτές, ενώ επιδιώκουν την αγορά προϊόντων τα οποία τους προσφέρουν κάποια ανταμοιβή. Σύμφωνα με την έρευνα:

- το 52% των Ελλήνων εξακολουθούν να θεωρούν τις αγορές διασκέδαση, με τη νεότερη γενιά και τις γυναίκες να τις απολαμβάνουν παραπάνω. Αποτέλεσμα η Ελλάδα να καταλαμβάνει την 2η θέση σε παγκόσμιο επίπεδο με πρώτη την Βραζιλία όπου το μερίδιο είναι 61%.

- Είναι πιστοί στις μάρκες. Ένας στους 2 Έλληνες θεωρεί ότι οι παλιές μάρκες είναι και οι καλύτερες (top 3) ενώ το 45% δηλώνουν ότι αν ανταμειφθούν θα παραμείνουν πιστοί στην μάρκα.

- 4 στους 10 καταναλωτές υποστηρίζουν τα προϊόντα που τους αρέσουν. (top 3 σε παγκόσμιο επίπεδο)

- Ένας στους δύο Έλληνες επιθυμεί να αγοράσει μάρκες που υποστηρίζουν κοινωνικούς σκοπούς ή και περιβαλλοντικά θέματα.

Σε ότι αφορά στην ιεράρχηση των αξιών των Ελλήνων καταναλωτών, όπως αυτές καταγράφηκαν τα τελευταία 3 χρόνια της έντονης ύφεσης. Τα πιο πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι οι Έλληνες τοποθετούν τα αγαθά και υπηρεσίες που αφορούν στην υγεία και στην οικογένεια υψηλότερα από άλλες αξίες που είχαν παλαιότερα ως προτεραιότητα.

Σήμερα θεωρούν ως τις 5 σημαντικότερες αξίες την Υγεία, την Ηρεμία, την Οικογένεια, την Παιδεία και τη Σταθερότητα και δίνουν λιγότερη αξία στην Αποταμίευση, την Ευκολία και την Καλοζωία.

Την ίδια ώρα η ψηφιακή κατανάλωση μέσω ηλεκτρονικών συσκευών, είναι περιορισμένη στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες χώρες, παρά το γεγονός ότι το διαδίκτυο αποτελεί σημαντικό εργαλείο κυρίως της νέας γενιάς για τη διαδικασία αγορών. Βάσει των στοιχείων πάντως υπάρχουν ενδείξεις για την ανάπτυξη της ψηφιακής κατανάλωσης καθώς η νέα γενιά είναι τεχνολογικά ενήμερη και χρησιμοποιεί ποικιλία συσκευών για την πρόσβαση στο διαδίκτυο ενώ δραστηριοποιείται επίσης ενεργά στα κοινωνικά δίκτυα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v