Φορτηγά: Σαν... να μην απελευθερώθηκαν ποτέ

Από πενιχρά έως ανύπαρκτα κρίνονται τα αποτελέσματα της απελευθέρωσης των οδικών εμπορευματικών μεταφορών που έγινε το 2010 εν μέσω σφοδρής σύγκρουσης πολιτείας – αυτοκινητιστών. Κινητοποιήσεις προαναγγέλλουν οι ιδιοκτήτες φορτηγών.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Φορτηγά: Σαν... να μην απελευθερώθηκαν ποτέ

Μια ακόμη μεταρρύθμιση χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα φαίνεται ότι ήταν το εγχείρημα να απελευθερωθεί η αγορά των φορτηγών αυτοκινήτων Δημόσιας Χρήσης. Σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά οι νέες άδειες που έχουν εκδοθεί, κατ' εφαρμογή της απελευθέρωσης, είναι ελάχιστες και στην συντριπτική τους πλειοψηφία αφορούν αλλαγές παλιών οχημάτων.

Ο άλλοτε ακμάζων κλάδος της μεταφοράς φυτοζωεί, μεγάλος αριθμός επαγγελματιών έχει αποσυρθεί από το επάγγελμα, μη μπορώντας να «σηκώσει» τα υψηλά κόστη και κάποιοι άλλοι μετέφεραν την έδρα τους σε γειτονικές χώρες με ευνοϊκότερο καθεστώς φορολόγησης. Την ίδια ώρα όσοι συνεχίζουν την δραστηριότητά τους στην Ελλάδα βρίσκονται αντιμέτωποι με τον αθέμιτο ανταγωνισμό των αλλοδαπών φορτηγών που έχουν πολύ χαμηλότερα κόστη και χτυπούν τα κόμιστρα.

Οι ιδιοκτήτες φορτηγών αυτοκινήτων εμφανίζονται αποφασισμένοι να προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις, αν η πολιτεία δεν λάβει άμεσα μέτρα προκειμένου να πατάξει το φαινόμενο της παράνομης μεταφοράς, η οποία, επισημαίνουν, έχει εξελιχθεί σε μάστιγα αλλοιώνοντας και τους πλέον στοιχειώδεις κανόνες υγιούς ανταγωνισμού.

Δεν είναι η πρώτη φορά που οι αυτοκινητιστές θέτουν ζήτημα εγκατάλειψης του κλάδου από την πολιτεία, σημειώνοντας ότι απουσιάζει η εφαρμογή των νόμων με αποτέλεσμα αλλοδαπά φορτηγά να «αλωνίζουν» σε όλη τη χώρα, υποκλέπτοντας το, ούτως ή άλλως, μειωμένο μεταφορικό έργο.

Επιπλέον οι αυτοκινητιστές σημειώνουν ότι ο κλάδος επιβαρύνεται επιπλέον από αναιτιολόγητες αυξήσεις τιμών και σημείων είσπραξης των διοδίων ενώ κάνουν λόγο και για στραγγαλιστική εισπρακτική πολιτική για φορολογικές οφειλές, οδηγούν τον κλάδο ένα βήμα πριν την τελική του εξόντωση.

Ανύπαρκτο ενδιαφέρον για δραστηριοποίηση στον κλάδο

Το θέμα της απελευθέρωσης των κλειστών αγορών επανέφερε με δημοσίευμά του χθες και το πρακτορείο Bloomberg καταλογίζοντας στην χώρα μας πολιτική κωλυσιεργία στην απελευθέρωση 300 και πλέον επαγγελμάτων, μεταξύ αυτών και των μεταφορών.

Απαντώντας στην κριτική ότι ουσιαστική απελευθέρωση στον κλάδο δεν έχει γίνει, οι αυτοκινητιστές σημειώνουν ότι η απελευθέρωση έγινε το 2010 αλλά δεν έφερε αποτελέσματα αφού δεν υπάρχει ενδιαφέρον για δραστηριοποίηση στις μεταφορές. Στην έλλειψη ενδιαφέροντος αποδίδεται και το γεγονός ότι οι νέες άδειες που έχουν εκδοθεί δεν ξεπερνούν τις 200, με τις περισσότερες μάλιστα εξ' αυτών να αφορούν αντικαταστάσεις παλιών οχημάτων από υφιστάμενους επαγγελματίες.

Το μικρό ενδιαφέρον αποδίδεται από τους αυτοκινητιστές τόσο στην μείωση του μεταφορικού έργου, την οποία έφερε η πτώση της οικονομικής δραστηριότητας στη χώρα, όσο και στο υψηλό κόστος απόκτησης ενός φορτηγού, κατηγορίας Euro 5.

Τέλος οι ίδιοι οι μεταφορείς επισημαίνουν ότι τους επηρεάζει αρνητικά ο ανταγωνισμός από εταιρείες που μετέφεραν την έδρα τους στη Βουλγαρία, στην οποία οι φορολογικοί συντελεστές είναι πολύ χαμηλότεροι ενώ σαφώς φθηνότερα είναι και τα υπόλοιπα λειτουργικά κόστη (ασφάλειες, ασφαλιστικές εισφορές κλπ).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v